پنجشنبه 14 آذر 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

توافق ايران و عراق برای پاکسازی و لايروبی سريع اروند رود

تهران - ايرنا - در ديدار و گفتگوی صبح امروز دکتر حسن روحانی رئيس جمهوری ايران با نوری المالکی نخست وزير عراق طرفين بر پاکسازی و لايروبی هرچه سريعتر اروند رود توافق کردند.


به گزارش روز پنجشنبه ايرنا به نقل از پايگاه اطلاع رسانی رياست جمهوری اسلامی ايران، در اين ديدار رئيس جمهوری کشورمان با اشاره به سياست های دولت جديد در خصوص توسعه روابط با همسايگان، بويژه کشورعراق بر ضرورت سرعت بخشی به همکاری های دو کشور در راستای خواست و منافع مردم ايران و عراق و برای زدودن اقدامات خصمانه گذشته در دوران حکومت حزب بعث تاکيد کرد.

روحانی گفت : رابطه با عراق را استراتژيک می دانيم و می کوشيم زمينه های توسعه دراز مدت بين دو کشور را در تمامی حوزه ها، بويژه حوزه های اقتصادی و زيربنايی از جمله فعال تر شدن بخش خصوص فراهم آوريم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی با قدردانی از گام های موثری که از سوی طرفين در اجرای قرارداد ۱۹۷۵ برداشته شده است، گفت: ضرورت دارد در بخش های اقتصادی مرتبط با آن نيز تلاش های بيشتری برای رفاه مردم ايران وعراق بويژه حوزه های جنوبی جغرافيايی دو کشور و تسهيل ارتباط با خليج فارس انجام پذيرد.

رئيس جمهوری در زمينه توسعه همکاری های دو کشور با اشاره به ضرورت توجه ويژه به مسائل انسانی در همکاری های دو کشور به مسئله ريزگردها و تاثير محيط زيستی آن در خوزستان و بويژه شهرهای خرمشهر، آبادان و بصره عراق پرداخت .

روحانی اظهار داشت: همکاری های محيط زيستی ما بايد توسعه بيشتری يافته و با توجه به حساسيتی که ما برای سلامت مردم دو کشور قائليم مقابله با موضوع ريزگردها در اولويت نخست اقدامات مشترک دو کشور قرار داشته و بتوانيم با همکاری های دوطرفه و افزون بر آن با تعاملات منطقه ای بر اين معضل فائق آييم.

وی مسايل منطقه ای و بويژه مسئله سوريه را مدنظر قرار داد و با اشاره به اقدامات موثر ايران در جلوگيری از جنگی که می رفت بر منطقه تحميل شود گفت: موضوع سوريه و اجلاس ژنو۲ بايد با تاکيد بر خروج کامل ترويست ها از اين کشور و ايجاد شرايط لازم برای برگزاری انتخابات کاملا آزاد و بدون پيش شرط به سرانجام برسد. وظيفه مشترک ما دفاع از آرمان ها و خواسته های ملت سوريه در تمامی اجلاس های بين المللی بويژه ژنو۲ است.

در اين ديدار نوری المالکی با ابلاغ تبريک ملت و دولت عراق بابت پيروزی دکتر روحانی در انتخابات رياست جمهوری و موفقيت مذاکرات هسته ای ژنو، اظهار داشت: دولت عراق مطمئن است با تلاش های دولت جديد ايران تمامی مسائل و مشکلات موجود در منطقه برطرف خواهد شد؛ لذا ضرورت دارد با توجه به شرايط اميدوار کننده ای که ايجاد شده، روابط ايران و عراق بيش از گذشته توسعه يابد.

نخست وزير عراق با اشاره به تاثيرات مثبت منطقه ای و فرامنطقه ای مذاکرات ايران و پنج بعلاوه يک، گفت: فتوای مقام معظم رهبری در موفقيت اين مذاکرات و ايجاد فضای اعتماد نقش بسزايی داشت و اين توافق برای ايران و کشورهای منطقه مهم و ارزشمند بوده و دولت عراق اميدوار است شاهد اثرات بلند مدت اين توافق بر ثبات منطقه ای باشد.

وی افزود: هماهنگی بسيار خوبی بين ما وجود دارد و درک مشترک از شرايط حساس منطقه ای، ايجاب می کند که برای مقابله با بحران های پيش رو، کشورهايی که به خط اعتدال باور دارند، با انسجام بيشتری تلاش کنند.

نوری المالکی با تبيين موفقيت های دولت خود در مقابله با ترويسم و ضرورت پرداختن به بازسازی کشورش، به ديدار هيئات همراه خود با همتايان ايرانی و مذاکرات طرفين در خصوص توسعه همکاری های اقتصادی و ارتباط بخش های خصوصی دو کشور پرداخت و گفت: مامی خواهيم روابط اقتصادی دو کشور را بدون هيچ گونه ملاحظه و مانعی توسعه دهيم.

در اين ديدار دکتر روحانی ضمن ابلاغ سلام و احوالپرسی از جلال طالبانی رييس جمهوری عراق برای وی آرزوی سلامتی کرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016