سه شنبه 5 آذر 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ادامه تجمع کارگران پلی‌اکريل به قصد دفاع از "خودجوش" بودن اعتراضات

ايلنا ـ در ششمين روز از بازداشت چهار کارگر کارخانه پلی اکريل اصفهان، کارگران اين کارخانه صبح امروز (سه‌شنبه) به منظور آنچه «نشان دادن حسن نيست کارگران به مسئولان» عنوان شده است، تجمع اعتراضی خود را به داخل مسجد کارخانه بردند و در فضايی سر بسته و اجتماعی محدود‌تر نسبت به روزهای گذشته، خواستار آزادی همکاران بازداشتی‌شان شدند.

يکی از کارگران کارخانه پلی اکريل اصفهان با اعلام اين خبر به ايلنا گفت: انتقال تجمع آرام کارگران به درون مسجد کارخانه پس از آن صورت گرفت که به ما (کارگران) گفته شد قرار است تا ظهر امروز هر چهار کارگر بازداشت شده کارخانه پلی اکريل آزاد شوند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گفته اين کارگر، خبر احتمال آزادی بازداشت شدگان تا ظهر سه شنبه، طی پيام شفاهی و از طريق يکی از اعضای سابق شورای اسلامی کار کارخانه پلی اکريل به کارگران معترض داده شد است.

وی با بيان اينکه در اين پيام از تجمع کنندگان خواسته شده است تا با اين شرايط جديد به اجتماعات اعتراضی صنفی خود پايان دهند، افزود: به همين دليل صبح امروز تصميم گرفتيم بخش اعظم کارگران معترض برای جلوگيری از توقف خطوط توليد به داخل کارگاه‌ها رفته و کار را ادامه دهند اما برای ادامه اعتراض، خود نيز به همراه جمعی ۱۰۰ نفره از کارگران به داخل مسجد کارخانه رفتيم.

اين کارگر کارخانه پلی اکريل ادامه داد: بر اساس تصميم جديد، کارگران معترض برخلاف اجتماع نيم ساعته روزهای گذشته، تا ظهر امروز داخل مسجد کارخانه منتظر تماس تلفنی همکاران آزاد شده خود خواهند بود.

وی بابيان اينکه چنانچه اين چهار نفر طبق وعده داده شده آزاد شوند، کارگران معترض از داخل مسجد خارج شده و به فعاليت روزانه خود بازخواهند گشت.

وی در عين حال با تاکيد براينکه آزادی کارگران بازداشت شده به معنی چشم پوشی معترضان از پيگيری خواسته‌های صنفی‌شان نيست، خاطرنشان کرد: با آزادی اين چهار نفر، نحوه اعتراض‌های صنفی در کارخانه پلی اکريل به حالت سابق، يعنی برگزاری اجتماع آرام در محوطه کارخانه و در هنگام تغيير شيفت کاری بدود ايجاد خلل در روند توليد، باز خواهد گشت.

گفتنی است، «جواد لطفی»، «عباس حقيقی»، «کيومرث رحيمی» و «احمد صابری» چهار کارگر کارخانه پلی اکريل هستند که از بامداد پنج شنبه هفته گذشته (۳۰ آبان ماه) تا کنون در بازداشت نهادهای نظارتی به سر می‌برند.

دفاع از «خودجوش» بودن اعتراضات‌

بازداشت کارگران کارخانه پلی اکريل اصفهان در حالی وارد ششمين روز خود شده است خانواده‌های اين کارگران بازداشتی روزگذشته به نقل از مسئولان دادستانی به ايلنا اعلام کرده‌ بودند که برای اين چهار کارگر قرار بازداشت دو ماهه صادر شده است.

به گفته يکی از کارگران پلی اکريل اصفهان، چون اين احتمال وجود دارد که با توقف حرکت‌های اعتراضی کارگران بازداشت شده در مظان اتهام ساماندهی اعتراضات کارگری قرار بگيرند، تصميم گرفتيم برای دفاع از «خودجوش» بودن اعتراضات‌مان، تا آزادی همکارانمان به اعتراض‌های آرام صنفی خود ادامه دهيم.

وی بايادآوری اينکه از زمان بازداشت کارگران چند بار بصورت غير رسمی به تجمع کنندگان اعلام شده است امکان آزادی کارگران زندانی تا اتمام تجمعات اعتراضی وجود ندارد، تاکيد کرد: همکاران بازداشت شده هيچ نقشی بيشتر از ساير کارگران در ساماندهی اعتراضات نداشته‌اند و تنها جرمشان انتخاب شدن از جانب کارگران برای مذاکره و پی‌گيری مطالبات صنفی‌ کارگران بوده است.

وی بابيان اينکه توجه و اهميت سرنوشت اين چهار کارگر به معنی چشم پوشی از پيگيری خواسته‌های صنفی نيست، گفت: برخلاف ادعاهايی که از سوی مديريت کنونی کارخانه مطرح می‌شود تمامی کارگران پلی اکريل تا کنون بصورت منطقی و آرام خواسته‌های صنفی خود را دنبال کرده‌اند.

وی افزود: با افتخار اعلام می کنيم که در جريان اعتراضات سه هفته اخير نه تنها روند توليد متوقف نشده است بلکه حتی يک گل از فضای سبز کارخانه نيز در جريان اين اعتراضان لگدمال نشده است.

گفتنی است، کارگران پلی‌اکريل پيش‌تر طی دور اول اعتراضات در روزهای ۸، ۱۱، ۱۲ و ۱۴ آبان‌ماه با برگزاری تجمعاتی خواستار رسيدگی مسئولان استانی به مطالبات صنفيشان شده بودند و سپس با تعطيلی ده روزه اعتراضات طبق مذاکرات قبلی، در فاصله روزهای ۱۵ تا ۲۵ آبان به ادامه کار پرداختند.

اين کارگران دور دوم اعتراضات را از ۲۵ آبان‌ماه، پس از پايان مهلت ده روزهٔ رسيدگی به مطالبات صنفی شان شروع کرده‌اند و در روزهای ۲۶، ۲۷، ۲۸ و ۲۹ آبان و ۲ تا ۴ آذر ماه در محوطه کارخانه تجمع کردند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016