شنبه 4 آبان 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ظريف: اگر به "ژنو ۲" دعوت شويم، شرکت می‌کنيم

ايسنا ـ وزير خارجه ايران گفت: اگر از ايران برای شرکت در نشست "ژنو ۲" دعوت شود برای کمک به يافتن راه‌حل سياسی در اين نشست حضور خواهيم يافت.

به گزارش ايسنا، دکتر محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه کشورمان ظهر شنبه در نشست با اخضر ابراهيمی، نماينده مشترک سازمان ملل و اتحاديه عرب در موضوع سوريه گفت: اگر از ايران دعوت شود با عزم يافتن راه‌حل سياسی در اين نشست حضور خواهيم يافت.

او درباره حضور ايران در نشست "ژنو ۲" با بيان اين که هنوز دعوت‌نامه‌ای برای هيچ يک از کشورها ارسال نشده است، اظهار کرد: ايران تمايل دارد به پايان دادن وضعيت بسيار ناگوار در سوريه کمک کند و اگر از ايران برای حضور در اين نشست دعوت شود با عزم کمک کردن به يافتن راه‌حل سياسی در کنفرانس شرکت خواهيم کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وزير امور خارجه در ادامه نشست مطبوعاتی مشترک خود با اخضر ابراهيمی اضافه کرد: همکاری ما در گذشته در موضوعات مختلف با اخضر ابراهيمی به ويژه در افغانستان دستاوردهای بسيار خوبی برای منطقه ما داشته است. نقشی که ابراهيمی برای ايجاد صلح در گوشه و کنار منطقه به ويژه افغانستان ايفا کرد نقشی است که ايجاد اميدواری برای ما می‌کند که در موضوع دردناک فاجعه انسانی در سوريه نيز بتواند نقش موثری داشته باشد و به پايان دادن به جنگ و رسيدن به راه‌حل قابل قبول که باعث ثبات در منطقه و جلوگيری از خشونت و افراط است کمک کند و اين جنگ خانمان‌سوز به پايان برسد.

وی با اشاره به مذاکراتش با نماينده ويژه دبيرکل سازمان ملل در امور سوريه اظهار کرد: در گفت‌وگوها با اخضر ابراهيمی بر اهتمام ايران به حل وضعيت سوريه در بعد انسانی و نياز به حل آن از طريق گفت‌وگو بين جهات مختلف سوری تاکيد شد.

ظريف افزود: اميدوارم ايشان در ديدارهايش در منطقه برای يافتن يک راه‌حل مورد قبول همه طرف‌های سوری و کشورهای منطقه کمک کند و برای رسيدن به اين راه‌حل موفق باشد.

وزير امور خارجه کشورمان ادامه داد: به اخضر ابراهيمی اطمينان دادم که ايران براساس سياست خود از رسيدن به راه‌حل پايدار و براساس گفت‌وگو در سوريه است حمايت می‌کند. به ايشان خوش‌آمد می‌گويم و برايش آرزوی موفقيت در اين مسووليت دارم.

رييس دستگاه ديپلماسی کشورمان هم‌چنين گفت:‌ ايران تلاش دارد يک راه‌حل واقعبينانه‌ای برای اين مشکل بزرگ که خطری برای منطقه ايجاد کرده شکل بگيرد. می‌توان کمک کرد گروه‌های مختلف سوری در نشست "ژنو ۲" به عنوان يک اجماع ويژه‌ بين‌المللی که توافق عمومی در مورد آن وجود دارد در کنار هم برای رسيدن به راه‌حل تلاش کنند. وظيفه کشورهای منطقه ازجمله ايران و ساير کشورهای دارای نفوذ اين است که طرف‌های مختلف سوريه را برای گفت‌وگو با هم همان‌طور که نماينده ويژه دبيرکل سازمان ملل نيز بر آن تاکيد دارد، کمک کنند.

ظريف يادآور شد: اين وظيفه مردم سوريه و گروه‌های مختلف سوری است که در مورد نوع راه‌حل و روش رسيدن به آن با هم توافق کنند. ما تنها می‌توانيم در اين مسير به آن‌ها کمک کنيم.

رييس دستگاه ديپلماسی کشورمان يادآور شد: ايران از هر کمکی به ابعاد انسانی برای کاستن از آلام مردم سوريه و کمک‌های سياسی برای رسيدن به راه‌حل کوتاهی نمی‌کند.

او ادامه داد:‌ اين سياست صرفه نظر از حضور در نشست، بر پايه ديدگاه اسلامی و براساس منافع ملی است که خواستار آرامش در منطقه و جلوگيری از افراط هستيم. معتقديم وضعيت سوريه نه تنها فاجعه انسانی است بلکه نگرانی عمده‌يی برای کشورهای منطقه ازجمله ايران ايجاد کرده است. اميدواريم همه با ديد واقع‌بينی بتوانيم با بحران برخورد کنيم و کشورهای منطقه به مردم سوريه برای رسيدن به راه‌حل مورد نظر اين مردم کمک کنند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016