یکشنبه 17 آذر 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اعتراض ۶۵۰ نفر از کارگران فصلی "هفت تپه" به محقق نشدن وعده‌ها

• ما در اعتراض به افزايش نيافتن دستمزد و ساير حقوقی که پس از سفر سال گذشته به تهران به ما وعده داده شده بود، کار را تعطيل کرديم و با «نشستن در مزارع» منتظر پاسخگويی مسئولان مجتمع کشت و صنعت هفت تپه هستيم

ايلنا ـ صبح امروز ۶۵۰ نفر از کارگر فصلی «نی بٔر» مجتمع کشت و صنعت هفت تپه (که به کار تخصصی برديدن ساقه نی‌شکر اشتغال دارند) در واکنش به محقق نشدن وعده‌های کارفرما دست از کار کشيدند.

يکی از کارگران مجتمع کشت و صنعت هفت تپه که نخواست نامش فاش شود، با اعلام اين خير به ايلنا گفت: ما در اعتراض به افزايش نيافتن دستمزد و ساير حقوقی که پس از سفر سال گذشته به تهران به ما وعده داده شده بود، کار را تعطيل کرديم و با «نشستن در مزارع» منتظر پاسخگويی مسئولان مجتمع کشت و صنعت هفت تپه هستيم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اين کارگر افزود: سال گذشته که به همراه همکاران‌مان در مجتمع کشت و صنعت کارون شوشتر برای اعتراض به تهران آمده بوديم، کارفرمايان اين دو مجموعه علاوه بر افزايش دستمزد، وعده پرداخت سنوات، اجرای قانون طرح طبقه بندی مشاغل و رفع فاصله بيمه‌ای کارگران نی بر برای استفاده از بازنشستگی زود هنگام را داده بودند.

اين کارگر نی‌ بر با بيان اينکه فصل جديد کاری کارگران از از اول آبان ماه شروع شده است، با اشاره به وعده‌ای که کارفرمای مجتمع‌ کشت و صنعت هفت تپه در خصوص بازبينی دستمزد‌ها داده بود، گفت: قرار شده بود با آغاز فصل جديد کاری، حقوق کارگران نی بر نيز بر اساس تورم افزايش داشته باشد اما نه تنها افزايش پيدا نکرد، بلکه کاهش نيز داشته است.

او گفت: بدليل محقق نشدن وعده‌ها، امروز اعتراض صنفی‌مان را طبق قانون آغاز کرديم و اگر کارفرما پاسخ منطقی به مطالبات کارگران ندهد همچنان به اعتراضات صنفی خود ادامه می‌دهيم.

به گفته وی، عمده‌ترين مشکلی که در زمينه پرداخت مبلغ فاصله‌ی بيمه‌ای کارگران در تامين اجتماعی وجود دارد، افزايش رقمی است که در زمان اعتراضات بين نمايندگان کارفرمايی و کارگران با تامين اجتماعی مورد توافق قرار گرفته بود.

او گفت: بر اساس اين توافق، کارفرمايان دو مجموعه کشت وصنعت کارون شوشتر و هفت تپه موظف شده بودند مبلغ ۷۰ ميليارد تومان به حساب تامين اجتماعی بابت فاصله بيمه‌ای کارگران نی بر واريز کنند که متاسفانه تامين اجتماعی از دريافت اين رقم خودداری می‌کند و مدعی است محاسبات انجام شده در اين زمينه اشتباه بوده و بايد کارفرمايان اين دو مجموعه رقمی بيش از ۹۰ ميليارد تومان به حساب تامين اجتماعی واريز کنند.

دليل تجمع کارگران نی بر بی توجه ای به حقوق صنفی شان است

در همين زمينه، دبير خانه کارگر استان خوزستان ضمن تاييد اعتراض صنفی ۶۵۰ نفر از کارگران فصلی نی بر هفت تپه در شوش، دليل اعتراض اين کارگران را بی‌توجه‌ای کارفرما به وعده‌های‌اش دانست.

«آقايار حسينی» با اشاره به تجمعات مکرر کارگران نی بر دو مجموعه مجتمع کشت و صنعت هفت تپه در «شوش» و مجتمع کارون در «شوشتر» گفت: اين کارگران دو سال است که پی گير مطالبات صنفی خود هستند که متاسفانه تا به امروز مسئولان اين دو مجموعه واکنش خاصی به اعتراض کارگران نشان نداده‌اند.

او اظهار داشت: عمده مطالبه کارگران اين دو مجموعه کشت و صنعت، افزايش دستمزد، رفع فاصله بيمه‌ای و اجرای طرح طبقه بندی مشاغل است.

او با بيان اينکه بی‌توجه‌ای به خواسته های صنفی بيش از سه هزار کارگر نی بر، آنان را در سال گذشته به تهران کشاند گفت: اگر مسئولان استانی به خواسته های صنفی اين کارگران رسيدگی می کردند نياز به کشيدن اعتراضان اين کارگران به پايتخت نبود.

اين فعال کارگری در خاتمه سخنان خود، توجه به خواسته‌های صنفی کارگران را از سوی دولت ضروری دانست و گفت: کارگران استان خوزستان از دولت تدبير اميد که وعده حمايت از کارگران را داده بودند انتظار دارند به مشکلات تک تک واحدهای دچار مشکل بويژه کارگران نی بر استان خوزستان رسيدگی کند.

گفتنی است، ماده ۱۴۲ قانون کار حق کاهش عمدی توليد را برای کارگران به رسميت شناخته است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016