سه شنبه 5 آذر 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ظريف: تلاش دشمنان برای اجرايی نشدن توافق های ژنو

• منتقدان اجازه دهند شيرينی توافق ميان مردم بماند

تهران ـ ايرنا ـ وزير امور خارجه کشورمان با بيان اينکه نتانياهو(نخست وزير رژيم صهيونيستی) سند توافق ژنو را که «برنامه اقدام مشترک» نامگذاری شده، سند قرن برای ايران دانسته است، افزود: در حال حاضر دشمنان و مخالفان برای اجرايی نشدن اين سند تلاش و سنگ اندازی می کنند.

به گزارش ايرنا، محمدجواد ظريف دوشنبه شب در برنامه ˈدو نيم ساعتˈ شبکه خبر، با يادآوری مشکلات و دشواری ها در روند مذاکرات ژنو، افزود: همه اين موفقيت ها در نتيجه حمايت رهبر معظم انقلاب، رياست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و مردم محقق شد از اين رو بايد با همدلی و هماهنگی در سطوح ملی برای اجرايی شدن آن تلاش کنيم.

وی با بيان اينکه دشمنان همه تمرکز خود را برای جلوگيری از اجرا شدن سند توافق ژنو به کار بسته اند، تاکيد کرد: مردم ايران با تحمل سختی ها و فشارهای ظالمانه اقتصادی، به نحوی ايستادگی کردند که به ما عزت داد در برابر منافع ملت بايستيم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وزير امور خارجه تاکيد کرد: اکنون زمان حراست از منافع مردم با اجرای سندی است که نتانياهو آن را «سند قرن برای ما و توافق بد برای آنها» عنوان کرده است.

ظريف در ابتدای برنامه با اشاره به اقداماتی که برای تحت تاثير قرار دادن مذاکرات انجام می شود، گفت: در مذاکرات سختی های خاصی وجود دارد زيرا طرفين تلاش می کنند در گفت وگو با رسانه ها، کاميابی ها و ناکاميابی های مذاکرات را در نحوه بيان برای افکار عمومی به نحو مورد نظر خود القا کنند.

وی افزود: براين اساس با مهندسی خبر، تلاش می شود واقعيات تحريف و تصوير ديگری از نتايج بيان شود.

وی ادامه داد: مذاکرات روند دشواری است که هيچ يک از طرفين هرقدر هم قدرتمند باشند، همه خواسته ها و منافع خود را بيان نمی کنند؛ در واقع مذاکره برای گفتن مواضع متفاوت و رسيدن به نگاه مشترک است به شکلی که همه طرف ها نسبت به آن (نگاه مشترک) احساس راحتی داشته باشند.

وزير امور خارجه با بيان اينکه رسيدن به توافق ژنو نتيجه صدها ساعت مذاکره است، افزود: در اين مذکرات برخی مواقع روی يک کلمه و عبارت يا محل قرار گرفتن آن بحث های زيادی انجام شد.

ظريف با اشاره به تحليل ها و نقدهای بيان شده درباره روند مذاکرات و نتايج حاصل از آن، يادآورشد: برای تحليل و نقد، ضروری است که در فضای مذاکره قرار گرفت. اگر کسی می خواهد تحليلی از اين مذاکرات داشته باشد و نظری ارايه دهد بايد بداند در مذاکرات، طرف ها ديدگاه های خود را براساس مواضع و منافع خود بيان می کنند.

وی با بيان اينکه در مذاکرات طرف ها نمی توانند همه آنچه را که می خواهند به دست آورند، خاطرنشان کرد: براين اساس در تحليل و نقد بايد همه اين مسايل مورد توجه قرار گيرد.

وی حمايت های رهبر معظم انقلاب را مايه دلگرمی تيم مذاکره کننده دانست و خاطرنشان کرد: حمايت رييس جمهوری به ما قوت قلب داد تا در کنار حمايت های مجلس شورای اسلامی و شورای عالی امنيت ملی، مرحله نخست را به خوبی پيش ببريم.

ظريف با گرامی داشت هفته بسيج و شهدای هسته ای، از تلاش رسانه ها که با تحمل سختی ها، مذاکرات ژنو را برای ملت ايران اطلاع رسانی کردند، تشکر کرد و گفت: دستاوردهای حاصل شده در مذاکرات نتيجه مقاومت و حمايت مردم بود.

ظريف در بخش ديگری از سخنان خود با يادآوری نقدها و تحليل های انجام شده درباره نتايج مذاکرات ژنو گفت: ˈدوستان اجازه دهند شيرينی توافق ژنو ميان مردم بماندˈ.

وی با تاکيد بر اينکه ˈهيچ کاری بدون عيب نيستˈ، افزود: ما از نقد سازنده هم استفاده می کنيم؛ براين اساس در نقد سازنده، منافع ملی هم در نظر گرفته شود.

وزير امور خارجه کشورمان ادامه داد: فراموش نشود سند توافق ژنو که به نام ˈبرنامه اقدام مشترکˈ نامگذاری شده، سندی است که دشمنان برای اجرا نشدن آن تلاش می کنند.

اوايل دی ماه، زمان اجرای گام نخست توافق ژنو

ظريف در ادامه با بيان اينکه «برنامه اقدام مشترک» يک رشته اقداماتی است که ما در يک دوره ۶ ماهه به آن دست خواهيم يافت، افزود: پيش بينی می شود در اين مدت، اقدامات قابل توجهی درخصوص رفع تحريم های آمريکا و اتحاديه اروپا در جلوگيری از فروش نفت و همچنين تحريم های بانکی انجام شود.

وی با يادآوری اينکه برای رفع برخی از اين تحريم ها به زمان بيشتری نياز داريم، گفت: تقريبا از اوايل دی ماه، گام نخست را برای اجرايی شدن توافق های انجام شده برمی داريم و در اين مدت به يک چارچوب برای اقدامات نهايی خواهيم رسيد.

وزير امور خارجه کشورمان خاطرنشان کرد: اجرايی کردن گام نخست، مسيری برای رسيدن به هدف نهايی يعنی رفع تمام تحريم های ناحق آمريکا، اتحاديه اروپا و سازمان ملل عليه ملت ايران است.

وی درباره دليل مخالفت فرانسه در مذاکرات ژنو۲ که منجر به عدم توافق ايران و ۱+۵ شد نيز توضيح داد: شايد برخی از اين اقدامات ناشی از وجود مشکلاتی در داخل گروه ۱+۵ باشد و اينکه روند ابتکار عمل و تعيين کننده مذاکره با تيم ايرانی بوده است.

رسيدن به توافق نيازمند داشتن برنامه دقيق از سوی تيم مذاکره کننده است

ظريف ادامه داد: اگر می خواهيد در مذاکره ای شرکت کنيد که در آن ۶ کشور بزرگ شرکت دارند و خانم اشتون نمايندگی ۲۸ کشور از اتحاديه اروپا را به عهده دارد، بايد با يک برنامه دقيق وارد عمل شويد وگرنه نمی توانيد به يک توافق و سند برسيد.

وزير امور خارجه افزود: کشورهای گروه ۱+۵ وقتی ديدند نمی توانند با زبان تهديد و زور و تحريم کار را به جلو ببرند، تصميم گرفتند به حق مردم ايران احترام بگذارند.

وی خاطرنشان کرد: کشور ايران دارای موقعيت بسيار مهم و بازار گسترده برای آنهاست از اين رو نمی خواستند از اين موقعيت عقب بمانند.

ظريف با تاکيد بر اينکه بايد خودمان احترام را ايجاد کنيم به نحوی که طرف مقابل چيزی را به ما ديکته نکند، افزود: تا حدی توانستيم به اين توافق دست يابيم.

وی با تاکيد بر اينکه توافق بايد دوسويه و گام به گام باشد، ادامه داد: هر اقدامی که يک طرف انجام داد، بايد طرف مقابل نيز آن را انجام دهد؛ در واقع با اين اقدام بايد اعتماد را ايجاد کرد.

پروژه ايران هراسی ديگر شکست خورده است

مذاکره کننده ارشد ايران در ژنو با يادآوری روند پيشرفت کشورمان در علوم هسته ای، افزود: ما اين فناوری ها را از طريق کشتار بدست نياورده ايم؛ ايران در ۲۵۰ سال گذشته به هيچ کشوری حمله نکرده و فقط در صورتی که به آن حمله شده، از خود دفاع کرده است.

وزير امور خارجه با بيان اينکه ˈپروژه ايران هراسیˈ روشی برای پيشبرد منافع مخالفان و دشمنان کشور است، خاطرنشان کرد: اين پروژه ديگر شکست خورده است.

ظريف دليل مخالفت و مقاومت در برابر حقوق ملت ايران را، دستور نپذيرفتن از بيگانگان عنوان کرد و گفت: در اين چند سال که مذاکرات ادامه داشت آنها چيزی به دست نياوردند و نتوانستند جلوی پيشرفت هسته ای ملت ايران را بگيرند بطوری که تا به امروز ۱۷ هزار سانتريفيوژ توليد کرديم.

وی نوع برخورد غرب با ملت ايران در استفاده صلح آميز از فناوری هسته ای را يادآورشد و گفت: مردم ايران می بينند در اين زمينه نسبت به آنها دوگانه رفتار شده است زيرا کشوری که دارای سلاح هسته ای می خواهد جلوی استفاده صلح آميز ملت ايران را از فن آوری هسته ای بگيرد.


اگر طرف مقابل به توافقات پايبند نباشد، ما هم به تعهدات عمل نمی کنيم

مذاکره کننده ارشد ايران در موضوع هسته ای با بيان اينکه اقدامات ايران برای اجرای توافق ها به صورت داواطلبانه است که می تواند قابل بازگشت باشد، افزود: اگر طرف مقابل به وعده خود عمل نکرد يا اينکه کنگره آمريکا بخواهد تحريم های جديدی عليه ملت ايران وضع کند و يا در فروش نفت و بيمه کردن محموله نفتی ما مانع تراشی کنند ما نيز به تعهداتی که داده ايم عمل نمی کنيم.

ظريف افزود: اگر در پايان زمان ۶ ماهه، همه چيز با هماهنگی کامل انجام شود، ما می توانيم اميدوار باشيم تحريم ها برداشته و اقدامات زيادی نيز شود.

وی در ادامه با بيان اينکه ˈهمواره معقتد بوده ايم ارجاع پرونده ايران به شورای امنيت غيرقانونی بوده و تحريم دوجانبه هيچ جنبه قانونی نداردˈ، گفت: هميشه تاکيد کرده ايم همه تحريم ها بايد برداشته شود.

وی بار ديگر حقوق ملت ايران در موضوع غنی سازی را خط قرمز کشور دانست و گفت: از حق ملت عدول نخواهيم کرد و تمام مواد غنی شده را به سوخت تبديل می کنيم.

ظريف با يادآوری اينکه در ۱۰ کشور دنيا استفاده از انرژی هسته ای صلح آميز و غنی سازی وجود دارد و هيچ فشاری نيز بر آنها اعمال نمی شود، تصريح کرد که ˈحقˈ نياز به شناسايی ندارد و بايد به آن احترام گذاشت.


منتقدان داخلی آب به آسيب دشمن نريزند

وزير امور خارجه در ادامه گفت: کسانی که در داخل کشور منتقد توافق ژنو هستند آب به آسيب دشمنان نريزند.

وی از کسانی قصد نقد و بررسی اين توافق نامه را دارند خواست که همواره دو چيز را مدنظر قرار دهند؛ يکی انصاف و ديگر منافع ملی را.

** شکست آمريکا در گنجاندن خط قرمز ايران در توافق نامه

وی افزود: آمريکايی ها بسيار تلاش کردند که مانع از حق ايران شوند و آن را در توافق بگنجانند اما نتوانستند؛ آنچه از مذاکرات ژنو بدست آمد يک توافق تاريخی بود و ملت بزرگ ايران به حق خود رسيدند.

ظريف در بخش ديگری از سخنان خود با تاکيد براينکه با خودباوری می شود به مذاکره اميدوار بود و رو به جلو گام برداشت، افزود: سخنان مقامات عالی کشور بويژه رهبر معظم انقلاب همواره آويزه گوش ما خواهد بود.

وی ادامه داد: هر چه بدخواهان اين ملت می خواهند سرو صدا کنند و بگويند که ايران به يک توافق قرن دست يافته است، ما به راه خود ادامه خواهيم داد.

وی خاطرنشان کرد: اگر فکر کنيم که آمريکا قدر قدرت است و بخواهيم در برابر آن موضع انفعال بگيريم، نمی توان مذاکرات را به پيش برد.

مذاکره کننده ارشد ايران با تاکيد بر اينکه بايد از موضع ابتکار عمل وارد مذاکرات شد، گفت: اراده سياسی لازم را به برنامه خودمان داريم.

ظريف درباره نکات زيرنويس در توافق نامه نيز توضيح داد: نوشته های که در زيرنويس وجود دارد حاکی از جزئيات مسايل بيان شده در توافقنامه است. در اين بخش گفته شده که ما در چه حد می توانيم به برنامه خود در بخش های مختلف ادامه دهيم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016