پنجشنبه 19 دی 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

جزئیات جدید از روابط پنهان ایران و آمریکا

وبسایت المانیتور جزئیات جدیدی از ملاقات‌های پنهانی بین مسئولین ایرانی و آمریکایی در عمان منتشر کرده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گزارش خبرنامه گویا٬ وبسایت المانیتور نام مذاکره کنندگان بسیاری از جزئیات مذاکرات را منتشر کرده است. این وبسیات مدعی است که در پایان فوریه سال گذشته پس از دیدار مقامات قدرت‌های جهانی با ایران در آلماتی، دو عضو تیم مذاکره کننده آمریکا به عمان سفر کردند و با دو مقام آمریکایی که از واشنگتن آمده بودند دیدار داشتند.

ویلیلم برنز٬ معاون وزیر امور خارجه و جیک سولیوان، مشاور امنیت ملی معاون رئیس جمهور از واشنگتن به مسقط آمده بودند. از سوی دیگر پونیت تالوار، مشاور کاخ سفید در امور ایران و رابرت آینهورن، مشاور کنترل تسلیحات وزارت امور خارجه از آلماتی به آنجا آمده بودند.

روزهای اول مارس این مقامات در هتلی ساحلی در عمان که متعلق به سلطان قابوس است، اقامت داشتند. یک هیئت پشتیبانی اداری و لوجستیکی آنان را همراهی می‌کرد. سلطان قابوس قرار دیداری پنهانی بین مقامات ایرانی و آمریکایی را میزبانی کند.

به گفته المانیتور این هیئت آمریکایی در عمان با اصغر خاجی، معاون وزیر امور خارجه وقت ایران دیدار داشتند. وی که معاون وزیر امور خارجه در امور اروپا و آمریکا بود پیش از آن بین سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۲ نماینده ایران در مقر اتحادیه اروپا در بروکسل بود. مطابق یکی از اسناد منتشر شده توسط ویکی لیکس، او در ضیافت شامی خاویر سولانا٬ مذاکره کننده هسته‌ای اروپا که میزبان آن بود در کنار سعید جلیلی حضور داشت. همچنین به گفته مقامات ناتو وی اولین ایرانی بود که از زمان انقلاب تا کنون با مقاماتی از ناتو دیدار کرد. این دیدار در سال ۲۰۰۹ و برای بحث درباره اوضاع افغانستان شکل گرفت.

پس از اینکه به سمت معاونت وزیر امور خارجه انتخاب شد٬ او روابط زیادی با مقامات سوئیسی که حافظ منافع آمریکا در ایران هستند برقرار کرده بود. اما خاجی برای غربی‌ها چهره‌ای شناخته شده نبود.

این دیدار کاملا مخفی بود. به گفته یکی از مقامات آمریکایی "هیچکدام از اعضای تیم آمریکایی این ویلا را ترک نکردند٬ تا خطری از جانب خبرنگاران متوجه آنها نشوند."

یک مقام دیگر آمریکایی این دیدارها را مفید خواند ولی اظهار کرده است که پیشرفت زیادی در این دیدارها به وجود نیامد چرا که "طرف ایرانی تمایل چنداندی نداشت." به گفته او، برای آمریکایی ها مشخص شد که "پیشرفت‌های بیشتر تا زمان انتخابات ریاست جمهوری انجام نخواهد شد."

یک مقام دیگر آمریکایی نیز به این وبسایت گفته است که دیدار دیگری در ماه می، بین دو طرف انجام شده است.

از زمان روی کار آمدن روحانی حداقل ۵ دیدار بین طرف‌های ایرانی و آمریکایی در عمان انجام شده است. در برخی از این دیدارها عباس عراقچی و مجید روانچی نیز حضور داشتند. اولین دیدار پس از نامه‌نگاری بین اوباما و روحانی در ماه آگوست انجام شد. پس از آن دستکم دو دیدار در نیو‌یورک در ماه سپتامبر انجام شد. در اکتبر و نوامبر نیز دو دیدار دیگر به ترتیب در عمان و ژنو بین مقامات دو کشور انجام شده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016