دوشنبه 16 دی 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

کری: عربستان مشتاقانه از صلح اسرائیل و فلسطینی‌ها حمایت می‌کند

راديو فردا ـ جان کری، وزیر خارجه آمریکا، روز پانزدهم دی‌ماه در ریاض، پایتخت عربستان سعودی، گفت مقام‌های آن کشور حمایت «مشتاقانه» خود را از تلاش‌ها برای رسیدن به توافق صلح میان اسرائیل و فلسطینی‌ها نشان داده‌اند.

وزیر خارجه آمریکا روز یک‌شنبه با ملک عبد‌الله، پادشاه عربستان سعودی، دیدار کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


او به خبرنگاران گفته است طرح دوازده سال پیش پادشاه عربستان در مورد صلح خاورمیانه هم «الهام‌بخش» و هم «زیربنای» تلاش‌های واشینگتن برای رسیدن به توافق صلح بوده است.

در این طرح که در سال ۲۰۰۲ میلادی مطرح شد، آمده است که در برابر استرداد همه زمين‌هايی که اعراب آن را متعلق به خود می‌دانند، ۲۲ کشور عضو اتحاديه عرب، و در صدر آنها، عربستان سعودی با اسرائيل رابطه کامل سياسی برقرار می‌کنند.

بعدها نیز ریاض از اسرائیل خواسته بود تا طرح «صلح در برابر زمین» را بپذیرد.

جان کری، وزیر خارجه آمریکا، که در ادامه تلاش‌های آن کشور برای دستیابی به صلح میان اسرائیل و مقام‌های فلسطینی رهسپار خاورمیانه شده است، در ریاض از مقام‌های سعودی تشکر کرده است.

وزیر خارجه عربستان سعودی، از دیگر مقام‌هایی که با کری دیدار کرده است، نیز گفته این دیدارها وجود اختلاف میان دو کشور را رد می‌کند.

گزارش‌ها از مذاکرات مقام‌ها در مورد مسائل سوریه، یمن و لبنان نیز حکایت دارند.

ریاض از حامیان اصلی گروهی از مخالفان بشار اسد در سوریه و نیز از مخالفان حزب‌الله در لبنان به‌شمار می‌رود.

سعود الفیصل، وزیر خارجه عربستان، در گفت‌وگو با خبرنگاران دیدار خود با جان کری را بسیار «صاف و پربار» توصیف کرده است.

خبرگزاری رویترز می‌گوید او مستقیما نظری مورد آنچه وزیر خارجه آمریکا گفت نداده است، اما بر حمایت ریاض از توافقی که با پذیرش مقام‌های فلسطینی روبه‌رو شود، تاکید کرده است.

با وجود حمایت عربستان از تلاش‌های تازه واشینگتن برای صلح و نیز موقعیت مهم این کشور در دستیابی به آن، مقام‌های اسرائیلی و فلسطینی طی روزهای گذشته از تردید خود در مورد رسیدن به توافق سخن گفته‌اند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016