دوشنبه 4 آذر 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

پس از گشایش "قفل هسته‌ای" در روز نود و نهم، روحانی: "نوبت اقتصاد رسيد"

دنياي اقتصاد- سحرگاه دیروز یکشنبه، پس از سه دور مذاکرات ماراتن‌گونه میان ایران و گروه 1+5 در شهر ژنو سوئیس که آخرین دور آن بیش از چهار روز ادامه داشت، کشورهای طرف مذاکره اعلام کردند که برای پایان دادن به آنچه ایران آن را «یک دهه بحران غیرضروری» توصیف می‌کند، به توافق اولیه دست‌یافته‌اند. این توافق اولیه شامل به رسمیت شناختن «حق غنی‌سازی در خاک ایران» از سویی و لغو بخشی از تحریم‌ها و در مقابل عدم توسعه داوطلبانه بخش‌هایی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران است. در واکنش به این توافق، محمدجواد ظریف، وزیر امور‌خارجه ایران تاکید کرد که این توافق آغاز راهی است که به «رفع کامل تحریم‌ها» ختم خواهد شد. همزمان حسن روحانی، رییس‌جمهوری ایران در نود و نهمین روز ریاست‌جمهوری‌اش، در کنار خانواده شهدای هسته‌ای از دستاورد بزرگ ایران در این توافق استقبال و تاکید کرد که «حق ایران در غنی‌سازی اورانیوم در داخل خاک کشور به رسمیت شناخته شده‌است.» روحاني در پايان با اشاره به دستوركار بعدي خود خطاب به فعالان اقتصادي گفت كه از امروز نوبت شماست؛ چراكه مسير هموار شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


گشايش قفل هسته‌اي در روز نود و نهم
روحانی: اکنون نوبت فعالان اقتصادی است
گروه خبر- توافق ایران و گروه 1+5 با واكنش‌هاي مثبت در داخل كشور مواجه شد. ساعاتی پس از انتشار خبر این توافقنامه، رییس‌جمهور در نامه‌ای خطاب به رهبر انقلاب، دستاوردهای قطعی توافق صورت گرفته در ژنو 3 را به محضر ایشان و ملت ایران تبریک گفت.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای نیز بلافاصله در پاسخ به نامه حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی درباره روند مذاکرات هسته‌ای، از هیات مذاکره‌کننده ایرانی تقدیر و تشکر کردند و عامل این موفقیت را فضل الهی، دعا و پشتیبانی ملت ایران دانستند.
رییس‌جمهوری دقایقی پس از ارسال این نامه و دریافت پاسخ از سوی مقام معظم رهبری، به همراه خانواده شهدای هسته‌ای در محوطه نهاد ریاست‌جمهوری حاضر شد و با شرکت در نشستی خبری، این توافق را به شکسته شدن سازمان تحریم‌ها تعبیر کرد. روحانی در جمع خبرنگاران با برشمردن دستاوردهای این توافق، فعالان اقتصادی را مورد خطاب قرار داد و از آنها خواست با توجه به هموار شدن مسیر در عرصه سیاست خارجی آستین‌های خود را برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور بالا بزنند. او گفت: «به فعالان اقتصادی می‌گویم که از امروز نوبت شماست. ما مسیر را هموار کردیم و از امروز باید تلاش و کوشش شما آغاز شود. به مردم هم می‌گویم که هرچه داریم از ایستادگی، وحدت و حمایت بی‌دریغ شماست. حماسه 24 خرداد را مردم عزیز آفریدند و این موفقیت یکی از ثمرات آن حماسه سیاسی است. دولت افتخار می‌کند که پیش از پایان دوران 100 روزه نخست کاری خود و در نود و نهمین روز کاری این موفقيت را به دست آورده است. امیدوارم این راه با کمک مردم ادامه یابد.»

تشریح دستاوردهای توافق ژنو 3
به گزارش «ایرنا»، رییس‌جمهوری در این نشست خبری دستاوردهای این توافق را تشریح کرد و گفت: «نخستین دستاورد توافق ایران با قدرت‌های غربی تجلی کرامت و بزرگی ملت ایران است.» وي گفت: «فعالیت‌های غنی‌سازی ایران همچون گذشته ادامه خواهد یافت.» رییس‌جمهوری تصریح کرد: «دولت از روز اول در کنار فعالیت‌های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی داخلی، فعالیت سیاست خارجی خود را نیز از اوایل مهرماه امسال در سفر مقامات سیاسی این کشور به بیشکک در شهریور و نیویورک در مهرماه و شروع مذاکرات 1+5 با ایران در سطح وزیران در قدم اول در نیویورک و در قدم‌های بعدی در ژنو آغاز کرد. حاصل این مذاکرات این است که 1+5 یا به تعبیر دیگر قدرت‌های جهان، حقوق هسته‌ای ایران را به رسمیت شناختند.» رییس‌جمهوری اضافه کرد: «جمهوری اسلامی ایران از این حق به‌طور ذاتی برخوردار است، معاهده NPT این حق را به همه کشورهای امضا کننده داده است و به همین دلیل هم بیش از 40 کشور امروز در دنیا مشغول غنی‌سازی هستند و بر همین مبنا هم آژانس بر بسیاری از کشورهایی که سوخت هسته‌ای تولید می‌کنند، نظارت دارد.»

دستاورد دوم؛ ادامه فعالیت غنی‌سازی به‌صورت سابق
رییس‌جمهوری با بیان اینکه در متن توافقنامه به صراحت بر حق غنی‌سازی ایران تاکید شده است، گفت: «من به ملت ایران اعلام می‌کنم فعالیت غنی‌سازی ایران به همان صورت سابق ادامه می‌یابد. اذعان قدرت‌های بزرگ به این حق مسلم ایران از دیدگاه سیاسی و برداشتن مشکلات پیش پای ملت ایران بسیار ارزشمند است.» وی دستاورد دوم این توافق را حق غنی‌سازی در خاک ایران دانست و گفت: «هر کس هر تفسیری می‌خواهد بکند. در متن این توافق به صراحت آمده که ایران غنی‌سازی خودش را انجام خواهد داد و به همین دلیل هم به ملت ایران اعلام می‌کنم فعالیت غنی‌سازی ایران به همان صورت سابق ادامه می‌یابد. در همین دوره 6 ماهه توافق هم نطنز، فردو، اراک، اصفهان و بندر عباس به فعالیت خود ادامه می‌دهند.»

دستاورد سوم؛ آغازی بر رفع تحریم‌ها
روحانی سپس دستاورد سوم را شرح داد و گفت: «دستاورد سوم در این توافق این نکته است که قدرت‌های جهانی اعلام کرده‌اند با پایان یافتن مذاکرات جامع که بلافاصله از امروز به بعد آغاز خواهد شد و توافق جامع تمام تحریم‌ها برداشته خواهد شد.»

وی ادامه داد: «تحریم‌های سازمان ملل، تحریم‌های یک جانبه از سوی اتحادیه اروپا یا آمریکا؛ اینکه در این توافق اعلام شده که همه تحریم‌ها قدم به قدم با ادامه مذاکرات برداشته خواهد شد نکته دیگری است که در این توافق بر آن تصریح شده است.» رییس‌جمهوری کشورمان با بیان اینکه سازمان تحریم با اجرای این توافق شکسته خواهد شد، گفت: «چه دیگران از این لفظ خوششان بیاید چه بدشان آید؛ تَرَک‌ها در سازمان تحریم از دیشب آغاز شده و هرچه زمان بگذرد فاصله این ترک‌ها بیشتر می‌شود.» روحانی تصریح کرد: «در اولین قدم‌ها برخی از تحریم‌ها با اجرای این توافق برداشته می‌شود؛ تحریم‌ها که به صورت فزاینده ادامه می‌یافت از امروز و از شروع این توافق متوقف خواهد شد؛ بخشی از تحریم‌های بانکی در اجرای این توافق شکسته خواهد شد و این 6 ماه آغازی برای یک تجربه جدید برای ملت ایران است.» وی ادامه داد: «اگر طرف‌های توافق ما در 1+5 به این توافق به دقت عمل کنند ایران هم به این توافق عمل خواهد کرد.»

نتیجه توافق؛ شروع مذاکرات جامع
رییس‌جمهوری کشورمان خاطر نشان کرد: «نتیجه این توافق و اجرای آن شروع مذاکرات جامع نهایی است. این مذاکرات و توافق مذاکرات و توافق اولیه در مسیر هسته‌ای بود و ما خوشحالیم که بعد از 10 سال یک توافق در این سطح هرچند اولیه و برای 6 ماه بین ایران و قدرت‌های بزرگ حاصل شد.»
وی اضافه کرد: «بلافاصله بحث و مذاکره برای توافق جامع و همه‌جانبه آغاز می‌شود که این مذاکرات در واقع می‌تواند مذاکرات پایانی باشد. ایران اراده جدی برای شروع و ادامه مذاکرات دارد و امیدواریم طرف مقابل هم همین اراده جدی و صادقانه را داشته باشد.» روحانی خاطر نشان کرد: «دیدیم وقتی احترام متقابل باشد، منافع متقابل باشد و وقتی از موضع برابر با هم سخن می‌گوییم حرکت به خوبی به سمت جلو خواهد بود. امیدواریم با همین حصول بتوانیم مذاکرات بعدی را تا توافق کامل ادامه دهیم.» رییس‌جمهوری در ادامه اذعان کرد: «ملت ایران دنبال سلاح هسته‌ای نیست، بعد از مذاکرات جامع و توافق نهایی و در یک سال دیگر کسی نیاید بگوید ما مانع شدیم که ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد؛ این از آن جوک‌های خنده‌دار تاریخی است.

ایران هیچ‌گاه دنبال سلاح هسته‌ای نبوده و این را آژانس هر بار گفته است.» روحانی به مواضع آژانس اشاره کرد و گفت: «آژانس هر بار گفت که فعالیت‌های هسته‌ای ایران انحرافی پیدا نکرده و این به معنای آن است که ایران هیچ‌گاه دنبال سلاح هسته‌ای نبوده و نخواهد بود. اگر دنیا هدفش این است که ایران فعالیت انحرافی نداشته باشد بداند خود به خود انجام شده است؛ اما اگر کسی دنبال این است ایران را از توسعه بازدارد این کار امکان‌ناپذیر خواهد بود.» رییس‌جمهوری با بیان اینکه فناوری هسته‌ای برای توسعه ایران است، گفت: «این فناوری بومی شده و این فناوری را جوانان و دانشمندان کشورمان با تلاش و کوششی که حداقل از سال 67 تا امروز آغاز شده ادامه داده‌اند و به ثمر رسانده‌اند که ادامه خواهند داد و ما آماده‌ایم در این راستا با دنیا و آژانس همکاری کنیم تا شبهات و ابهاماتی که در این زمینه آفریده شده به طور کامل مرتفع شود.» روحانی گفت: «امروز می‌توانیم بگوییم ایران یکی از کشورهایی است که دارای فناوری هسته‌ای و از جمله توان غنی‌سازی است و این فناوری بازهم در تمام زمینه‌های صلح‌آمیز و با تلاش سازمان انرژی اتمی و همه اندیشمندان و دانشمندان کشور، ادامه خواهد یافت. تفصیل این توافق را تیم مذاکره‌کننده ایران پس از بازگشت از ژنو مطرح خواهند کرد.» رییس‌جمهوری سپس با تقدیر از خانواده شهدای هسته‌ای کشور و در آغوش گرفتن فرزندان آنها گفت: «موفقیت ما در سایه تلاش همه اندیشمندان به ویژه شهدای هسته‌ای به دست آمده است که زندگی خود را در این راه نثار کرده اند. به این خانواده‌ها افتخار می‌کنیم که در این مسیر عزیزترین فرد خود را تقدیم کرده‌اند و همواره به این ایثار افتخار خواهند کرد. ما هم به صبر و ایستادگی آنها افتخار می‌کنیم و تلاش می‌کنیم که مسیر توسعه کشور را ادامه دهیم.»


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016