سه شنبه 12 آذر 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سخنرانی ظريف در جمع دانشجويان: طعم شيرين مقاومت را در ذائقه ملت تلخ نکنيد،

محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه ايران در دانشگاه تهران به سئوالات دانشجويان پاسخ گفت. او خطاب به مخالفان توافق هسته‌ای گفت: "سعی نکنند طعم شيرين مقاومت را در ذائقه ملت تلخ کنند." وی افزود: "چرا بعضی از سايت های داخلی ما از دبکای اسرائيلی که عامل کشف اطلاعات غلط رژيم صهيونيستی (اسرائيل) است خبر منتشر کرده و او را باور می کنند اما وزير امور خارجه خود را باور نمی کنند."



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به‌جای حرف يک سايت مجهول اسرائيلی حرف نماينده کشورتان را باور کنيد


وزير امور خارجه با بيان اينکه برای رسيدن به هدف نهايی نياز به همدلی و اجماع داخلی داريم، گفت: پيروزی در مذاکرات هسته ای پيروزی همه ما است، دوستان سعی نکنند طعم شيرين مقاومت را در ذائقه ملت تلخ کنند.
به گزارش خبرنگار مهر محمد جواد ظريف وزيرامورخارجه کشورمان بعدازظهر امروز حدود ساعت ۱۵ و ۳۰ دقيقه در سالن علامه امينی دانشگاه تهران در جمع دانشجويان حضور يافت و ضمن سخنرانی به سئوالات آنها پاسخ گفت.

حضور ظريف در دانشگاه تهران حاشيه های بسياری به همراه داشت جمعيت بسياری زيادی از دانشجويان شرکت در اين سخنرانی حاضر شده بودند تا جايی که از همان ابتدا و حدود ساعت ۱۴ درهای سالن علامه بسته شد و بسياری از دانشجويان و خبرنگاران پشت درها ماندند.

در ميان کسانی که پشت در مانده بودند حتی برخی از کارشناسان وزارت امورخارجه و سفير ونزوئلا در تهران که به اين مراسم دعوت شده بودند نيز حضور داشتند.

سخنرانی ظريف در حالی آغاز شد که سيل دانشجويان در داخل سالن و خارج از سالن که با يک دستگاه تلويزيون مشغول تماشای سخنرانی بودند با فريادهای خود و ابراز احساسات در مقابل هريک از جملات ظريف واکنش نشان می دادند.

ظريف در متن سخنرانی خود گفت: امروز ديگر نتانياهو هم نمی تواند ايران را تهديد کند دنيا را تهديد کند تلاش خود را انجام می دهد اما حتی روزنامه نگاران يهودی آمريکايی نيز می گويند که سياست نتانياهو نخ نما شده است.

وی افزود: از اين مسير می توانيم روند تخليه استراتژيک جمهوری را بازسازی کنيم و به مسير درست برگردانيم و توان استراتژيک جمهوری اسلامی که بسيار قدرتمند است در صحنه عمل نشان داده شود.

وزيرامورخارجه کشورمان در خصوص مذاکرات ژنو نيز گفت: نبايد اجازه دهيم برای ما تصميم بگيرندو خط فکری درست کنند و اجازه ندهيم اجماع داخلی ما را با دروغ پردازی خراب کنند. چرا برخی فکت شيت کاخ سفيد را مبنا قرار می دهند و اصل برنامه برای اقدام را مبنا قرار نمی دهند.

ظريف در حالی که اين جمله وی با تشويق دانشجويان همراه بود ادامه داد: چرا بعضی از سايت های داخلی ما از دبکای اسرائيلی که عامل کشف اطلاعات غلط رژيم صهيونيستی است خبر منتشر کرده و او را باور می کنند اما وزيرامورخارجه خود را باور نمی کنند. چرا دوستان ما اجازه می دهند يک سايت نامعلوم و مجهول اسرائيلی تعيين کند که آينده مذاکرات چه خواهد بود.

وی گفت: بدانيم، بفهميم و درک کنيم که در اين شرايط جهانی که قدرت مبنايی حرف اول را می زند نتانياهو تنها مانده است و مجبور است به دروغ پردازی رو بياورد تا انسجام ما را به هم بزند.

وزيرامورخارجه کشورمان افزود: من فکر می کنم اين انسجام پابرجا خواهد بود.

در حالی که سوت کشيدن و دست زدن دانشجويان ادامه داشت ظريف گفت: دوستان! برادران! و خواهران ما وارد حوزه دشواری شده ايم، مذاکره دشوار است بيانيه خواندن همواره راحت است و رسيدن به تفاهم و معنای مشترک نيازمند فکر و دقت است و بيش از همه اين کار نيازمند شجاعت است.

ظريف گفت: خواندن بيانيه به شجاعت نياز ندارد.

وزيرامورخارجه کشورمان افزود: مذاکره کردن خودباوری می خواهد ادعا نمی کنم کسانی که رهبر انقلاب با بزرگواری آنها را فرزندان خود و اين انقلاب ناميدند از خطا مصون نيستند حتما ما آنچه را که می توانيم انجام می دهيم و اين در شرايط دشوار و شرايطی است که تحريم های غيرعادلانه، خلاف انسانيت بر گرده اين مردم سوار شده است.

وی افزود: ما همه تلاش خود را بکار می بريم که اقتدار ايران را در روند مذاکرات حفظ کنيم و اجازه ندهيم کسی نمايندگان شما را در اين مذاکرات تحقير کند. ما به خودی خود چيزی نيستيم شخصيت ما به خاطر نمايندگی شماست.

ظريف ادامه داد: اميدوارم وانمود نکنند ديگران توانستند به فرزندان انقلاب توهين کنند و جان سالم به در ببرند. دانشجويان در ادامه اين جملات همواره وی را با فريادها و سوت های خود تشويق می کردند و ظريف ادامه داد راه دشواری در پيش است و نيازمند فداکاری است به خاطر اينکه آينده بهتری بسازيم بايد راه را با هم طی کنيم در اين مسير بيش از هر چيز به همدلی نياز داريم.

وزيرامورخارجه کشورمان خاطرنشان کرد: از مقام معظم رهبری تشکر می کنم قبل از اينکه اجازه داده شود برخی بتوانند موجبات اختلاف را ايجاد کنند اجازه دادند مسير کار طی شود ما نياز داريم مسير را ادامه دهيم و جلوتر از رهبری حرکت نکنيم. اگر ادعای ولايتمداری داريم بايد پشت رهبری حرکت کنيم.

وی تاکيد کرد: در پس همه اين تلاشها، رفت و آمدها و گفتگو يک قدرت لايزال لايتناهی که تنها قدر قدرت در عامل است حامی و نگهدار ما است.

به گزارش خبرنگار مهر در ادامه اين مراسم مجری برنامه اعلام کرد که چهار تشکل دانشجويی از وزير امور خارجه سوال می پرسند اولين تشکل دبير انجمن اسلامی دانشجويان مسلمان بود که با ذکر نام وی از سوی مجری دانشجويان حاضر در سالن شروع به اعتراض و هو کردن فرد مزبور کردند و ظريف در واکنش به اين رفتار گفت: نه ديگر قرار نبود به يکديگر توهين کنيد.

دبير انجمن اسلامی دانشجويان مستقل مطلب خود را اينگونه آغاز کرد که تشبيه ظريف به مصدق بجا نبود. همين جمله باعث اعتراض بيش از اندازه بخشی از دانشجويان شد به طوريکه ادامه صحبت های وی اصلا واضح نبود و دانشجويان معترض تا چند دقيقه ای مشغول فرياد زدن و هو کردن بودند.

وی پس از سکوت نسبی جمع ادامه داد: عرض خير مقدم به رياست محترم دستگاه ديپلماسی جناب دکتر ظريف از طرف اعضای انجمن اسلامی دانشجويان شما را سرافراز و فرزند اين انقلاب می‌دانيم.

وی با بيان اينکه وظيفه خود می‌داند بخشی از سوالات دانشجويان را مطرح کند، گفت: چرا جزئيات توافق برای مردم مطرح نمی‌شود؟ همين جمله نيز مجددا باعث فريادهای بخشی از دانشجويان شد که ظريف به ناچار در ميان صحبت گفت دوستان اجازه بدهند که ايشان سوالشان را مطرح کنند و من جواب دهم که همين جمله ظريف نيز باعث تشويق دوباره دانشجويان حامی ظريف شد.

دبير انجمن اسلامی دانشجويان مستقل ادامه داد: مگر نه اينکه ملت ما همه زحمات را متحمل شده و شهدای هسته ای داشته‌ايم چرا شما تلاش نکرده ايد که واژه غنی سازی بر توافق نامه گنجانده شود و همچنين درباره پروتکل الحاقی چيزی عنوان نشده که جای تعجب دارد. طرف آمريکايی نظری جز نظر شما دارد و چه تضمينی وجود دارد که پس از اين شش ماه مجددا به نقطه شروع باز نگرديم. آيا اين توهين به ملت ما نيست؟ ما نام اين ديپلماسی را ديپلماسی صدقه ای می‌گذاريم و اين شايسته ملت ايرانی نيست. کل مبلغ دريافتی از اين توافقنامه ۱۱.۲ ميليارد دلار است که معادل چهار ماه يارانه کشور است، آيا معنی نرمش قهرمانانه بازپس گيری پول های خودمان با دادن امتيازهای بزرگ بود؟

در اينجا دانشجويان حامی ظريف دوباره شروع به اعتراض به فرد سوال کننده کردند که باز هم ظريف واکنش نشان داده و گفت: متاسفانه اين دوستان چنين سوالاتی را در اذهان عمومی مطرح کردند، اجازه دهيد مطرح کنند من پاسخ می دهم.

اين دانشجو مجددا ادامه داد: سوال اساسی اين است که چند وقت طول می کشد که اورانيوم ۲۰ درصد را مجددا توليد کنيم. آقای ظريف ما و شما به خوبی می دانيم با اين توافق درز اطلاعات از توانمندی های ايران بوسيله بازرسی ها بيشتر است و آيا اين خلاف امنيت ملی نيست؟ انتقاد اصلی ما به دولت اين است که چرا بجای نگاه به درون عمده نگاه خود را معطوف به خارج می کند امروز همه پيشرفت ها با تخصص داخلی بوده است.

اين دانشجو ادامه داد: رهبر معظم انقلاب بارها اعلام کردند که به خارجی ها بی اعتماد هستند. نگاه رهبری در عدم صداقت با آمريکايی ها درست بوده و ما در اين مذاکرات هر کاری که توانستيم برای رضايت غرب انجام داديم.

ظريف در طول سئوال اين دانشجو همواره با اشاره دست از دانشجويان می خواست که ساکت باشند و دانشجويان هوادار ظريف نيز با هو کردن دانشجوی مذکور اعتراض خود را نشان می دادند.

ظريف در پايان سئوال خطاب به دانشجويان گفت: بچه ها از شما تقاضا می کنم، دوست ما يک نکاتی را مطرح کردند و فرصتی شد که جواب دهيم اميدوارم دوستان با دقت گوش کنند من هم جواب می دهم. اين حرفها خوب است که زده شود.

وزير امورخارجه افزود: غربی ها از ۴ تا تانک و موشک ما نمی ترسند از مردم ايران می ترسند اين جمله همراه با فرياد و سوت دانشجويان بود.

ظريف ادامه داد: آيا فکر کرديد آمريکا که می تواند با يک بمب تمام سيستم دفاعی ما را از کار بياندازد از سيستم دفاعی ما می ترسد؟ آيا واقعا به خاطر قدرت نظامی، آمريکا جلو نمی آيد؟ بر اساس کدام سند فکر می کنيد آمريکا می تواند به اطلاعات نظامی ما دست پيدا کند؟ در اينجا دانشجويان حامی ظريف شروع به شعار دادن و دست زدن کردند و در شعارهای خود از ديپلمات هسته ای دفاع می کردند.

وزيرامورخارجه در بين اين تشويق ها گفت: جان کری به من می گويد که در عمر کاری ام کسی اينقدر تلخ با من صحبت نکرده بود چرا شما به خودتان اجازه می دهيد نمايندگان اين ملت بزرگ را در مقابل خارجی ها تحقير کنيد؟

ظريف تاکيد کرد: ما در مقابل خارجی ها می گوييم که بايد اعتماد مردم را جلب کنند چرا شما از طرف خارجی ها حرف می زنيد؟ اين جملات ظريف تشويق و فرياد دانشجويان را همراه داشت.

رئيس دستگاه ديپلماسی ادامه داد: ما داريم پولی را که دولت مورد حمايت شما در اختيار غربی ها گذاشت پس می گيريم. اين پول به دليل ندانم کاری در اختيار غربی ها قرار گرفت و ما آن را پس می گيريم. آيا اين توهين به ملت ايران نبود که نتوانيم پول نفت ايران را به کشور بياوريم؟ و برای هر يک دلار ۸ تا ۳۰ سنت به واسطه ها بدهيم تا پول خود را بگيريم؟

ظريف ادامه داد برای من دردناک است که اين حرفها را بزنم. وقتی از ژنو برگشتم از همه دولت های گذشته و مذاکره کنندگان تشکر کردم. بنا ندارم بعد از اين گروهی حيثيت خود را برای احقاق حقوق ملت گذاشتند مطالبه کنيم. پولی را که در گذشته مانده بود اقلا ما قسطی برمی گردانيم. دانشجويان مجددا فرياد می زدند و شعار ما اهل کوفه نيستيم ظريف تنها بماند را سر دادند که اين شعار واکنش ظريف را برای دعوت دانشجويان به سکوت همراه داشت و با حرکات چشم، دست و گاز گرفتن لبهای خود از دانشجويان می خواست که سکوت کنند.

وزيرامورخارجه گفت: که من يک سرباز کوچک شما هستم همه چيز ما فدای اين کشور، نظام و رهبری است اگر حمايت رهبری نبود نمی توانستيم هيچ اقدامی را انجام دهيم.

ظريف ادامه داد: اين دانشجويان محترم نکاتی را مطرح کردند اگر مبنای شما «فکت شيت» کاخ سفيد است به همان مراجعه کنيد بدانيد که ما هم بلديم مغلطه کنيم و اگر نگرانيم به خاطر اين است که از گفتمان صحيح استفاده کنيم. دو جای سند به غنی سازی اشاره شده است اگر شما می خواهيد به آمريکايی ها ياد دهيد نگوييد که از حقوق ملت ايران دفاع می‌کنيم. دانشجويان دوباره شروع به فرياد و شعار دادن کردند که زياد جمعيت آنقدر زياد بود و به دليل اينکه خبرنگار مهر امکان حضور در داخل سالن را نيافته بود شعارها کاملا واضح نبود اما شعارهای دانشجويان باعث شد که ظريف مجددا بگويد دوستان من اجازه ندهيد تندروی ما را هم به تندروی بکشاند.

وی تصريح کرد: مذاکره در اتاق مذاکره صورت می گيرد نتيجه مذاکره را من بيرون دادم، آمريکايی ها "فکت شيت" دادند ما با اين اعتقاد که خدا مذاکرات را ضبط می کند پشت ميز مذاکره نشسته ايم و اميدواريم اين مذاکرات روزی منتشر شود. مذاکره برای گرفتن منافع کشور است برای منافع شخصی من نيست. اگر محتوای مذاکرات را پخش می کردم مطمئن باشيم که از اين بيشتر سوت و کف می گرفتم.

وزيرامورخارجه افزود: شما مذاکره می کنيد که به نتيجه برسيد. ذره ای از عزت اين مردم بزرگ را نداده ايم مذاکره را به قيمت همه چيز محرمانه نگه می داريم. مذاکره ای که برای راديو و تلويزيون و هورا و کف باشد منافع ملی را تامين نمی کند.

رئيس دستگاه ديپلماسی با اشاره به اينکه دوستمان درباره داده ها و ستاده ها صحبت کردند من جدولی از داده ها و ستاده ها دارم. آنچه گرفتيم حقمان بوده بنده هيچ نقشی در شرايطی که آنها بتوانند اين جور با ما حرف بزنند نداشتم. بنده تلاش می کنم آن شرايط را عوض کنم.

وی افزود: از شما تقاضا می کنم منافع ملی را اصل بگيريم. منافع ملی در اين است که بدانيم مذاکره سخت و دشوار است. داد و ستد است و بايد تلاش کرد که در اين داد و ستد با استفاده از هر توان کشور بيشترين دستاورد را داشته باشيم.

ظريف اظهار داشت: اينکه دلتان برای کشور می سوزد و نقد می کنيد سپاسگزارم، حواستان باشد که انتقاد و نقد به نفع کسی است من هم حقوقدان هستم و ايرادات متن را می بينم، اما متن مذاکره است و بيانيه نيست. تلاش نکنيم استدلال های حقوقی طرف مقابل را تقويت کنيم. ما آنقدر خيالمان راحت بود که در شرايط نامناسب مذاکره کرديم و سهم گرفتيم و آن را منتشر کرديم. واشنگتن پست اعلام کرده که سند منتشر شده از آمريکا به مردم اين کشور دروغ گفته است چون حق غنی سازی را منتشر نکرده است من به شما قول می دهم تا پايان کار به شما دروغ نخواهم گفت.

يکی از حاشيه های جالب اين نشست "بعدی" گفتن های ظريف بود. ظريف در پايان هر سئوال انگار که بدنبال حريف جديد باشد می گفت "بعدی" که اين جمله باعث هيجان دانشجويان می شد و آنها با سوت و فرياد وزير امورخارجه را تشويق می کردند.

در ادامه نشست سخنگوی انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه تهران پشت تريبون آمد و ضمن تشکر از ظريف بابت دفاع از حقوق هسته ای کشور گفت: آقای ظريف کشور ما در سالهای گذشته به دليل عدم توافق در آلماتی و استانبول دچار افزايش تحريمها شده از شما می خواهم بپرسم مذاکرات اين دوره چه تفاوتی با دوره های گذشته دارد که در ۸ سال گذشته هيچ دستاوردی نداشتيم؟

وی همچنين گفت: نظر شما در مورد حصرها و زندانيان سياسی چيست و آيا اين موارد و اين مسائل قدرت شما را در مذاکرات کم نکرده است؟ اين دانشجوی دانشگاه تهران در ادامه به طرفداران عدم توافق اشاره کرد و گفت: چه نسبتی بين تندروهای داخل و خارج وجود دارد که تمايلی به توافق ندارند.

ظريف در پاسخ به اين دانشجو گفت: از شما تشکر می کنم من واقعا در پی اين نيستم در مورد ديگران قضاوت کنم آنچه به دست آورديم نتيجه مقاومت مردم ايران بود ما مردم يک مرز و بوم هستيم و خط کشی سياسی نبايد ما را از هم جدا کند.

ما در نبرد ديپلماتيک با هم هستيم من اگر اشاره کردم به گذشته ها به خاطر اين بود که در گذشته مشکلاتی ايجاد شده و در فکر حل اين مشکلات هستيم.

وزير امور خارجه با بيان اينکه دنيا غنی سازی ما را پذيرفته است افزود: پذيرفته شدن حق غنی سازی نتيجه مقاومت مردم است اين مقاومت را ارج می نهيم و کاری هم به افراد نداريم ما همه يا با هم پيروز می شويم يا باهم می بازيم. و بر اساس اين منطق با همدلی پيش می رويم و دل در گروه اين آب و خاک داريم همچنين برای آينده بهتر ايران تلاش می کنيم.

ظريف در ادامه در پاسخ به سوال ديگر يک دانشجو در مورد تندروها نيز گفت: من فکر می کنم تندروها بدون اينکه بخواهند يک صدا هستند نه اينکه بخواهند، نه اينکه من متهم بکنم. رهبر انقلاب فرمودند: مذاکره کنندگان فرزندان انقلاب هستند بعضی وقتها اين طور می شود که گروهی از اين طرف فکر می کنند منافع از بين رفته و گروه ديگر از خارج فکر می کنند منافع آنها نيز از بين رفته لذا واقعا هم صدا می شوند.

وزير امورخارجه با بيان اينکه ما بايد حواسمان به حرفهای کسانی که بدخواه ملت و مردم ايران هستند باشد افزود: به آنها اجازه ندهيم قدرت بگيرند امروز تندروها، جنگ طلبها و کسانی که حقوق مردم فلسطين را پايمال می کنند آرامش و راحتی ندارند

وی در بخش ديگری از سخنان خود به انتخابات رياست جمهوری ۹۲ اشاره کرد و گفت: انتخابات اخير سرمايه ملی را بازسازی کرد اين سرمايه بزرگترين پشتوانه ماست اميدواريم با درايت و نظر مقام معظم رهبری زمينه برای تقويت ملی و سرمايه اجتماعی بيش از پيش فراهم شود.

انشاءالله اين مورد تحقق پيدا خواهد کرد و زمينه خوشحالی مردم خواهد شد.

ظريف سپس با بيان کلمه بعدی خواستار آن شد که دانشجوی بعدی به پشت تريبون بيايد و سوال خود را بيان کند. دانشجوی بعدی که پشت تريبون آمد نماينده بسيج دانشجويی بود که ضمن تشکر از دکتر ظريف گفت جای تاسف دارد که به نمايندگان تشکل های دانشجويی ۲ دقيقه وقت داده شده است و سپس سوالهای خود را مطرح کرد و افزود: با توجه با سابقه مذاکره با کشورهای غربی و تعليق غنی سازی با هدف اعتماد سازی آيا با پايان دوره ۶ ماهه اعتماد نسبت به آنها حاصل خواهد شد.

اين دانشجو سپس در مورد تفسيرهای متن توافق نامه پرسيد و گفت: در مورد تفسيرهای متفاوت چه خواهيد کرد و اينکه تعطيلی غنی سازی ۲۰درصد در اين بيانيه به شکلی است که حق بازگشت وجود ندارد و نظر شما در اين مورد چيست؟ اين دانشجو در ادامه به ظريف توصيه کرد و گفت: به عنوان يک دانشجو شما را به صبر و تحمل مخالفان دعوت می کنم ما به دولت روحانی علاقمنديم و اين برخورد شما در شان يک وزير نيست.

ظريف در پاسخ اين دانشجو گفت: تشکر می کنم از دوست عزيز تلاش بنده همواره در اين بوده و هست و خواهد بود که زمينه را برای انسجام تقويت کنم اما يک دست صدا ندارد حتما نياز است هر دو طرف برای تقويت انسجام تلاش کنند.

وزير امور خارجه افزود: من ۸ سال همه گونه توهين، اتهام و دروغ را قبول کردم يک کلمه صحبت نکردم توقع داشتم دوستان ۸ هفته به من فرصت می دادند از نصيحت شما سپاس گذارم اما واقعيت امر اين است که ما به مذاکره نرفته بعضی دوستان اعلام شکست مذاکره کرده‌اند. اگر ما صبر کرديم صحبت نکرديم پيامهايی که از تهران به خبرنگاران آمد را اعلام کرديم به دليل نجابت ما بود به اين دليل نگوييد که نمی دانيم بلکه می دانيم.

وی با بيان اينکه پيروزی در مذاکرات هسته ای پيروزی همه ما است ادامه داد: دوستان سعی نکنند طعم شيرين مقاومت را در ذائقه ملت تلخ کنند.

وزير امور خارجه به سابقه مذاکرات اشاره کرد و گفت: مذاکره در شرايطی بود که رهبری نظرشان را مطرح کردند ما هم پيرو نظر رهبری بوديم امروز هم در شرايط متفاوتی مذاکره می کنيم. و حاصل۸ سال مقاومت مردم و سختی هايی که مردم تحمل کردند را به عنوان پشتوانه خود داريم انشاءالله که به نتيجه می رسيم.

وزير امور خارجه در ادامه در مورد سوال اين دانشجو درباره تفسيرهای متفاوت گفت: غنی سازی در متن بيانيه توافق هست ولی در متن بيانيه کاخ سفيد نيست يک بار هم که شده باور کنيد طرف شما راست می گويد اما در تفسيرهای متفاوت برويد از کاخ سفيد بپرسيد که واشنگتن گفته آنها به مردم آمريکا دروغ گفته اند.

وزير امور خارجه با بيان اينکه ساخت و سازها در اراک ادامه پيدا می کند تصريح کرد: اگر آنها می گويند ساخت و سازها در اراک ادامه پيدا نمی کند خلاف می گويند ما غنی سازی ۵ درصدی را ادامه می دهيم.

وی سپس به پيشنهادهای ارائه شده در آلماتی اشاره کرد و گفت: غربی ها در پيشنهاد آلماتی گفتند که لوله کشی فردو را عوض کنيد که اگر اين کار را می کرديم ۹ ماه طول می کشيد برای غنی سازی ۲۰ درصدی اما توافق ژنو به نحوی تنظيم شده که اگر امروز يک شير را باز کنيد ظرف ۲۴ ساعت می توانيد آن غنی سازی را انجام دهيد.

وی سپس گفت: اين چه حرفی است که می گوييد "نوکاور جنرال" يعنی اينکه ميله سوختی کارخانه نطنز را نمی توانيم به اورانيوم ۲۰ درصدی برگردانيم اين چه منطقی است؟

وزير امور خارجه با بيان اينکه من حاضرم فشار داخلی را تحمل کنم اما موضع مذاکراتيم را از دست نمی دهم افزود: شما در تهران نگوييد که غنی سازی داده نشده است غنی سازی را فردو و نطنز و اراک را در دنيا پذيرفته اند. چرا حرفی می زنيد که پس فردا می شود از آن سوءاستفاده کرد. چرا حرفی عليه امنيت ملی می زنيد؟ چرا آنها بتوانند به روزنامه ايرانی استناد کنند؟ آيا اين در جهت امنيت ملی است؟

ظريف ادامه داد: کاخ سفيد مجبور شده است تا بگوييد چرا واقعيتهای را به مردم نگفته است.

وی سپس با کلمه "بعدی" خواستار حضور دانشجوی بعدی برای طرح پرسش شد.

دانشجوی بعدی که از ظريف سوال پرسيد دبير انجمن علمی دانشکده علوم سياسی بود که به نمايندگی از انجمن های علمی سوال کرد اما در اين ميان دانشجويان حاضر نيز با فريادهای خود خواستار سوال از وزيرامور خارجه بودند که ظريف خطاب به آنها گفت: سوال پرسيدن دست من نيست اجازه بدهيم فعلا صحبت دوست من است. دانشجويی که برای پرسيدن سوال آمده بود خطاب به وزير امورخارجه بيان کرد: مراتب تشکر و قدردانی خود را به عنوان عضو کوچک از ملت بزرگ ايران از تلاش وزارت امورخارجه از دستيابی از توافق مشترک ضمن رعايت اصول و خط قرمزها دارم و حضور جنابعالی در دانشگاه تهران و احساس مسئوليت در پاسخ گويی را مايه افتخار می دانيم.

وی با اشاره به اشکالاتی که در روند مذاکرات در گذشته وجود داشته و طرح اين سوال که آيا مذاکرات می تواند زودتر به توافق برسد يا خير گفت: امور ديگری در سياست خارجه ايران مهمتر از مساله هسته ای وجود دارد که من در آن موارد سوال می پرسم اتباع ايرانی در خارج از کشور دچار مشکلات زيادی هستند مجازات های ناروا عليه اتباع ايرانی صورت می گيرد. رويکرد وزارت امورخارجه در اين موارد چيست؟ از سوی ديگر مهاجرت سرمايه داران و نخبگان کشور به خارج مطرح است و همچنين اينکه آيا شاهد تغيير رويکرد وزارت امورخارجه نسبت به نهادهای حقوقی که عليه ايران فعاليت می کنند خواهيم بود و راهکار برای تبيين نقش ايران در سازمانهای بين المللی مانند سازمان ملل متحد و... چگونه خواهد بود و معيارهای اصلی در انتخاب سفرا و نمايندگی ها چيست؟ سياست خارجی جمهوری اسلامی ايران در ارتباط با دولت آمريکا و گستره فتح ديپلماتيک آن دولت چگونه خواهد بود و آيا روند حاضر با آمريکا با حفظ عزت ملی ادامه خواهد يافت؟ اين دانشجو در پايان صحبتهای خود از حاضران خواست که وی را با صلوات همراهی کنند و ظريف نيز در ادامه گفت: از اينکه دوستمان جلسه را با صلوات عطرآگين کرد تشکر می کنم و می خواهم يک صلوات ديگری بفرستيد وزير امور خارجه در پاسخ به اين سوال با بيان اينکه از آخر شروع می کنم چون فکر می کنم دوست داشتيد آخری را بشنويد گفت: هدف حل و فصل مذاکرات کنونی هسته ای است مردم ايران در انتخابات اخير فرصت ويژه ای ايجاد کردند که دنيا و غرب و به ويژه آمريکا جبران مافات کند و بتواند اعتماد ملت بزرگ ايران را جلب کند.

مردم ما مردم خوبی هستند آنها ممکن است جنايت آمريکا را فراموش نکنند اما اجازه می دهند تلاش کنند اعتماد مردم ايران را جلب کنند.

وی با اشاره به اينکه ما با چشم باز و توجه به گذشته حرکت می کنيم بيان کرد: کارهايی که در چند ماه گذشته کرده اند و دوستان ما به آن استناد می کنند که توافق خوبی نداشتيم باعث می شود مردم به آنها بی اعتماد شوند آمريکاييها بايد پيشرفت کنند بايد ياد بگيرند با مردم بايد با زبان تکريم صحبت کرد هر چه زودتر متوجه اين امر شوند می توانند در مشکلی که برای خود ايجاد کردند رهايی پيدا کنند نياز است توجه کنيد آمريکا اين توانايی را دارد که براساس منافع ملی خود حرکت کند.

وی خطاب به دانشجويان گفت: شما دانشجو هستيد مطالعه می کنيد و کتاب می خوانيد منافع آمريکا فدای منافع لابی های صهيونيستی می شود يک گروهی در آمريکا اول را اسرائيل می دانند بايد آمريکا بفهمد منافع اش در چيست؟ مذاکرات هسته ای يک فرصت است و من اجازه می خواهم ياد و خاطره شهدای هسته ای را زنده کنم و از شما ميخواهم که برای شادی روحشان صلوات بفرستيد.

وی در ادامه گفت: در مورد حقوق بشر اعتقاد دارم ما به عنوان يک وظيفه ملی و دينی موظف به رعايت حقوق مردم خود هستيم در اين مسير اگر حقوق مردم را رعايت کنيم مشکلات کمتر می شود. اما اين به معنای آن نيست که حقوق بشر ما به کسی ربط ندارد حقوق بشر تابلوی جمهوری اسلامی است بايد حقوق مردم را رعايت کنيم و به همين دليل نيز منشور حقوق شهروندی از اولويتهای دولت آقای روحانی است خيلی از موضوعاتی که مطرح می شود مشکل حقوق بشر ندارد و آقايان اگر پياده شوند با هم راه می رويم آنها سوار مرکبی شده اند که مناسب نيست.

وی افزود: کسی که از رژيم صهيونيستی حمايت می کند و قطعنامه های ضد حقوق بشر امضا می کند خيلی صلاحيت حمايت از حقوق بشر را ندارد کانادا اعلام کرد انتخابات ايران را به رسميت نمی شناسد من چندان به اين دولت اهميت نمی دهم اما حقوق بشر بايد به عنوان وظيفه ملی و شرعی ما باشد.

ظريف با بيان اينکه مشکل اتباع ايرانی مساله مهم ماست خاطر نشان کرد: مجازات اتباع ايرانی را غيرقانونی ميدانيم آمريکاييها به اتباع ما در مالزی و تايلند فشار می آورند و بايد اين سياستها را تغيير دهند.

وی ادامه داد: جوانان ما ارزشمند هستند و بايد هميشه در ايران بمانند اما هر کسی که از ايران خارج شد ايران از دل او خارج نمی شود تک تک ايرانيها در خارج از کشور يک نماد افتخار برای ما هستند بايد زمينه ای فراهم کنيم که اگر دوست داشتند به کشور باز گردند و در غير اين صورت سفيران ما در خارج باشند حقی که اتباع ايرانی در کشور دارند مثل همه ماست.

در ادامه اين نشست در دانشگاه تهران با وجود آنکه سوالات ۴ تشکل به پايان رسيده بود دانشجويان علاقمند به پرسيدن سوالهای بيشتر شدند و دستهايشان را با فرياد برای سوال بلند کردند.

ظريف خطاب به دانشجويان گفت: که احترام يکديگر را رعايت کنيد اما اگر بخواهم به يک نفر اجازه دهم که صحبت کند ديگرانی هم هستند به هر حال پس از فريادهای دانشجويان يکی از آنها برای پرسيدن سوال پای ميکروفن آمد که خطاب به ظريف گفت خوشحالم که بعد از دهها سال در اين مملکت اجازه داده شد يک نفر از وسط جمع سوال بپرسد. البته ظريف خطاب به وی با خنده گفت: حالا يک کار نکن که پشيمان شوم اين دانشجو گفت: سوالی که انجمن دانشجويان با ايما و اشاره و کنايه به دنبال آن بود در مورد وضعيت بعضی از دانشجويان سياسی بود که من از شما می خواهم به آن پاسخ دهيد و ظريف تصريح کرد: من عرض کردم که انتخابات اخير سرمايه اجتماعی جمهوری اسلامی ايران به پشتوانه مردمی است رهبر فرزانه انقلاب اسلامی در زمان انتخابات گفت: رای مردم حق الناس است دوستان اين ارزشها را ارج بنهند در پايان صندوق رای می توان برای کشور تعيين تکليف کرد اميدوارم با بازسازی همه مشکلات حل شود.

ظريف در پايان همراه با تشويق های دانشجويان گفت: که از همه دوستان ممنونم دوستانی که نقد کردند و تشويق کردند اگر عصبانی شدم عذر می خواهم و اگر کسی دلخور شد نيز عذر می خواهم کار دشواری به دوش ماست نياز به حمايت تک تک مردم ايران داريم من در صحبتهايم گفتم که آمريکا از تسليحات ما نمی ترسد اما نگفتم تسليحات ما مهم نيست به شهدا و نيروهای بسيجی افتخار می کنيم و من اميدوارم و معتقدم که ضرورت راه همدلی و يک پارچه ملی است بايد قدر هم را بدانيم پذيرش انتقاد و نظر مخالف و حمايت از نظر مخالف را قدر بدانيم و با هم به سوی فردای بهتر حرکت کنيم.

ادامه دارد...

به گزارش خبرنگار مهر، در پی دعوت دانشگاه تهران از رسانه ها که به امضای محمدصادق ضيائی مشاور رئيس دانشگاه و مديرکل حوزه رياست روابط عمومی دانشگاه تهران رسيده است خبرنگاران رسانه های مختلف امروز سه شنبه از دقايقی پيش از شروع مراسم در محل تالار علامه امينی دانشگاه تهران حضور يافتند تا مراسم سخنرانی محمدجواد ظريف وزير امورخارجه را با موضوع مذاکرات هسته ای و سياست خارجی جمهوری اسلامی ايران پوشش خبری بدهند که با ازدحام و درهای بسته سالن مواجه شدند. با گذشت حدود يک ساعت از مراسم و آغاز سخنرانی ظريف ، خبرنگاران رسانه های گروهی از جمله خبرنگاران خبرگزاری مهر به دليل ناهماهنگی های مسئولان برگزار کننده مراسم موفق به حضور در سالن علامه امينی نشدند.

اين در حالی است که هيچ يک از مسئولان اجرايی دانشگاه تهران نيز تاکنون به خبرنگاران حاضر در دانشگاه تهران پاسخ قانع کننده ای نداده اند.

سخنرانی ظريف از ساعت ۱۵ آغاز شده است و خبرنگاران از طريق ويديو کنفرانس در حال پوشش مراسم هستند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016