پنجشنبه 26 دی 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

صالحی: توافق ژنو تحقيقات هسته ای را متوقف نمی کند، قرار نبود در ۶ماه آينده بخشی از تجهيزات در اراک نصب شود

رئيس سازمان انرژی اتمی گفت : توافقنامه ژنو هيچ کدام از فعاليت های سازمان انرژی اتمی را نه در تحقيقات ، نه در غنی سازی ۵ درصدی و نه ادامه کار آب سنگين اراک متوقف نمی کند .

به گزارش خبرگزاری مهر، علی اکبر صالحی در برنامه نگاه دو شبکه دو سيما ، در پاسخ به اين که چه طور می شود اطمينان داد با امضای توافقنامه ژنو تحقيقات ما صرفا در حالت آزمايشگاهی نماند ؟ گفت : در اين تفاهم نامه همه چيز روشن است به ويژه تحقيق و توسعه و در بحث غنی سازی ۵ درصدی هم محتوای توافقنامه روشن است ، ما غنی سازی ۵ درصدی را ادامه می دهيم فقط پذيرفته ايم در اين مدت ۶ ماهه غنی سازی ۲۰ درصدی را متوقف کنيم.

وی افزود : اين تعليق هم به معنی اين نيست که سانتريفيوژهای ما کار نکند بلکه فقط توليدشان ۵ درصدی می شود و به کار خود ادامه می دهد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رئيس سازمان انرژی اتمی درباره ادامه فعاليت آب سنگين اراک گفت : در آب سنگين اراک ما پذيرفته ايم بخشی از تجهيزات عمده را نصب نکنيم اما خيلی از اين تجهيزاتی را که پذيرفته ايم ، نصب نکنيم ، اصلا هم قرار نبوده است در اين شش ماه نصب کنيم چون نياز به مقدمات بوده و فعاليت آب سنگين اراک آنقدر گسترده است که با اين تعليق هم با مشکلی مواجه نمی شويم.

وی در درباره طولانی شدن مذاکرات کارشناسی گفت : طرفين تلاش می کنند حداکثر امتيازات را خود بگيرند چون مذاکره ، داد و ستد است ، اينکه بتوانيد خواسته هايتان را به طرف مقابل تحميل کنيد ، کار ساده ای نيست.

صالحی با بيان اينکه مبنای مذاکرات ؛ منطق و استدلال است ، گفت : اين مذاکرات فقط اغنايی نيست بلکه مستنداتی دارد و منطق و برنامه ای پشت سر آن است.

رئيس سازمان انرژی اتمی مهمترين موضوع موضوع در اين مرحله از مذاکرات را اراده طرفين دانست وگفت : در مذاکرات با ۱+۵ مدتها بود فقدان اعتماد متقابل وجود داشت اما حالا با بازگردانده شدن اعتماد طرفين در مذاکرات مشغول دستگرمی هستند و مهم است که اراده ای برای اعتماد سازی در دو طرف وجود دارد و دو طرف با يک اراده قوی پاپيش گذاشته اند که اميدواريم مذاکرات به همين منوال پيش برود.

وی تحقيق و توسعه را شفاف ترين و بی ابهام ترين بخش توافق ژنو خواند و گفت : جمهوری اسلامی در چارچوب اقدامات شفاف ساز خود هفته پيش نسل جديدی از سانتريفيوژهايش را به آژانس معرفی کرد که با اعتراض طرف غربی به آژانس مواجه شد اما از آنجايی که محتوای توافقنامه ژنو درباره تحقيق و توسعه شفاف بود ، اراده ما غالب شد و طرف مقابل هم تمکين کرد چون اعتراضش بی معناست.

صالحی در تشريح سانتريفيوژهای نسل جديد ايران گفت : اين سانتريفيوژها تقريبا دو سال است که طراحی مفهومی آن آغاز شده و به توليد نمونه رسيده است و در حال حاضر هم آزمايش مکانيکی روی آن در حال انجام است تا به فاز بعدی يعنی تزريق گاز برسيم.

رئيس سازمان انرژی اتمی درباره مخالفت غربيها بافعاليت اين سانتريفيوژ نسل جديد گفت : نگرانی آنها از اين است که چرا ما به چنين سانتريفيوژ پيشرفته ای دست يافته ايم.

وی افزود : جمهوری اسلامی ايران وارد عرصه مهمی از نظر فناوری شده که آن را به يک قدرت جهانی تبديل کرده است و همين که می بينيد مذاکره کنندگان ما قبلی ها و فعلی ها با اقتدار در مذاکرات شرکت می کنند به پشتوانه همين دستاوردهای پيشرفته ايران است ، دستاوردهايی که طرف مقابل را بر آن داشته است تا از در تعامل با ايران وارد شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016