سه شنبه 24 دی 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مورد عجيب سکوت دموکرات های سنا در مورد لايحه تشديد تحريم ها عليه ايران

پايگاه خبری تحليلی انتخاب (Entekhab.ir) : واشنگتن پست در گزارشی تحت عنوان "سکوت عجب دموکرات های سنا در مسئله ايران" نوشت: کاخ سفيد تمام دموکرات های سنا را دعوت کرده تا به صورت خصوصی با رئيس جمهور در مورد ايران گفتگو کنند.

به گزارش سرويس بين الملل انتخاب، اين خبر اين سئوالات را مطرح می کند: تمام آن دموکرات های سنا که می خواستند ايران را تحريم کنند کجا هستند؟ چه تعداد از آنها اماده حمايت از اين لايحه هستند و چه تعداد از آنها با آن مخالفت می کنند؟ تا انجا که مطلعيم، بيش از نيمی از دموکرات ها در مورد موضع خود سکوت کرده اند.

ايا اعلام حرکت رو به جلو توافق ژنو سرعت طراحان لايحه ضد ايران را کاهش می دهد؟ کاخ سفيد می گويد که چنين لايحه ای می تواند مذاکرات را از ريل خود خارج کند و احتمال جنگ را زياد کند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اکنون، شمار حاميان لايحه ضذ ايران به ۵۸ نفر می رسد که نام ۱۶ سناتور دموکرات در اين ميان به چشم می خورد. در همين حال، ۱۰ کميته دموکرات با اين لايحه مخالفت کرده اند و گفته می شودکه هری ريد رهبر اکثريت سنا نيز مخالف آن است. با اين حساب، نزديک به ۳۰ سناتور دموکرات در اين ميان شمرده نشده اند.

ماجرا از اين قرار است که در روزهای اخير لايحه ضد ايران در حال جمع اوری حامی و پشتيبان است، اما طرف مخالف اين لايحه تعداد زيادی را به خود جلب نکرده است.

ما به ۶۰ رای برای تصويب اين لايحه نزديک هستيم. رهبری دموکرات برنامه ای برای طرح ان در سنا ندارد. اما در صورت افزايش حاميان طرح، فشارها به هری ريد برای طرح اين لايحه در صحن سنا افزايش می يابد. با اين حال رئس جمهور بازهم می تواند مصوبه را وتو کند.

اين درحاليست که از شرايطی که وتو رئيس جمهور در آن بی اثر می شود زياد دور نستيم. در هر صورت، تصويب چنين لايحه ای و وتوی آن توسط رئيس جمهور چيزی نيست که دموکرات ها خواهان آن باشند.

در اين ميان، اين مسئله مقداری گيج کننده است که دموکرات های مخالف لايحه ضد ايران تاکنون سخنی عليه اين طرح بر زبان نياورده اند.

اکنون اما اين امکان وجود دارد که ما پس از ديدار دموکرات ها با اوباما سخنان بيشتری از انها در مورد مخالفت با لايحه ضد ايران بشنويم.

شايد سکوت سناتورهای دموکرات در اين مسئل نفعی پنهان برای کاخ سفيد داشته باشد. در واقع دموکرات ها مايل به ارائه فرصتی هستند که کاخ سفيد خواستار آن است. با ساکت ماندن تعداد زيادی از دموکرات ها سيگنال می دهند که حامی اين لايحه ضد ايران نيستند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016