دوشنبه 23 دی 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

روایت همکار سابق بابک زنجانی از او، بخش پایانی

[لینک به بخش چهارم]

زنجانی بیرون ازایران خودش را به یک نهاد نظامی منسوب می کرد/زنجانی قبل از معروف شدن با مافیای روسی ارتباط داشت.

رقمی که در دوسال آخر دولت احمدی نژاد دراختیار بابک زنجانی قرار داشت خیلی بیش از تصور مردم است.

گروه اقتصادی تدبیر، علی گلباز: دستیار ارشد بابک زنجانی (که نمی خواهد نامش فاش شود)،در چهار بخش قبلی گفت و گوی تدبیر با او ، نحوه رابطه زنجانی با بانک ها و موسسات مالی را روایت کرد و از نحوه فروش نفت ایران در مالزی سخن گفت. دستیار ارشد زنجانی ادعای میلیونر شدن او را در زمان سربازی افسانه خواند و اعلام کرد که زنجانی خود خواسته به تحریم های اروپا و آمریکا و بلوکه شدن پول هایش تن داده است و از گردش پول های نفت بلوکه شده نفت ایران شرکت هواپیمایی و باشگاه فوتبال خریده تا همه او را بشناسند و پوششی شود برای کارهایش.

به روایت دستیار ارشد سابق بابک زنجانی ،هنگامی که او دستش از دور زدن تحریم ها کوتاه شد، دست به دامن رسانه ها شد تا از خودش افسانه ای بسازد. افسانه قهرمانی ملی که یک تنه بار دور زدن تحریم ها را به دوش کشیده است و از این بابت متحمل ضرر مالی فراوانی شده است. اما زنجانی که به هر دری زد تا برای خودش و ثروتش تاریخی بسازد هیچ کدام از ترفندهایش افاقه نکرد و آنچه امروز برایش ماند "آبِ خنک" تپه های اوین است.

بخش پنجم (پایانی) گفت و گوی تدبیر با دستیار بابک زنجانی تکمیل کننده چهار بخش گذشته است. این اما پایان پی گیری ماجرای فساد مالی و پرونده بابک زنجانی توسط تدبیر نیست.از فردا گزارش های تحقیقی تدبیر از ماجرای بابک زنجانی به صورت سریالی منتشر می شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


بابک زنجانی قبل از دستگیری اش چند نکته را اعلام کرده بود، یکی راجع به مبلغ زمین پروژه ایران زمین است و یکی هم اینکه بدهکاری اش را به حساب وزارت نفت واریز کرده است.ادعای واریز پول به وزارت نفت چند روز بعد تکذیب شد. ادعایش در مورد قیمت زمین پروژه ایران زمین چه می شود؟

در مورد ادعای قیمت زمین پروژه ایران زمین باید بگویم که مالک این زمین "بانک ا" بوده است و زنجانی این زمین را به قیمت زیر 200 میلیارد تومان خریده است ولی خودش به دروغ این رقم را خیلی بیش تر از این و در بعضی مصاحبه ها 1000 میلیارد هم اعلام می کند.

در مورد داستان پول های سرگردان نفت هم بگذارید من یک بار داستان را از آغاز برایتان توضیح دهم. پولی که ایران به ازای درآمد های نفتی و سایر درآمد های ارزی اش به دست می آورد را می توانستیم در چند بانک خارجی نگه داریم مثل کنلون چین، میر بانک روسیه، تی سی بانک بلاروس که معروف ترینشان هالک بانک و میر بانک و کنلون است. البته تا یک دوره ای در بانک های اماراتی هم می توانستیم درآمد های ارزیمان را ذخیره کنیم و بانک مرکزی وجوهش در این چند بانک انباشت شده بود. آقای زنجانی در همه این بانک ها حساب هایی باز می کرد و پول از طریق بانک مرکزی در همان "هالک بانک" و بانک های دیگر به حساب بابک زنجانی واریز می شد. زنجانی همان پول را در آلمان به فلان شرکت فروشنده ای که می خواست کار فولاد را انجام بدهد، تحویل می داد.

از زمانی که بحث واریز های ایشان از بانک First Investment Islamic Bank و کنت بانک تاجیکستان شروع شد، من این خبر ها را دنبال می کردم. واقعیت قضیه این است که بابک زنجانی با همان تکنیک قدیمی که در مجموعه First Investment Islamic Bank به کار می برد، این بار بانک مرکزی جمهوری اسلامی و وزارت نفت را به سخره گرفت و با حواله های واهی که صادر کرد اعلام کرد این پول به حساب شرکت نفت واریز شده است ولی در واقع پولی به حساب وزارت نفت واریز نشده است . بابک زنجانی همزمان در رسانه ها با دروغ های بسیار بزرگ اعلام می کند به خاطر اینکه جابه جایی پول برای ایران غیر ممکن است من نمی توانم این پول را وارد ایران کنم در صورتیکه در حال حاضر بخش عظیمی از پول حاصل از درآمد های ارزی اگر نتواند به صورت نقدی وارد کشور شود به صورت کالاهای اساسی و کالاهای مورد نیاز وارد کشور می شود.

برای من خیلی جالب است که چطور بدنه کارشناسی و مدیریت میانی وزارت نفت و بانک مرکزی با این حجم از خرید و فروش و کارهای بزرگی که انجام می دهد، با این تکنیک ساده آقای زنجانی فریب خورد؟ ماجرا را این طور هم می شود دید که این هشدار ها در مورد کارهای آقای زنجانی در سیستم وزارت نفت و بانک مرکزی وجود داشته و مدیران ارشد به این هشدار ها توجه نمی کردند و در اصل به نوعی با بابک زنجانی همکاری و همراهی می کردند.

چه مقدار پول در این چند سال در اختیار ایشان قرار گرفت؟

حجم ارزی که بانک مرکزی در هالک بانک، میر بانک، کنلون و بانک هایی از این دست تحویل بابک زنجانی داده است تا زنجانی بتواند این رقم را به ازای "ال سی" هایی که ایران از قبل باز کرده بود پرداخت کند، بالای چند میلیارد دلار است. بخثی که در نفت داریم پولی است که گم شده است ولی پولی که ظرف دوسال آخر دولت دهم در اختیار ایشان قرار گرفته بسیار بیشتر از این رقم ها است.یعنی رقمی که در دوسال آخر دولت احمدی نژاد دراختیار بابک زنجانی قرار داشت خیلی بیش از تصور مردم است.

زنجانی از این پول ها ارزش افزوده ای هم به دست آورده بود؟

به نظر من بابک زنجانی حتی توانایی اینکه بتواند این پول ها را در این زمان طولانی مدیریت کند و ارزش افزوده ای ایجاد کند ندارد. من بعید می دانم که توانسته باشد این کار را انجام دهد. اگر زمانی قرار باشد دارایی های ایشان در اختیار مجموعه های نظارتی قرار بگیرد و فارغ از بحث تورم بررسی شود، من بعید می دانم کل پولی که الان در مجموعه های زنجانی موجود است با اصل پول نفتی که در اختیار ایشان قرار گرفته برابری کند.

سرمایه زنجانی صرفا در مرحله ای حاصل گردش پول مردم در بانک ها و صرافی ها است و در مرحله ای با بلوکه کردن پول نفت کشور انجام شده است و تولیدی در مجموعه های ایشان انجام نشده و امروز هم انجام نمی شودکه ارزش افزوده ای داشته باشد. اگر ایر قشم که بیشترین حجم تبلیغاتی زنجانی روی آن انجام شده را بررسی کنید این مدعا به راحتی قابل اثبات است. ایر قشم تافته جدا بافته و آش دهن سوزی نیست. شما این را از مسافران ایر قشم که ساعت ها بخاطر نبود برنامه ریزی در فرود گاه ها معطل شده­اند، می توانید بپرسید . هواپیماهای ایر قشم که به نام "هواپیماهای نو" وارد کشور شدند ، هیچ کدامشان نو نیستند و همه آنها دست دوم است.اما زنجانی می توانست دروغ بگوید چون افشای دروغ او نشان از عدم تسلط مجموعه های دولتی بر زیر مجموعه هایشان بود.

بابک زنجانی مانورهای متقلبانه ای در سطح جامعه با استفاده از مشکلات مالی رسانه ملی ایجاد کرد تا بتواند توجه جامعه را به سمت خودش جلب بکند. تمام حرکت های زنجانی را می شود با کارهای دولت احمدی نژاد مقایسه کرد. روش های زنجانی همان است. او استاداستفاده از آمار های غلط و نمایش در سطح رسانه ملی و مطبوعات است.

مدیران شرکت نفت تلاشی برای پس گرفتن این پول از زنجانی کرده اند؟

من نقل قولی را با واسطه از مدیران وزرات نفت دولت روحانی شنیدم که با بابک زنجانی جلسات متعددی داشتند و از زنجانی می خواستند که در جلسه شرکت کند و بخشی از این پول را پس بدهد ولی زنجانی در این جلسات حاضر نمی شد و پیغام می داد که مقامات امنیتی به من گفته اند که در این جلسات حاضر نشوم. بابک زنجانی با توجه به رسانه هایی که در اختیار داشت حرفهایش را هر طور که می خواست روایت می کرد و این رسانه ها هم ایشان را وارد یک حاشیه امن می کردند. اگر امروز هم رسانه ها اطلاع رسانی درستی انجام ندهند زنجانی ممکن است به عنوان یک قهرمان ملی برای دور زدن تحریم ها و کمک به ملت ایران معرفی شود.

زنجانی در ترکیه دقیقا چه کار می کرد؟

بابک زنجانی قبل از این که معروف شود با مجموعه مافیای روسیه در ترکیه فعالیت های زیادی انجام می داد. بعدها با آدم هایی مثل ضراب و ایرانی های دیگری که در ترکیه بودند ارتباط می گیرد و در مجموعه هالک بانک و عرب ترک ورود پیدا می کند و کار جابه جایی پول نفت و گرفتن درصد را انجام می داد.

زنجانی در خارج از کشور هم خودش را به نیروهای نظامی یا امنیتی ایران منتسب می کرد؟

زنجانی خودش را در بیرون از مرزها، نیروی یک "نهاد نظامی" معرفی می کرد. واقعیت قضیه شاید خنده دار باشد. من در جلسات متعددی با ایشان در بانک های مختلف می نشستم و ایشان یک کارت گواهینامه بین المللی را سریع نشان می دادند و می گفتند که این کارت شناسایی برون مرزی من در آن "نهاد نظامی" است. من گاهی به زنجانی می گفتم اگر کسی کارتت را نگاه کند، چه اتفاقی می افتد؟ کدام نهاد بین المللی نظامی در خارج از کشور احتیاج به کارت برای شناسایی دارد ؟ و ایشان در جواب همان جمله همیشگی اش را می گفت که دروغ هر چه قدر بزگتر باشد سنجش آن سخت تر است.

یکی از دلایل ثروت دروغین ایشان همین است. البته زنجانی گاهی گیر می افتاد.مثلا بابک زنجانی در چند سال قبل به خاطر تخلفاتش در دانشگاهی در "شمال غرب ایران" محکوم به زندان شده بود. جالب است بدانید ایشان در آن زمان حتی توان پرداخت بدهی اش به این دانشگاه را نداشت .یعنی کسی که ادعا می کند در دوران سربازی و با رانندگی برای رییس بانک مرکزی میلیونر شده پولی نداشت تا هزینه این تخلفات را پرداخت کند و از زندان بیرون بیاید.

زنجانی در مجموعه دانشگاه"ت" پول هایی را جا به جا کرده بود و به خاطر همین تخلفات محکوم شده بود.

و سوال آخر اینکه چه چیزی باعث دستگیری زنجانی شد؟

هزینه فشارهای داخلی و خارجی که این قضیه برای ایران در برداشت باعث شد تا این اتفاق بیافتد. بالاخره 2 میلیارد دلار پول کمی نیست که ایشان فقط به وزارت نفت بدهکار است. ایشان به تنهایی سیستم بانک مرکزی و وزارت نفت ایران را به سخره گرفته بود. مجموع اینها و تغییر رویکرد کشورداری در دولت یازدهم باعث شد تا زنجانی پشت میله های زندان برود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016