جمعه 20 دی 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

دولت آمریکا برخی نمایندگان سنا را به تندروی علیه ایران متهم کرد

سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا طرح سناتورها را باعث تضعیف وحدت نظر جامعه جهانی دانسته است

به گزارش بی‌بی‌سی٬ دولت آمریکا از اقدام بعضی اعضای کنگره در حمایت از تشدید تحریم ایران به شدت انتقاد کرده است.

در واکنش به تلاش تعدادی از نمایندگان سنای آمریکا در جلب حمایت برای طرح تشدید تحریم اقتصادی ایران، برنادت میهان، سخنگوی شورای امنیت ملی ایالات متحده در بیانیه‌ای گفته است: "اگر برخی اعضای کنگره مایلند ایالات متحده به اقدام نظامی دست بزند، بهتر است در برابر مردم آمریکا صراحت لهجه به خرج دهند."

خانم میهان در این بیانیه افزوده است: "در غیر اینصورت، مشخص نیست که جرا یک عضو کنگره باید از طرحی حمایت کند که در صورت تصویب، ممکن است در را به روی تلاش‌های دیپلماتیک ببندد و این احتمال را افزایش دهد که ایالات متحده ناگزیر شود یا گزینه نظامی را علیه ایران انتخاب کند یا به ایران اجازه دهد برنامه هسته‌ای خود را پیش ببرد."



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اشاره خانم میهان به اقدام تدوین کنندگان طرح موسوم به "ایران عاری از سلاح اتمی" در مجلس سناست که تا کنون حمایت دست کم پنجاه و چهار عضو از یکصد عضو سنای ایالات متحده را به دست آورده اند.

این طرح به ابتکار تعدادی از سناتورها به رهبری سناتور باب مندز، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنا تهیه شده است که با حمایت گروهی از سناتورهای طرفدار اسرائیل در صدد تصویب آن در کنگره هستند.

براساس این طرح، با وجود اینکه مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ برای حل و فصل مساله هسته‌ای جمهوری اسلامی همچنان در جریان است، دولت آمریکا ملزم می‌شود تحریم‌های اقتصادی جدیدی را علیه ایران به اجرا بگذارد. به گفته تهیه کنندگان طرح، از آنجا که فشار تحریم ها باعث شده ایران مذاکره جدی را بپذیرد، فشار بیشتر می‌تواند این بحران را با سرعت بیشتری حل و فصل کند.

تضعیف تحریم‌ها

در بیانیه شورای امنیت ملی آمریکا آمده است که "چنین طرحی با تلاش جاری دولت جهت رفع نگرانی جامعه بین‌المللی درباره برنامه هسته‌ای ایران در تضاد است و در صورت تصویب، باعث ایجاد شکاف در همکاری بین‌المللی در این زمینه می‌شود، قطعا ایران را به اتخاذ موضعی سرسختانه‌تر تشویق می‌کند و احتمالا مذاکرات کنونی را به شکست می‌کشاند."

این بیانیه در ادامه هشدار داده که تصویب این طرح می‌تواند حتی بر نظام تحریم‌ها نیز تاثیری منفی بگذارد زیرا تحریم‌های کنونی ایالات متحده علیه ایران به این دلیل کارآیی داشته که آمریکا توانسته است شرکای خود را قانع کند در اجرای تحریم‌ها همکاری کنند. به این ترتیب، اگر سایر کشورها نسبت به تعهد جدی آمریکا به حل مسالمت‌آمیز این بحران تردید پیدا کنند، احتمالا استحکام تحریم‌های کنونی هم آسیب خواهد دید.

شورای امنیت ملی آمریکا گفته است که تشدید تحریم‌ها در شرایط کنونی، موفقیت اقدامات دیپلماتیک را به مخاطره می‌اندازد در حالی که مردم ایالات متحده حل مسالمت آمیز این مساله را ترجیح می‌دهند.

سخنگوی شورای امنیت ملی در این بیانیه افزوده است که "رئیس جمهور آمریکا تاکید داشته که مسئولیت خود می‌داند که قبل از روی آوردن به گزینه های دیگر، اطمینان حاصل کند که مجاری دیپلماتیک برای حل و فصل این مساله به طور کامل مورد توجه قرار گرفته اند. تصویب قانون تشدید تحریم‌ها در شرایط کنونی تلاش‌ برای دستیابی به راه حلی صلح‌آمیز را تضعیف خواهد کرد."

آمریکا به عنوان یکی از کشورهای عضو گروه ۱+۵ در مذاکرات منتهی به دستیابی توافقنامه ژنو با ایران - موسوم به برنامه اقدام مشترک - شرکت داشته است. براساس این توافقنامه، ایران در برابر خودداری کشورهای دیگر و جامعه جهانی از وضع تحریم‌های جدید و امکان استفاده از بخشی از عواید ارزی حاصل از صادرات نفت، پذیرفته است بعضی از برنامه های هسته‌ای خود را به حالت تعلیق درآورد.

دوره زمانی اجرای این توافقنامه شش ماه از زمان اجرایی شدن آن است و انتظار می‌رود در این فرصت، زمینه حل و فصل نهایی اختلافات کنونی فراهم آید و به لغو تدریجی تمامی تحریم‌های بین‌المللی و یکجانبه علیه ایران منجر شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016