چهارشنبه 29 آبان 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سخنگوی هيئت دولت: نرخ تورم نگران‌کننده است

سخنگوی هيئت دولت می‌گويد؛ هر چند که نرخ تورم نقطه به نقطه کاهش پيدا کرده اما هم‌اکنون نرخ تورم ۳۷ درصد است و اين امر اصلاً خوب نيست.

به گزارش خبرنگار ايلنا، نوبخت؛ ظهر امروز(۲۹ آبان) بعداز پايان جلسه هيئت دولت با حضور در جمع خبرنگاران با اشاره به مصوبات امروز هيئت دولت گفت: پيش‌نويس لايحه بودجه سال ۹۳ آماده شده و در هيئت دولت بررسی مقدماتی شد و قرار شد بخشی از لوايحی که تکرای است برای سهولت کار حذف شود و به يک لايحه جديد منتقل شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 



وی ادامه داد: تعداد لوايحی که نياز است در بودجه ۹۳ باشد امروز آماده شد و هم‌اکنون معاونت وزارت راهبردی رئيس جمهور وظيفه بررسی و تکميل اين لايحه را دارد تا از هفته آينده بررسی اين لايحه در هيئت دولت آغاز شود.

نوبخت با اشاره به وضعيت بازار کار در کشور گفت: يکی از مسائلی که امروز در هيئت دولت بررسی شد بحث عدم تعادل بازار کار در کشور است زيرا اين امر باعث شده بسياری از نيرو‌ها و جمعيت آماده به کار ما بيکار باشند و نتوانند برای کشور فعاليت کنند. امروز آخرين تحليل‌ها در اين مورد مطرح شد و قرار شد وزارتخانه‌ها درخصوص کار و نرخ بيکاری ديدگاه‌ها و راه‌کارهای خود را مطرح کنند.

نوبخت همچنين درباره بحث يارانه‌ها و پرداخت نقدی و يا غيرنقدی يارانه‌ها گفت: از ابتدای شروع به کار دولت کارگروهی برای برررسی وضعيت يارانه‌ها تعيين شده است تا بررسی شود چه جمعيتی چگونه می‌توانند مشمول استفاده از يارانه‌ها باشند و اين يارانه‌ها به چه نحوی توزيع شود.

وی ادامه داد: دولت معتقد است توزيع يارانه‌ها می‌تواند نقدی يا غيرنقدی باشد. اما هيچ کدام از اين موارد هنوز قطعی نشده است. اما ما قبل از مصوب شدن هر کدام از اين روش‌ها قطعاً افکار عمومی را در جريان قرار می‌دهيم و اطلاع‌رسانی لازم صورت می‌گيرد.

وی با تأکيد مجدد بر اينکه هنوز هيچ راهکار مشخصی برای نحوه ادامه پرداخت يارانه‌ها در سال ۹۳ قطعی نشده است؛ تأکيد کرد: ما می‌خواهيم به يک راهکار درست برسيم تا مجبور نشويم بعد از اجرا دست به اصلاح بزنيم به همين دليل به محض نهايی شدن راهکار آن را اعلام می‌کنيم و معتقديم روشی که بايد تأييد شود قطعاً بايد بهتر از روش‌های قبلی باشد و به گونه‌ای بايد باشد که رضايت مردم را بدنبال داشته باشد و از هر اقدامی که عموم مردم را تضييع کند؛ جلوگيری می‌کنيم.

وی درباره گزارش ۱۰۰ روزه رئيس جمهور گفت: قطعاً اين گزارش ۱۰۰ روزه بعد از پايان ۱۰۰ روز اعلام می‌شود و به اطلاع مردم می‌رسد. اين گزارش تقريباً آماده شده و تمامی ابعاد آن تهيه و تنظيم شده است و اميدوارم هفته آينده اين گزارش ارائه شود.

وی همچنين درباره حادثه تروريستی انفجار سفارت ايران در لبنان گفت: گزارش حادثه تروريستی از مقام‌های مختلف امنيتی و اطلاعاتی و همچنين وزارت امور خارجه به هيئت دولت ارائه شده است و مصوب شد بررسی اين حادثه به وزارت امور خارجه داده شود و سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اين حادثه و تصميم‌هايی که درباره آن گرفته شده اطلاع‌رسانی می‌کند.

نوبخت همچنين در پاسخ به سؤالی پيرامون راهکارهای دولت برای مهار گرانی گفت: دولت با هرگونه افزايش قيمت غيرمنطقی که وجه گرانی دارد مخالف است و به دنبال تثبيت قيمت است. نرخ تورم امروز بالاست و اين امر نگران‌کننده است.

وی ادامه داد: هر چند نرخ تورم نقطه به نقطه از شهريور تا مهر کاهش يافته است و از ۴۱ درصد به ۳۷ درصد کاهش پيدا کرده و هم‌اکنون نرخ تورم ۵/۳۷ درصد است و اميدواريم اين کاهش نرخ تورم ادامه داشته باشد. اما اين ميزان نرخ تورم بسيار بالاست و قابل قبول نيست.

وی ادامه داد: بالا بودن نرخ تورم به دليل تورم نيز که در ماه‌های اوليه سال شاهدش بوديم با رعايت انضباط سياسی و پولی و مالی کمی کاهش يافته و ما به دنبال آن هستيم که اين انضباط مالی و پولی را تا پايان سال ۹۲ و در لايحه سال ۹۳ نيز رعايت کنيم تا نرخ تورم مهار شود.

وی ادامه داد: ما معتقديم حداقل بايد نرخ تورم به زير ۳۰ درصد برسد اما ايده‌آل ما اين است که نرخ تورم در سال ۹۳ تک رقمی شود.

وی ادامه داد: دولت با گرانی‌ها مخالف است و حتی در مورد شير که بعضی معتقد بودند بايد نرخ‌گذاری شير آزادسازی شود اما با دستور رئيس‌جمهور از آزادسازی نرخ شير جلوگيری شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016