سه شنبه 12 آذر 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

آزادی استاد دانشگاه شريف در آمريکا "بخشی از توافق‌های اتمی بود"

راديو فردا ـ وب‌سايت انگليسی‌زبان «تايمز آف ايزرائل» در گزارشی می‌گويد که آزادی مجتبی عطاردی، دانشمند ايرانی‌ای که دو سال پيش در آمريکا بازداشت شده بود، بخشی از مذاکراتی بوده است که در نهايت به توافق‌نامه ژنو در سوم آذر ماه منتهی شد.

اين وب‌سايت بر اساس اطلاعاتی که به دست آورده می‌گويد گفت‌وگوهای مخفيانه‌ای که ميان ايران و آمريکا جريان داشته و در نهايت به توافق‌ اتمی در ژنو انجاميده است، پاره‌ای از مسائل ديگر از جمله آزادی برخی زندانيان در دو کشور را نيز در بر گرفته است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 



به گزارش اين وب‌سايت اين بخش از مذاکرات «نقش عمده‌ای» در ايجاد پل ارتباطی ميان دو کشور بازی کرده است.

مجتبی عطاردی، دانشمند ايرانی که به اتهام خريد تجهيزات پيشرفته آزمايشگاهی برای ايران در ايالات متحده بازداشت شده بود، ارديبهشت ماه، پس از آزادی در ايالات متحده، وارد تهران شد.

خبرگزاری رويترز آن زمان گزارش داده بود که اين عضو هيئت علمی دانشگاه صنعتی شريف، با پادرميانی سلطان قابوس، پادشاه کشور عمان، آزاد شده است.

اين نخستين بار نبود که گزارش‌ها از نقش عمان در ميانجی‌گری ميان واشينگتن و تهران خبر می‌دادند.

مجتبی عطاردی که در زمان دستگيری ۵۴ ساله بوده است، بنا بر گزارش شبکه «پرس تی‌وی» پس از سفر به لس‌آنجلس در تاريخ ۱۶ آذر ۱۳۹۰ بازداشت شد.

گفت‌وگوهای مخفيانه ميان ايران و آمريکا پيش از توافق ژنو، موضوع گزارشی بود که طی هفته گذشته خبرگزاری آسوشيتدپرس نيز در مورد آن نوشت.

خبرگزاری آسوشيتدپرس به‌نقل از منابعی که نامشان ذکر نشده، گزارش داده بود که ميان مقام‌های ايران و آمريکا از ماه مارس، اسفند ماه گذشته، در سطوح عالی درباره برنامه هسته‌ای ايران گفت‌وگوهای محرمانه‌ای صورت گرفته بود.

به گزارش اين خبرگزاری، اين مذاکرات دست‌کم «پنج بار» و «به‌ويژه در عمان» انجام گرفتند و دولت اوباما آنها را از متحدان خود، از جمله اسرائيل و فرانسه برای مدتی پنهان نگاه داشته بود. در خود آن کشور نيز تنها شمار اندکی از مقام‌های دولتی از‌ موضوع باخبر بودند.

آسوشيتدپرس در عين حال گفته بود مذاکرات مخفيانه «يک بار» در دوره رياست جمهوری محمود احمدی‌نژاد و «چهار بار» پس از روی کار آمدن حسن روحانی انجام گرفت.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016