شنبه 2 آذر 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

بيانيه کنشگران ملی - مذهبی خارج از کشور: علی اصغر غروی قربانی ديگر تفتيش عقايد

دو هفته از بازداشت دکترسيد علی اصغر غروی نويسنده مقاله ” امام، پيشوای سياسی يا الگوی ايمانی”، پس از توقيف روزنمه بهار، می گذرد و همچنان کارمندان اين نشريه و خانواده دکتر غروی مبهوت از اين قانون شکنی آشکار و پايمال کردن رسوای حقوق مردم، که تبديل به رويه جاری دستگاه قضائی و دادگاه های انقلاب شده است، بلاتکليف به سر می برند.

يادآوری برخی از حقوق مصرح مردم در فصل سوم قانون اساسی، که خونبهای شهيدانش شمرده و هر روز زيرپايش می گذارند! برای بازنگری فاصله عميق ميان ادعا و عمل خالی از فايده نيست، هرچند هزاران بار گفته شده و در حافظه ها جای گرفته باشد:



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اصل بيست و سوم – تفتيش عقايد ممنوع است و هيچکس را نمی توان به صرف داشتن عقيده ای مورد تعرض و مواخذه قرار داد.

اصل بيست و چهارم- نشريات و مطبوعات در بيان مطالب آزادند مگر آنکه مخل به مبانی اسلامی يا حقوق عمومی باشد.

دکتر غروی نه جرمی مرتکب شده و نه تبليغ و اقدامی عليه مملکت کرده است، تنها گناه او به عنوان يک مجتهد و مفسرشيعه که دکترای خود را در فلسفه اسلامی گذرانده و بيش از سی سال به تدريس و تربيت نسل جوان اشتغال داشته ، طرح مجدد نظريه ای سابقه دار در ميان متقدمين شيعه، در باره مفهوم امامت از ديدگاه قرآن و سنت درچارچوب تفکرات اصيل شيعی، آن هم نه به صورت شبنامه، بلکه در روزنامه ای رسمی است. با اين تفاوت که امامت ايمانی و اخلاقی امام علی را ابدی تا قيامت شمرده و رهبری سياسی پس از پيامبر را که کارگزاری کوتاه مدت اموردنيائی مردم است، با اتکاء به نظريات خود آن امام در نهج البلاغه، تابع رضايت و آراء اکثريت مردم دانسته است.

برخی مقامات اظهار داشته اند که چنين نظريه ای به سست شدن پايه های تئوريک ولايت مطلقه فقيه می انجامد و نويسنده به باورهای شيعه توهين کرده است، اما نه کيفر شرعی و قانونی اظهار نظری که به فرض چنان نتايجی داشته باشد، زندانی کردن بلافاصله انديشمندی است که نه بيم فرارش وجود داشته و نه امکان امحاء آثار جرم ! و نه تشخيص باورهای شيعه در صلاحيت جمعی از تنگ نظران تکيه کرده بر دستگاه های امنيتی و اطلاعاتی است.

آيا وقت آن نرسيده است که تصميم گيرندگان نظام، به خصوص در شرايط بحرانی مذاکرات مذاکرات فعلی هسته ای با قدرت های جهانی، که بيش از هر وقت وحدت ملی و انسجام ملت اهميت دارد، به حقوق اساسی مردم تمکين کنند؟

ايام محرم يادآور تجربه نهضت حسينی است؛ اين تجربه ۱۴ قرن است تابلوی پيروزی حق و زوال زور و تزوير را برپيشانی تاريخ نصب کرده است، ساز و کاراين زوال ساده است: عملکرد ظالمان، رشد حق طلبان و ريزش هواداران باطل را موجب می شود. دکتر غروی را در زندان کردند، اما کلام و پيامش انعکاسی جهانی يافت و در دلهای اهل انصاف جای گرفت و مگر او چه خواسته ای جز انتشار حق داشت؟ ای کاش زورمداران امروز عبرت گيرند.

کنشگران ملی - مذهبی خارج از کشور
اول آذرماه ۱۳۹۲


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016