شنبه 30 آذر 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

"براساس توافق ژنو صادرات فعلی نفت ایران حفظ می‌شود"

به گفته حمید بعیدی نژاد، عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران در ژنو، قرار است براساس توافق ژنو، صادرات نفت خام به میزان فعلی حدود یک میلیون بشکه حفظ شود.

به گزارش رادیو فرانسه، حمید بعیدی‌نژاد، عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران که مسوولیت مذاکرات کارشناسی با 1+5 را بر عهده دارد به خبرگزاری ایسنا گفت که به دلیل تحریم‌های اعمال شده علیه ایران، خرید نفت از این کشور به طور پلکانی کاهش یافته بود؛ اما براساس بندی از توافق ژنو خریداران نفت ایران باید قادر باشند که تا همین اندازه‌ای که اکنون از ایران نفت خریداری می‌کنند، به خرید خود ادامه دهند.

به گفته وی تعلیق تحریم‌ها در چارچوب توافق ژنو شامل کشورهایی که تحریم‌های اروپا و آمریکا را اجرا می‌کنند؛ نیز می‌شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


این عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای در عین حال تاکید کرد: « قبل از این‌که روز اجرای "برنامه اقدام مشترک" فرا برسد، باید مقدمات کار فراهم شده باشد و بلافاصله ما بتوانیم در هر یک از بخش‌های مورد اشاره در توافق، خواسته‌های‌مان را مطرح و پاسخ دریافت کنیم.»

این دیپلمات ارشد دولت ایران در توضیح ویژگی روزی که آغاز روند اجرای توافق است خواهد بود، نیز گفت: « چارچوب اجرای توافق به این شکل است که برخی تعهدات در روز اول اجرا می‌شوند و برخی دیگر از روز اول آغاز و در طی دوره شش ماهه انجام می‌شوند.»

حمید بعیدی‌نژاد درباره میزان عواید فروش نفت خام ایران ناشی از لغو بخشی از تحریم‌ها علیه این کشور نیز گفته است: « بر اساس توافق ژنو قرار است از مجموع یک میلیون بشکه، عواید 200 هزار بشکه از صادرات کشور که قرار بوده است کاهش یابد؛ در اثر اجرای برنامه اقدام مشترک کاهش نخواهد یافت و با تعیین سازوکار مشخص و به طور نقد به ایران پرداخت می شود.»

به گفته وی عواید ناشی از فروش 200 هزار بشکه نفت، برای مدت شش ماه حدود ٣/٦ میلیارد دلار است. اما با اضافه شدن هزینه یکی دیگر از زمینه هایی که تامین آن از عواید نفتی کشور در خارج مورد قبول آنها بود ولی جزییات آن با پیچیدگی هایی همراه شد، این مبلغ برگشتی به ٤/٢ میلیارد دلار بالغ گشت.

بعیدی‌نژاد درباره نوع ارز دریافتی گفت: « از آن‌جا که دلار به طور کلی در تحریم قرار دارد، این پول با ارزهای دیگر از جمله یورو به ایران بازگردانده می‌شود.»

وی در مورد چگونگی پرداخت عواید ناشی از فروش نفت خام ایران که گفته شده است به طور اقساط خواهد بود، نیز توضیح داد: «این مبلغ به طور نقد و در شش بخش به حساب بانک های ایرانی واریز خواهد شد.»

به گفته مدیرکل سیاسی و بین‌المللی وزارت خارجه، تحریم‌ها از عواید ناشی از صادرات پتروشیمی و خدمات مرتبط با آن و حمل ونقل، بیمه و تبادلات بانکی نیز در این مدت شش ماهه برداشته می‌شود.

وی افزود: « با تعلیق تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا از صادرات پتروشیمی ایران و تعلیق تحریم خدمات مرتبط با آن، عوایدی که از این مساله به دست ایران می‌رسد جدای از عوایدی است که از فروش نفت خام به ایران تعلق می‌گیرد.»

وی درباره «بانک‌های ایرانی غیرتحریم شده» که کانال مالی انتقال پول در زمینه تجارت امور انسان‌دوستانه هستند، نیز گفت: « بسیاری از بانک‌های خصوصی و دولتی غیرتحریمی‌اند. برای نقل و انتقال‌های مالی در زمینه تجارت امور انسان‌دوستانه که در توافق به آن اشاره شده است، بانک‌هایی از سوی دو طرف معرفی می‌شوند که این تبادلات مالی را انجام می‌دهند.»

آقای بعیدی‌نژاد همچنین تاکید کرد که با تعلیق تحریم‌ها صنعت خودرو رونق خواهد یافت.

وی همچنین یادآوری کرده است که در این شش ماه مراکز و نهادهایی که قبلا در زمینه امور انسان دوستانه تحریم شده‌اند مشمول تعلیق تحریم‌ها نمی‌شوند.

مذاکرات کارشناسی ایران با گروه 5+1 که از روز پنج‌شنبه 28 آذرماه آغاز شده؛ برای سومین روز متوالی در ژنو ادامه دارد و آقای بعیدی‌نژاد، ریاست هیات ایرانی را به عهده دارد.

پیش از اعمال تحریم‌های نفتی علیه ایران، این کشور با صادرات 2 میلیون و 500 هزار بشکه نفت خام، چهارمین صادرکننده عمده نفت در جهان بود.

مدیرکل سیاسی و بین‌المللی وزارت خارجه می‌گوید که اکنون صادرات نفت خام این کشور به 1 میلیون بشکه کاهش یافته است. وی در این گفت‌وگو تاکید کرده است که اگر تلاش‌ آمریکا در کاهش میزان خرید نفت ایران ادامه یابد، این میزان به 800 هزار بشکه در روز خواهد رسید.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016