دوشنبه 23 دی 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

آريل شارون به خاک سپرده شد

• مراسم سوگواری و خاکسپاری آريل شارون با تدابير شديد امنيتی در اورشليم انجام گرفت. دولت اسرائيل به گروه‌‌های افراطی فلسطينی هشدار داد که مراسم را با حملات خشونت‌آميز به آشوب نکشند.

دويچه وله ـ مراسم تشييع جنازه آريل شارون، نخست وزير اسبق و يکی از مهمترين سياستمداران معاصر اسرائيل، در بيت‌المقدس (اورشليم) روبروی کاخ پارلمان، کنست، برگزار شد. مراسم با سخنرانی شيمون پرز، رئيس جمهور اسرائيل آغاز شد و پس از آن بنيامين نتانياهو، نخست وزير اين کشور سخنرانی کرد.

نمايندگان بيش از ۲۰ کشور در تشييع جنازه آقای شارون حضور داشتند. از طرف آلمان فرانک والتر اشتاين‌ماير، وزير امور خارجه، شرکت کرد. وزير خارجه آلمان در حاشيه مراسم گفت: اگر شارون زنده بود، بی‌ترديد از گفت‌وگوی اسرائيل با فلسطينی‌ها در جهت راه حل تشکيل "دو دولت مستقل" پشتيبانی می‌کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


جو بايدن، معاون رئيس جمهوری، از طرف ايالات متحده در اين مراسم شرکت داشت. او از "شخصيت فوق‌العاده نيرومند" آريل شارون ستايش کرد و گفت که امنيت دولت اسرائيل و قوم يهود بيش از هر چيز ديگری برای شارون اهميت داشت. بايدن تأکيد کرد که سرسختی شارون در اين امر لقب "بولدوزر" را برای او به ارمغان آورد.

جو بايدن در مراسم وداع با آريل شارون بر تعهد ايالات متحده نسبت به امنيت اسرائيل تأکيد کرد و گفت: «ما همواره در کنار اسرائيل خواهيم بود و هرگز اين سياست را تغيير نخواهيم داد.»

سياستمداری انعطاف‌پذير

آريل شارون از سرسخت‌ترين دولتمردان اسرائيل شناخته می‌شد، اما او ۸ سال پيش و اندکی پيش از بيماری شديد، سياستی متعادل‌تر در پيش گرفت. او به رغم مخالفت شديد سياستمداران راست افراطی، عقب‌نشينی ارتش از نوار غزه را لازم دانست و آن را در سال ۲۰۰۵ به اجرا گذاشت. او در آخرين مرحله زندگی سياسی خود به ضرورت مصالحه‌ای سراسری با فلسطينی‌ها معتقد شده بود.

معاون رئيس جمهور ايالات متحده در سخنرانی خود به صورت تلويحی يادآور شد که امريکا از دولت کنونی اسرائيل انتظار دارد که همان سياست آريل شارون را ادامه دهد.

شيمون پرز، رئيس جمهور اسرائيل که از روزگار جوانی با آريل شارون دوستی داشت، در مراسم وداع با نخست وزير اسبق، او را "دوست، رهبر و مبارز" خواند و خطاب به او گفت: «امنيت ملت ما بر شانه‌های تو استوار شد... تاريخ اين ملت با زندگی تو پيوند خورده است.»

در مراسم بزرگداشت شارون، برخی از چهره‌های راست افراطی اروپا نيز شرکت کردند؛ آنها در مبارزه با کيش اسلام خود را با اسرائيل در يک جبهه می‌بينند.

اقدامات شديد امنيتی

مراسم تشييع جنازه شارون با اقدامات شديد امنيتی همراه بود. دولت اسرائيل به گروه‌های تندروی فلسطينی مانند سازمان اسلامگرای "حماس" هشدار داد که از حملات مسلحانه به مراسم خودداری کنند. نوار غزه تنها ده کيلومتراز محل برگزاری مراسم فاصله دارد.

به گفته منابع امنيتی در مزرعه و منزل مسکونی سابق آريل شارون سيستم پدافندی پرقدرتی مستقر شده بود تا حملات موشکی احتمالی را دفع کند. اين محل بارها از سوی پيکارجويان فلسطينی مورد حمله قرار گرفته است.
بنا به بيانيه رسمی دولت اسرائيل، جسد شارون، بنا به وصيت او، در ملک شخصی او در بيابان نگب (نقب) به خاک سپرده شد.

آريل شارون روز شنبه، ۱۱ ژانويه پس از آن که ۸ سال در کما بود، در ۸۵ سالگی در بيمارستانی در تل‌آويو درگذشت.

مرگ آريل شارون با واکنش‌های متفاوتی روبرو شد. بسياری از اسرائيلی‌ها، امنيت خود را مديون او می‌دانند، اما فلسطينی‌ها به خاطر برخی از اقدامات سرکوبگرانه، از او به عنوان "قصاب صبرا و شتيلا" نام می‌برند.

آريل شارون پس از سال‌ها حضور در ارتش و نيروهای نظامی، در سال ۲۰۰۱ ميلادی به نخست وزيری رسيد و از جمله سياستمدارانی بود که در اسرائيل از محبوبيت برخوردار بود.

او پيش از رسيدن به نخست وزيری در دولت‌های مختلف اسرائيل سمت‌های مهمی مانند وزارت خارجه و وزارت دفاع را عهده‌دار بود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016