شنبه 16 آذر 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

هيگل: به‌رغم توافق ژنو ۳۵هزار نيروی آمريکا در خليج فارس می‌مانند

• وزير دفاع آمريکا می‌گويد، توافق ژنو موجب تعديل نيروی نظامی اين کشور در خليج فارس نمی‌شود. وی به منظور کاهش نگرانی‌های کشورهای عرب حوزه خليج فارس به اين منطقه سفر کرده است.

دويچه وله ـ چاک هيگل، وزير دفاع آمريکا روز شنبه (۷ دسامبر/ ۱۶ آذر) در بحرين گفت، توافق اتمی جامعه بين‌الملل با ايران در ماه نوامبر (آبان) حضور نظامی آمريکا در منطقه خليج فارس را کم‌رنگ نخواهد کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به موجب متن سخنرانی هيگل، او تأکيد کرده که آمريکا "بيش از ۳۵ هزار پرسنل نظامی" در خليج فارس و اطراف آن دارد و به دليل توافق ماه گذشته در ژنو با ايران "نيروهای خود در منطقه را تعديل نخواهد کرد."

متن سخنرانی هيگل مربوط به سخنانی می‌شود که قرار است روز شنبه (۷ دسامبر/ ۱۶ آذر) در کنفرانس امنيتی منامه، پايتخت بحرين ايراد شود. کنفرانس سالانه امنيتی در منامه که توسط سازمان بين‌المللی مطالعات استراتژيک سازمان‌دهی شده از روز جمعه (۶ دسامبر) آغاز شد و تا روز يکشنبه (۸ دسامبر) ادامه خواهد يافت.

هيگل که به منظور کاهش نگرانی‌های کشورهای عرب حوزه خليج فارس به اين منطقه سفر کرده در بحرين نيروهای نظامی آمريکا در منطقه را فهرست کرد و خاطرنشان ساخت: «ما در عرصه‌های زمينی‌، هوايی و دريايی با بيش از ۳۵ هزار پرسنل نظامی در داخل و در آينده‌ای نزديک در اطراف منطقه حضور داريم.»

حضور نظامی آمريکا در منطقه شامل ۱۰ هزار واحد رزمی ارتش به همراه‌ تانک‌ها و هلی‌کوپترهای آپاچی و همچنين ۴۰ کشتی در دريا، شامل گروه ناو هواپيمابر، سامانه‌های‌ دفاع موشکی، رادارهای پيشرفته، هواپيماهای بدون سرنشين تجسسی و هواپيماهای جنگی می‌شود.

وزير دفاع آمريکا اضافه کرد: «ما پيشرفته‌ترين جنگنده‌های خود را به سراسر منطقه فرستاده‌ايم، از جمله "اف ۲۲" تا اطمينان دهيم که می‌توانيم سريعا به پيشامدهای احتمالی واکنش نشان دهيم.»

چاک هيگل با اشاره ‌تلويحی به "بمب‌های سنگرشکن" که به تخريب اهداف و تأسيسات زيرزمينی اختصاص دارد ادامه داد: «با توجه به مهمات منحصر به‌فرد ما، هيچ هدفی خارج از دسترسمان قرار ندارد.»

هيگل همچنين به سرمايه‌گذاری‌ها در حوزه کشتی‌های مين‌روب و پروژه ۵۸۰ ميليون‌دلاری ساخت قرارگاه‌های اصلی ناو پنجم آمريکا اشاره کرد. ناوگان پنجم آمريکا وظيفه حراست از منافع آمريکا در خليج فارس و نظارت بر عبور و مرور دريايی خاور ميانه را بر عهده دارد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016