شنبه 16 آذر 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

جهادی‌های خارجی از "مخفيگاه‎‌های جنوب ترکيه" به سوريه نفوذ می‌کنند

بی‌بی‌سی ـ فعالان تبعيدی مخالف دولت سوريه می‌گويند نگران آنند که جنگجويان اسلامی تندرو که بسياری از آنها هم عضو شبکه القاعده هستند، بر نيروهای مخالف بشار اسد تسلط پيدا کنند.

آنها می‌گويند جنگجويان بنيادگرای اسلامی ساکن کشورهای اروپايی از جنوب ترکيه به سوريه نفوذ می‌کنند تا در جنگی که به زعم آنها يک جهاد اسلامی است، شرکت کنند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


فعالان مخالف دولت سوريه می‌گويند جهادی ها در حال نابود کردن انقلاب سوريه هستند.

يکی از فرماندهان محلی ارتش آزاد سوريه، از گروه های مخالف اصلی دولت سوريه، به بی‌بی‌سی گفته است که اين جنگجويان خارجی به طور منظم فرماندهان اين گروه را هدف قرار می دهند و اگر اين فرماندهان از آرمان‌های اسلامی حمايت نکنند، آنها را می‌کشند.

بی‌بی‌سی نيز دريافته است که جنگجويان جهادی خارجی از پايگاه‌ها يا مخفيگاه‌های جنوب ترکيه برای ورود به سوريه و جنگ با نيروهای دولتی استفاده می‌کنند.

يکی از افردی که يکی از اين مخفيگاه‌ها را در نزديکی شهر مرزی ريحانلی اداره می‌کند به ريچارد گالپين، خبرنگار بی‌بی‌سی گفت ظرف سه ماه گذشته بيش از ۱۵۰ نفر از جمله تا ۲۰ بريتانيايی از اين مسير استفاده کرده‌اند.

وی گفت: "اين افراد با دعوت از جانب دوستان به اينجا می‌آيند."

او افزود: "جهادی ها معمولا قبل از عزيمت به سوريه يکی دو روز در اينجا می مانند و زمانی که در انتظار پرواز برگشت به کشورهايشان هستند، نيز به اينجا می‌آيند."

يکی از اين جنگجويان که از فرانسه آمده بود به خبرنگار ما گفت: "ما هزاران نفر هستيم، از گوشه گوشه جهان، و همگی عضو القاعده هستم."

وی که قبلا در فرانسه دانشجو بوده، گفت به تيپی متشکل از ۸۰۰۰ نفر ملحق شده بود.

او افزود که اين تيپ اخيرا با سازمان‌های اسلامی و بنيادگرای "حکومت اسلامی عراق و شام" و "سوريه بزرگ" اعلام وفاداری کرده است.

مسيری که جهادی‌های خارجی مرتبط با القاعده از ترکيه برای ورود به سوريه استفاده می‌کنند، به شکلی روزافزون در حال سازمان يافتن است.

طی هفته گذشته، پليس بريتانيا هشدار داده که صدها نفر از اين کشور به مناطق جنگی سوريه سفر می‌کنند و بعضی از آنها به گروه های بنيادگرا ملحق می‌شوند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016