یکشنبه 1 دی 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

کاظم جلالی، نماينده شاهرود: جواد لاريجانی مجوز ديدار اروپايی‌ها با ستوده و پناهی را صادر کرد

لاريجانی مجوز ديدار اروپايی‌ها با ستوده و پناهی را صادر کردبالاخره داستان «کی بود کی بود من نبودم»، به پايان رسيد و ‌يک تن ‌‌مسئول صدور مجور هیأت پارلمانی برای ديدار با جعفر پناهی و نسرين ستوده معرفی شد؛ موضوعی که البته در آغاز هم موضوع مهمی نبود، ولی چند رسانه به آن دامن زدند و همين را ‌برای کشور به بحرانی يک هفته‌ای تبديل کردند.

‌به گزارش «تابناک»، کاظم جلالی، رئيس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی که نقش محوری در ماجرا‌ها داشت، در اين باره اظهار داشت که در ارتباط با اين سفر وزارت امور خارجه به ما گفت که اين هیأت هيچ پيش‌شرطی ‌ندارد و ما برای آخرين هماهنگی‌ها، روز سه‌شنبه پيش از سفر جلسه‌ای ‌گذاشته‌ايم و از وزارت امور خارجه دعوت کرده‌ايم که آقای دلفی مديرکل اروپا با شرکت در آن‌ از دبيرخانه شورای عالی امنيت دعوت کرد؛ اما هر چه زنگ زديم عزيزی شرکت نکردند. از وزارت اطلاعات به معاون وزير اطلاع داديم که آن‌ها هم دو تن از نيروهای خود را به اين جلسه فرستادند، از مجلس شورای اسلامی هم بنده و آقای بروجردی بوديم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


نماينده شاهرود افزود: در آن جلسه گفتيم که ما آخرين جزئيات را با هم چک کنيم و اگر پيش‌شرطی هست، بگويد. در آن زمان مديرکل اروپای وزارت امور خارجه گفت،‌ به تازگی ‌که گروه سوسياليست‌های اروپا که به تهران آمدند و با آقای جواد لاريجانی ملاقات کردند، آن‌ها خواستار شدند که در سفر پارلمانی اروپا با اين دو ديدار کنند.

جلالی گفت: مديرکل اروپای وزارت امور خارجه ادامه داد، ‌آقای لاريجانی به آن‌ها پاسخ داده‌ ‌که موافقت کرده‌ با ملاقات آن‌ها با اين دو. بلافاصله با مطرح شدن اين مسأله ما با اين ملاقات مخالفت ‌و اعلام کرديم به عنوان مجلس با ملاقات اين هیأت با افرادی به غير از مسئولان جمهوری اسلامی ايران مخالفيم. دليل آن هم اين است که اين‌ها حرف‌های اپوزيسيون را زياد شنيده‌اند و بايد وقت بگذارند حرف‌های خود ما را هم بشنوند، هر روز در پارلمان اروپا اپوزيسيون هستند، نيازی نيست با آن‌ها صحبت کنند.

من با محمد‌ جواد لاريجانی تماس گرفتم و تلفن را روی اسپيکر گذاشتم که همه دوستان بشنوند. من به وی گفتم آيا شما چنين قولی داديد؟ محمد‌ جواد لاريجانی گفت: من قول دادم به اين دليل کسانی که در اين کشور جرمی مرتکب شده‌اند، محاکمه شده‌اند و مدتی مجازات خود را کشيده‌اند، ما چه چيزی را داريم پنهان کنيم، اين‌ها با هر کسی که می‌خواهند ملاقات کنند، مگر جمهوری اسلامی ايران چيزی را پنهان می‌کند؟ بنابراين ما به عنوان قوه قضائيه موافق با ملاقات هستيم.

رئيس مرکز پژوهش‌های مجلس ادامه داد: نکته بعدی اينجاست که اين افراد آزادند، چگونه می‌توانند ملاقات نکنند، نکته بعدی هم اينجا بود که آقای لاريجانی گفت که چون آن‌ها ميهمان‌های مجلس هستند، هرچه شما بگوييد ما‌‌ همان را انجام می‌دهيم. دوباره من تأکيد کردم که ما به عنوان مجلس شورای اسلامی با هر گونه ديدار خارج برنامه مخالفيم.

وی افزود: پس از اينکه تلفن قطع شد، من گفتم حالا اگر اين‌ها بخواهند ملاقات کنند و جايزه ساخاروف را به اين‌ها بدهند، چه می‌شود؟ مديرکل اروپای غربی وزارت امور خارجه گفت:امکان ندارد چنين اتفاقی بيفتد، چراکه جايزه ساخاروف با حضور رئيس پارلمان اروپا اهدا می‌شود؛ بنابراين، ما به عنوان وزارت امور خارجه به شما می‌گوييم که اين‌ها به هيچ وجه جايزه ساخاروف را نمی‌دهند. من اين شبهه را مطرح کردم که اين‌ها که آزادند در سفارتخانه‌ خارجی ملاقات کنند، چه اتفاقی می‌افتد؟ در آنجا آقای بروجردی اين پيشنهاد را داد که وزارت اطلاعات تمهيداتی بينديشد که چنين نشد.

جلالی گفت: بعد از اين همه کاری که انجام داديم، در روز اول سفر که برنامه در اختيار آن‌هاست و به دليل اينکه سفارت يونان رئيس دوره‌ای پارلمان اروپاست و بايد اين‌ها برنامه خود را با آن‌ها هماهنگ کنند و تمام سفرای اروپا را دعوت می‌کنند، در آنجا حضور يافتند و اين ملاقات انجام شد.

وی افزود: اين عمل، ‌خلاف عضو ديپلماتيک بود و مجلس شورای اسلامی همه کارهای خود را انجام داد و آنچه ‌ما می‌توانستيم شبهات را وارد کنيم و پاسخ بگيريم، فکر می‌کنم هيچ کوتاهی را نداشتيم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016