دوشنبه 11 آذر 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

انتقاد احمدی‌مقدم از حضور برخی مسئولان در فيس بوک

ايسنا ـ فرمانده نيروی انتظامی در واکنش به حضور برخی مسئولان کشور در شبکه اجتماعی فيسبوک، اظهار کرد: اينکه برخی مسئولان بخواهند آرام آرام از خط قرمز عبور کنند و وارد فضايی شوند که بهره‌مندی از آن برای شهروندان ممنوع است، چيز خوبی نيست.

به گزارش خبرنگار «انتظامی» خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، سردار اسماعيل احمدی‌مقدم در حاشيه سومين اجلاس روسای پليس فتای استان‌های سراسر کشور در جمع خبرنگاران درباره استفاده از فيلترشکن و همچنين فيسبوک، گفت: در اين مورد چيز جديدی نيست که بخواهم آن را مطرح کنم، اما ابعاد حقوقی آن قابل بررسی است.

وی با بيان اينکه دسترسی به برخی سايت‌ها در داخل کشور ممنوع شده اما فعاليت آنها تعطيل نمی‌شود، اظهار کرد: اين روش که برخی از مسئولان آرام آرام شروع به عبور از خط قرمز کرده و وارد فضاهايی می‌شوند که استفاده از آن برای شهروندان ممنوع است، چيز خوبی نيست و همه بايد در اين زمينه رعايت کنند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


فرمانده ناجا با اشاره به ساز و کاری که در فضای مجازی وجود دارد، خاطرنشان کرد: نگاه ما به شبکه‌های اجتماعی همانطور که پيش از اين نيز گفته شد، نگاهی فرصت محور است.

وی ساز و کار شورای عالی فضای مجازی و اختيارات آن را کافی دانست و گفت: در برخی از مباحث نيز می‌توان بازنگری انجام داد، بدون اينکه تغييری در قانون انجام شود که بر اين اساس مشخص شده که هر فرد بايد از چه حوزه‌هايی استفاده کند و در چه حوزه‌هايی نبايد ورود پيدا کند.

فرمانده ناجا درباره استفاده از فيلترشکن نيز خاطر نشان کرد: بديهی است که وقتی ورود به سايتی ممنوع می‌شود، ورود به آن از طريق ديگر نيز دارای بار حقوقی و قضايی خواهد بود.

وی جرايم سايبری را جرايمی نوظهور دانست و با اشاره به پيشرفت فضای مجازی در کشورمان، گفت: همزمان با پيشرفت فضای مجازی، جرايم سايبری نيز رشد داشته است که خوشبختانه ما به موقع پليس فتا را تشکيل داديم.

احمدی‌مقدم با بيان اينکه در دنيا حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد جرايم فضای مجازی کشف می‌شود، ادامه داد: اين در حاليست که در کشور ما حدود ۸۰ درصد از جرايم کشف می‌شود.

فرمانده ناجا درباره مصاديق جرم در فضای مجازی نيز گفت: حضور در فضای مجازی جرم نيست، اما ابزار و نحوه استفاده از آن ممکن است به گونه‌ای باشد که منجر به عمل مجرمانه شود، همانطور که خريد اينترنتی عملی مجرمانه نيست، اما ممکن است از طريق همين سامانه، برداشت غيرمجاز اينترنتی صورت گيرد که اين يک جرم است و پليس با آن برخورد می‌کند.

وی افزود: ممکن است عده‌ای نظير هکرها بسترهايی را برای اقدامات مجرمانه فراهم کنند که اين افراد نيز مشمول جرم‌اند و با آنان برخورد می‌شود.

فرمانده ناجا اضافه کرد: فکر نمی‌کنم که در بحث قوانين فضای مجازی نقصی داشته باشيم.

احمدی‌مقدم درباره يکپارچه شدن سرورهای نيروی انتظامی و قوه قضاييه نيز گفت: سرورهای ما يکپارچه نشد، بلکه امکان لينک در آنها به وجود آمد، چرا که با توجه به تشابه زيرساخت‌ها و نرم‌افزارهايی که داريم، امکان برقراری اين ارتباط وجود دارد.

وی همکاری پليس با دستگاه‌ قضايی را وسيع دانست و گفت: اقداماتی نظير فرستادن پرونده به مقام قضايی و ... در صورتی که از مسير فضای مجازی انجام شود، سريع‌تر به نتيجه خواهد رسيد که در اين خصوص بسترهای فنی فراهم شده و به شکل پايلوت نيز اين امر اجرايی شده، اما فکر می‌کنم از اوايل سال آينده اين امر به مرحله اجرا برسد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016