دوشنبه 18 آذر 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

نامه جمعی از فعالان اصلاح‌طلب به روحانی: از خاتمی بخواهيد در مراسم نلسون ماندلا حضور يابد

جمعی از فعالان اصلاح‌طلب در نامه‌ای به رييس جمهور با برشمردن دغدغه‌های خود در حوزه‌ها مختلف، خواستار اتخاذ تمهيداتی از جانب وی جهت حضور خاتمی در مراسم خاکسپاری نلسون ماندلا شدند.

به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزای دانشجويان ايران (ايسنا)، در اين نامه آمده است:



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


جناب آقای دکتر روحانی رياست محترم جمهوری اسلامی ايران

حق شناسی حکم می‌کند تا به تعبير متعالی قرآن کريم هر چند با تاخير سلام های گرم خود را به شما منتخب ملت بزرگ ايران و تيم مذاکره کننده هسته ای خاصه جناب آقای دکتر ظريف وزير امور خارجه ايران و همکاران محترمشان ابلاغ نموده و بابت اين پيروزی بزرگ به شما و تيم مذاکره کننده تبريک عرض نماييم.

بی شک آنچه حاصل شده، بازتابی از اراده ملت بزرگ ايران و در راستای تمايل و خواست آنان برای تغيير در سياست‌ها و رويکردهای نظام جمهوری اسلامی ايران بوده است. خواسته‌ای که خود را در دل انتخابات ۲۴ خردادماه نشان داد و شما را که بازتابی از گفتمان اصلاح طلبی ، اعتدال و خردورزی هستيد بر ساير روش‌ها و مرام ها ترجيح داد.

شيرينی ديگر اين موفقيت به انجام تعهد شما با ملت برمی گردد که قول داده بوديد در ۱۰۰ روز اول کار خود بتوانيد گامی بلند به سمت رفع مشکلات عديده ای که به دليل سوء رفتارها و مديريت‌های اعمال شده در سالهای گذشته بر اين کشور رفته برداريد.

جناب دکتر روحانی اينک همه ما، اعم از نخبگان و فعالين در حوزه های مختلف سياسی، اجتماعی و فرهنگی و ديگر اقشار ملت، بر خود می باليم که در راستای تضمين حقوق ملت ايران و پذيرش قواعد انتخاباتی به اين مهم دست يافته‌ايم.

هر چه از انتخابات دورتر می‌شويم اهميت کار ملت بزرگ ايران و تدبير رهبری نظام و رهبران سياسی آنان اعم از هاشمی و خاتمی و ديگر بزرگان و فداکاری تاريخی دکتر عارف روشن‌تر می شود، اما اين همه ماجرای سياست در ايران نيست.دوست داريم از اين فرصت بهره برده به عنوان دوستان خيرخواهتان نکاتی را با شما در ميان نهيم.

به خوبی می دانيد که سياست خارجی در تداوم و در راستای سياست داخلی است.خود شما به خوبی تبلور انعکاس اقدامات داخلی بر تصميمات کلان خارجی را شاهد بوده ايد. اگر نبود انتخاب ملت ايران و حضور باشکوه در پای صندوق های رای و مشروعيت گسترده ای که به شما به عنوان رييس جمهور بخشيدند، هيچگاه قدرت‌های جهانی و بين المللی چنين تعامل سازنده ای را با شما و دولت منتخب نشان نمی دادند. همانطور که شاهد بوديم در دولت گذشته، تمامی تلاش‌ها برای نامه‌نگاری‌های کذايی و ابراز علاقه برای نزديکی به قدرت‌های تاثيرگذار با پاسخ سرد و منفی آنها روبرو شد، لذا نبايد فراموش نماييم که منبع و الهام بخش مشروعيت شما و دولتتان از کجاست. ملتی به شما رای داده‌اند که خواهان تغيير در تمامی سطوح تصميم گيری‌های داخلی و خارجی بودند. رای مردم نشانگر تمايل آنها به گفتمان اصلاح طلبی و اعتدال سياسی بود. مردم ايران از تحقير در دو جبهه داخلی و خارجی توامان منزجر بودند. آنها در عرصه خارجی احترام متقابل و در جبهه داخلی احترام به حقوق شهروندی را طلب کرده‌اند.مردم به کسی رای دادند که با شهامت گفت: " من يک حقوقدان هستم. " نيک می‌دانيد که مهمترين رسالت حقوقدانان دفاع از حقوق مدنی و اجتماعی مردم است، لذا جا دارد بر اين نکته تاکيد نماييم که نمی‌توان در عرصه خارجی به انحصار نه گفت، اما در منظر داخلی به محدوديت و تضييع حقوق شهروندی رضا داد، يا خود را فارغ از مسئوليت در اين باره دانست.ملت بزرگ ايران از شما انتظار دارند ضمن احترام به اولويت‌های کاری خود، به سوگندی که به قانون اساسی خورده ايد و تعهداتی که به مردم داده ايد پافشاری نماييد.

جناب دکتر روحانی بزرگترين حامی و مدافع شما، ملت بزرگ ايران است. لذا با مردم از خواسته ها، آرزوها و دغدغه ها و البته از موانعی که با آن روبرو هستيد سخن بگوييد. تجربه دولت اصلاحات می تواند راهنمای مناسبی برای دولت شما باشد.مبادا کاری کنيم که مسببان بحران های امروز ايران و کسانی که در همه عرصه های مختلف کشور را با بن بست روبرو کرده اند، فردا در جايگاه مدعی العموم بنشينند.مبادا به گونه‌ای رفتار شود که نيروهای حامی شما و دولت کريمه در استان ها احساس غبن و تضييع نمايند.نيک می‌دانيم و می دانيد که قدرت واقعی در نزد مردم است.

جناب آقای رييس جمهور اينک که اين نامه را ملاحظه می نماييد دنيا در غم از دست دادن يکی از بهترين و بزرگترين فرزندان خود محزون است.نلسون ماندلا که نامش بزرگی، اعتبار و اعتلا به انسانيت بخشيد. انسان آرمان خواهی که سقف روياهايش برای رهايی بشريت را به کينه توزی و انتقام پس از کسب قدرت محدود نساخت.او نشان داد که نمی‌توان فراموش کرد ولی می توان بخشيد! بسياری در تاريخ مبارزات سياسی به زندان رفته يا آسيب ديده‌اند، اما کمتر انسانی را سراغ داريم که بتواند زندانبانان و بانيان ظلم به خويش و ملتش را ببخشايد و بر بستر گذشته خانه ای نو بسازد و از همه ظرفيت‌ها برای تعالی کشورش بهره برد. چقدر شايسته است تا جنابعالی از اين فرصت بهره برده از جناب سيد محمد خاتمی رييس جمهور پيشين ايران مصرانه درخواست نماييد تا در مراسم به خاک سپاری ايشان حضور يافته و حامل سلام های گرم شما و ملت بزرگ ايران برای آفريقا و جامعه جهانی باشد. خاتمی يک چهره بين المللی و قابل احترام در جامعه جهانی و مبدع نظريه گفت‌وگوی تمدن هاست.حضور ايشان مويد ديپلماسی عمومی و عاملی برای ترميم چهره ايران و انعکاسی از پيامی است که پس از انتخابات به دنيا صادر می شود.اين حضور مانع بزرگی در برابر سمپاشی های تندروهای جنگ طلب و رژيم های بی بنيادی چون اسرائيل خواهد بود.جناب آقای دکتر روحانی حضور شما در دانشگاه به مناسبت روز دانشجو نشان داد که نسل نوانديش و پيشگام دانشجويان ما عليرغم سم پاشی های گسترده و تبليغات يکسويه همچنان با آرمان های اعتلا ، اعتدال و اصلاحات همراه است.سخنان گرانقدرتان را ارج می نهيم و می دانيم که با حمايت همه گروه های اجتماعی و اصحاب سياست می توانيد با کليد معروف خود قفل هايی که همچنان بر برخی از امور زده شده باز نماييد.

متاسفانه بايد تاکيد نماييم که نبايد از تحرکات نيروها و محافل و ستادهای توليد بحران که در نتيجه انتخابات اخير منافع خود را از دست رفته می‌بينند غافل شد.آنها علاقه‌مندند تا دولت را با بحران های ساختگی درگير نمايند. در برابر سياست های منطقی دولت تدبير و اميد سنگ اندازی کنند. اين گروه همچنان دوست دارد تا گوش های خود را بسته نگهدارد.همچنان شاهد کج سليقگی ها و ناسازگای های آنان هستيم،اما يادتان باشد، اصرار شما بر خواسته های بزرگ ملت ايران خاصه بسط و احيای حقوق شهروندی وتمايلی که در انتخاب شما نشان داده اند مهمترين سلاح برای موفقيتتان خواهد بود.پس به لطف خداوند و با تکيه بر ملت ايران و بهره وری از هوش ذاتی خود بر اهدافی که در انتخابات با مردم در ميان نهاده ايد استوار باشيد.آقای رئيس جمهورايران کشوری است تاريخی با فرهنگی ريشه دار و سترگ. مهم ترين ميراث تاريخ ايران تنها بناها و يادمان های تاريخی نيستند، بلکه با ارزش ترين ميراث تاريخ ايران، انسان است.شما رئيس جمهور کشوری هستيد که در تاريخ خود سابقه تدوين اولين بياينه حقوق بشر را در سابقه خويش دارد.شما نيز باور داريد که اصحاب فرهنگ و هنر فرهيخته ترين بخش و لايه اجتماعی اين سرزمين هستند.لذا توجه خاص حضرتعالی و دولت محترمتان در حوزه فرهنگ و هنر ضرورتی پايدار است.

مطلوب است که وزارتخانه ها و موسساتی که با مقوله فرهنگ، علم و هنر ارتباط دارند، متعهد به تحقق اهداف و برنامه های جنابعالی که مورد پذيرش و حمايت مردم ايران قرار گرفته باشند.سينما، تئاتر، کتاب، روزنامه ها و دهها محور و بستر ديگر هنری نيازمند اين بذل توجه و پيشبرد سياست های جديد هستند.

تنها دولت هايی پايدار و در خاطره تاريخی ماندگار هستند که خود را مقيد به خدمتگزاری به اصحاب علم و خرد و دانش بدانند.جناب رئيس جمهوردر پايان جا دارد تاکيد نماييم، حال که به برکت اقدامات مدبرانه رهبری انقلاب و حمايت‌های ايشان و مردم بزرگ، دولت توانست در عرصه خارجی توفيقات بزرگی به دست آورد، مطلوب است که در ارتباط با برخی سوءتفاهم های باقی مانده از انتخابات ۸۸ هم اقدامی عاجل صورت پذيرد.بياييم کاری کنيم که اين پيروزی‌ها موجب انسجام در وحدت ملی و تقويت بيش از پيش نظام جمهوری اسلامی گردد. در انتخابات ۸۸ بسياری اشتباه کردند. اما نمی خواهيم همچنان در گذشته تنفس نماييم. همانگونه که جناب خاتمی فرموده بودند، بهتر است طرفين همديگر را مورد بخشش قرار دهند تا دست به دست يکديگر فردای ايران را رقم زنيم.

شايسته است که حضرتعالی و شورای عالی امنيت ملی با نگاهی مثبت در تعامل با مقامات عاليرتبه برای آزادی زندانيان سياسی اقدام نموده تا شيرينی اين اتفاقات فرخنده صدچندان شود. در اين ميان لازم است تا بصورت کارآمدی در باره رفع حصر از آقايان موسوی، کروبی و خانم رهنورد اقدام گردد.ادامه اين وضعيت به نفع هيچکس جز تندروهای افراطی که هدفی جز نابودی و هدم کشور ندارند نمی باشد. اين روزها تلخی اقدامات تندروها در مسير مذاکرات هسته ای را شاهد بوديم. آتش افروزانی که گاه گاهی در خطبه های نماز جمعه و ديگر تريبون ها و يا پخش مستندهايی بی محتوا و غيرمنصفانه از رسانه ملی تنها هيزم معرکه های جديدی را فراهم آورده، فرصت آشتی ملی و و حدت عمومی را که خلاف کاسبکاری های آنان است را به عقب می اندازند. در جايی که رهبری عاليقدر نظام از اين مذاکرات حمايت می نمودند، اين اقليت نادان در کنار دولت‌های اسراييل و عربستان و جنگ افروزان غربی برای شکست مذاکرات متحد شده بودند. اقدامی که با تدبير و درايت طرفين ناکام ماند.

ابراهيم اصغرزاده، الياس حضرتی ، محمدجواد حق شناس، فياض زاهد، رضا نورورززاده، سعيد ليلاز، اسماعيل دوستی، مسعود سلطانی فر، نعمت احمدی


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016