سه شنبه 24 دی 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

هشدار باراک اوباما به کنگره در مورد تحريم ايران

باراک اوباما ضمن دفاع از ادامه مذاکرات هسته ای با ايران، بار ديگر از کنگره آمريکا خواسته است که از وضع تحريم‌های تازه عليه ايران خودداری کند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


بی بی سی ـ رئيس جمهوری آمريکا دوشنبه (۲۳ دی) در کاخ سفيد، در يک نشست خبری مشترک با ماريانو راخوی، نخست وزير اسپانيا گفت: «من صلح و ديپلماسی را ترجيح می‌دهم و اين يکی از دلايلی است که به کنگره پيام داده‌ام که الان وقت اعمال تحريم‌های جديد نيست.»

او افزود: «الان وقت آن است که به ديپلمات‌ها و کارشناس‌های فنی اجازه بدهيم کارشان را انجام بدهند.»

روز دوشنبه اعلام شد که ايران و گروه ۱+۵ (آمريکا، بريتانيا، فرانسه، روسيه، چين و آلمان) اختلافات در مورد جزئيات توافق ژنو را حل وفصل کرده‌اند و اين توافق از پايان ماه دی به اجرا گذاشته خواهد شد.

هم زمان با اجرای تعهدات دو طرف، ايران و گروه ۱+۵ در ظرف شش ماه آينده تلاش خواهند کرد که برای حل و مناقشه اتمی به يک توافق نهايی دست پيدا کنند.

باراک اوباما پيش بينی کرد که گفتگوها با ايران برای دستيابی به يک راه حل جامع دشوار باشد و گفت که اگر ايران حاضر شود از فرصتی که در برابرش قرار گرفته است استفاده کند، اين اقدام به سود ايران و مردم اين کشور خواهد بود.

آقای اوباما در عين حال هشدار داد در صورت شکست مذاکرات، آمريکا و متحدانش فشار تحريم‌ها بر ايران را افزايش خواهند داد.

هشدار به روسيه

دولت آقای اوباما روز دوشنبه همچنين از گزارش‌ها مبنی بر مذاکرات دو جانبه ايران و روسيه برای «مبادله نفت با کالا» ابراز نگرانی کرد.

به گفته مقام‌های کاخ سفيد، جان کری، وزير امور خارجه آمريکا در اين باره با سرگئی لاوروف، وزير امور خارجه روسيه، صحبت کرده است تا مراتب نگرانی واشنگتن را به مسکو منتقل کند.

يک سخنگوی شورای امنيت ملی آمريکا به بی‌بی سی گفت که اين معامله که به گزارش خبرگزاری رويترز ارزش آن حدود يک و نيم ميليارد دلار در ماه است، نقض توافق ژنو خواهد بود و احتمالا تحريم‌های آمريکا را در پی خواهد داشت.

مقام‌های دولت ايران هنوز رسما به خبر مذاکرات بر سر مبادله نفت با کالا با روسيه واکنش نشان نداده‌اند.

به نظر می‌رسد که آمريکا مبادله احتمالی نفت با کالا را مشمول تحريم‌های نفتی خود می‌داند که با وجود توافق ژنو مانند تحريم‌ نظام بانکی ايران، هنوز به قوت خود باقی است.

کاخ سفيد می‌گويد که تحريم‌های نفتی و بانکی را عليه ايران کنار نگذاشته است اما در جريان مذاکرات با وضع تحريم‌های تازه کنگره عليه ايران مخالف است.

هم اکنون، ۵۹ سناتور آمريکايی پيش نويس طرح تحريمی تازه‌ای را عليه ايران تدوين کرده‌اند و می‌گويند قصد دارند به طور احتياطی آنرا به تصويب برسانند تا در صورت شکست مذاکرات، تحريم‌های شديدتر فورا عليه ايران اعمال شود.

باراک اوباما روز يکشنبه هشدار داده بود که مصوبه تحريمی احتمالی را وتو خواهد کرد. اين درحاليست که طرح ياد شده هنوز رسما در يک کميته سنا مطرح نشده است و روشن نيست که در آينده نزديک برای رای گيری به صحن سنا فرستاده شود.

دولت آقای اوباما روند مذاکرات ژنو را فرصتی بی‌سابقه برای حل و فصل مناقشه اتمی ايران می‌داند و به شدت با دخالت کنگره در اين روند مخالف است.

مقام‌های آمريکايی می‌گويند که از طريق تعليق غنی سازی ۲۰ درصدی مانع از پيشرفت برنامه هسته‌ای ايران خواهند شد و بخش‌هايی از آن را به عقب باز خواهند گرداند.

سفر آتی بازرسان به ايران

از سوی ديگر، گزارش‌ها حاکيست که بازرسان آژانس بين‌المللی انرژی اتمی روز ۲۸ دی برای نظارت بر اجرای توافق ژنو، به ايران سفر خواهند کرد.

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ايران، گفته است که اين تيم بازرسی روز ۲۹ دی در مراکز غنی سازی نطنز، فردو و نيز در راکتور آب سنگين اراک مستقر خواهند شد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی روز دوشنبه گفت که مهم‌ترين اقدام ايران در روز نخست اجرای توافق ژنو تعليق غنی سازی ۲۰ درصدی خواهد بود.

بهروز کمالوندی گفت: «از نخستين ساعت روز ۳۰ دی ماه روند اجرای توافق ژنو با تعليق غنی سازی ۲۰ درصدی در سايت‌های نطنز و فردو آغاز می‌شود و بازرسان اين روند را به آژآنس اعلام می‌کنند و هم زمان کشورهای ۱+۵ نيز تعهدات متقابل خود را در راستای کاهش تحريم‌ها اجرا می‌کنند.»

بنا بر گزارش‌ها، ايران حدود ۱۹۶ کيلوگرم اورانيوم با غلظت ۲۰ درصد دارد و موافقت کرده است که در ظرف شش ماه تا يک سال آينده اين ذخيره را به شکل رقيق و اکسيد تبديل کند.

اورانيوم با غنای بالای ۹۰ درصد در ساخت بمب هسته‌ای کاربرد دارد. ايران همواره تاکيد داشته است که از طريق غنی سازی اورانيوم در پی ساخت بمب اتمی نبوده است.

بهروز کمالوندی درباره نحوه تعليق غنی سازی ۲۰ درصدی گفته است: «اين روند با بسته شدن شيرهای گاز به سانتريفيوژ‌ها صورت می‌گيرد و اين اقدام از سوی بازرسان گزارش می‌شود.»

بر اساس توافق ژنو، گروه ۱+۵ نيز متعهد شده است که تحريم فلزات گرانب‌ها، پتروشيمی و صنعت خودروسازی را کاهش دهند، در اين شش ماه تحريم‌های جديد وضع نکنند و امکان دسترسی ايران به بخشی از منابع ارزی حاصل از فروش نفت را فراهم کنند.

آمريکا و متحدانش می‌گويند که در ظرف شش ماه آينده امتيازاتی به ارزش تقريبی هفت ميليارد دلار به ايران داده خواهد شد از جمله حدود چهار ميليارد دلار درآمد نفتی بلوکه شده ايران در خارج که به طور قسطی به اين کشور پرداخت خواهد شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016