شنبه 2 آذر 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

گزارش مراسم بزرگداشت فروهرها، پرستو فروهر: قاتلان درخواست اضافه کار کرده بودند

مراسم سالگرد کشته شدن داريوش و پروانه فروهر در منزل آن زنده يادان برگزار شد. دو سوی کوچه‌ توسط نيروهای انتظامی و امنيتی بسته شد. جمعيت گسترده‌ای که برای شرکت در اين مراسم حضور يافته بودند، نتوانستند به مراسم راه يابند. مراسم در داخل خانه فروهرها برگزار شد. پرستو فروهر، نسرين ستوده، "مادران صلح"، علی‌اکبر معين‌فر، حسين شاه‌ويسی، محمد بسته‌نگار، فريبرز رئيس‌دانا، ناصر زرافشان، محمد ملکی، اديب برومند و کورش زعيم از جمله کسانی بودند که برای شرکت در اين مراسم آمده بودند اما برخی از آن‌ها نتوانستند حضور يابند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


مراسم يادمان پانزدهمين سالگرد شهادت داريوش و پروانه فروهر، بعد از ظهر يکم آذرماه ۱۳۹۲ در منزل آن زنده يادان برگزار شد. با وجود توافق های پيشين با دست اندرکاران حاکميت برای برگزاری آزادانه ی اين مراسم، مدتی پيش از آغاز آن، دو سوی کوچه ای که منزل فروهرها در آن قرار دارد توسط نيروهای انتظامی و امنيتی بسته شد. جمعيت گسترده ای که برای شرکت در اين مراسم حضور يافته بودند، نتوانستند به مراسم راه يابند. برخوردهايی نيز گزارش شده، و اين که تلاش نيروهای انتظامی و امنيتی در بازگرداندن جمعيت بوده است.

در اين جمعيت فعالان سياسی چون دکتر داوود هرميداس باوند، محمد بسته نگار، دکتر فريبرز رئيس دانا، دکتر ناصر زرافشان و دکتر محمد ملکی ديده می شد. نيز کنشگران مدنی ازجمله بانوان همراه «مادران صلح» و نسرين ستوده.

گسترش يافتن اين تجمع در دو سوی کوچه باعث گرديد که جمعيت به خيابان های اطراف کشيده شود و به گونه ای خودجوش سرود " ای ايران " و " يار دبستانی من " را بخوانند. با وجود اين، مراسم در داخل خانه ی فروهرها طبق برنامه برگزار گرديد.

نخست آياتی چند از قرآن کريم تلاوت شد. سپس دکتر سيدحسين مجتهدی، از کنشگران ملی ايران با خواندن شعری از محمدعلی سپانلو برنامه را آغاز کرد. شعری که در زندان قزل قلعه در سال ۱۳۴۹ هنگاهی که سپانلو با زنده ياد داريوش فروهر هم بند بوده، برايش سروده بود. دکتر مجتهدی در سخنانی کوتاه به نقش فروهرها در تاريخ معاصر ايران برای نهادينه سازی آزادی خواهی، مردم سالاری، استقرار حاکميت ملی، با درنظر گرفتن منافع ملی و پايبندی به بينش، منش و روش مصدقی و سياست ورزی اخلاق گرايانه ی آنان اشاره کرد.

پس از وی، مهندس علی اکبر معين فر، از فعالان پرسابقه ملی ايران، با ابراز تاسف از محدوديت های بوجود آمده برای برگزاری مراسم در سالهای اخير و يادآوری خاطره دردناک شهادت فروهرها، خاطره هايی را از زمان همکاری با زنده ياد داريوش فروهر در دولت موقت برای حاضران بيان کرد. ازجمله آنکه داريوش فروهر، پس از تخصيص بودجه به موارد مورد لزوم و نياز در وزارت کار برای کارگران، ميزانی مازاد بودجه را به سرعت به خزانه ی دولت بازگردانيد.

مهندس حسين شاه ويسی، از اعضای حزب ملت ايران و از همرزمان فروهرها، سخنران بعدی برنامه بود. مهندس شاه ويسی در سخنان خود با تاکيد بر آنکه ملت گرايی ايرانی با ناسيوناليسم برتری طلب که در غرب تاريخچه دارد متفاوت است، تاکيد کرد که اين ملت گرايی تکثرگرا است و نظريه ی زنده يادان فروهرها نيز مبتنی بر اين ديدگاه بوده است. به عقيده وی، در اين نگاه عدالت گرايی ، توزيع برابر قدرت و ثروت از طريق مجراهای مردم سالارانه و مقابله با تبعيض های قومی، عقيدتی و جنسيتی زمينه ساز همبستگی ملی است. وی تاکيد کرد که بدون اهرم خشونت، بلکه با رويکرد مبتنی بر رواداری، مردم سالاری و به رسميت شناختن حقوق برابر همه ی ايرانيان به عنوان صاحبان اين مرز و بوم، حل بسياری از مسائل بحران ساز و تاسف آوری که رخ می دهد، ممکن است.

آخرين سخنران، پرستو فروهر فرزند داريوش و پروانه فروهر بود. پرستو فروهر در حالی که به شدت منقلب بود و می گريست سخنرانی خود را با اين توضيح آغازيد که گمان داشته مراسم با گونه ای ديگر برگزار شود و اگر کاری برای پيگيری و اجرای عدالت اين پرونده ی ملی صورت نگرفته، پس از سالها اجازه برگزاری آزاد مراسم داده شود که متاسفانه محقق نگرديد. پرستو فروهر پيرامون روند ناعادلانه ی دادرسی اين پرونده توضيح داد و اينکه چگونه به بسياری از اعتراف های متهمان وقعی نهاده نشد. او گفت که قسمت هايی از پرونده از بين رفت، و روند رسيدگی حقوقی قضايی با موانع حکومتی برخورد کرد. وی همچنين افزود که در اعتراف عاملان قتلها، نکته های دردناکی بوده است، که می توانسته منشأ کشف حقايقی پيرامون موارد ديگری از اين دست باشد.

پرستو فروهر افزود که حتی کميسيون اصل نود مجلس ششم نيز نتوانست از خدی فراتر در بررسی پرونده پيش برود. وی گفت: «در آن اعتراف ها به صراحت گفته شده بود که حذف فيزيکی دگرانديشان جزو وظايف شغلی عاملان بوده و در موردی چون زمان قتل فروهرها که به درازا کشيده اضافه کار پرداخت شده است.»

او افزود: «در اين اعتراف ها اين نکته آشکارا گفته شده که اين اتفاق قتل نبوده، حذف دو عنصر خائن بوده که با دستور انجام شده است.»

پرستو فروهر در پايان سخن از همه خواست تا برخيزند و سرود ای ايران را که مورد علاقه ی فروهرها بوده است دسته جمعی بخوانند. پس از آن، عکسهايی از آن زنده يادان در حياط خانه آزادی به نمايش در آمد. حضور پراکنده ی جمعيت و نيروهای امنيتی و انتظامی همچنان ادامه داشت.

گفتنی است برخی فعالان سياسی ملی ازجمله اديب برومند، حسين شاه حسينی ، مهندس بهرام نمازی، فرزين مخبر، دکتر سعيد آل آقا، مهندس کوروش زعيم، و ناصر کميليان، در مراسم حضور داشتند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016