یکشنبه 29 دی 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ائتلاف ملی سوریه در کنفرانس ژنو ۲ شرکت می‌کند

راديو زمانه ـ در حالی که چهار روز بیشتر به کنفرانس صلح سوریه موسوم به “ژنو ۲” باقی نمانده است، مخالفان حکومت بشار اسد در ائتلاف ملی سوریه اعلام کردند که در این کنفرانس شرکت می‌کنند.

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، پس از پایان یافتن نشست دو روزه ائتلاف ملی سوریه در استانبول، شامگاه امروز شنبه، ۲۸ دی‌ماه (۱۸ ژانویه) این ائتلاف اعلام کرد که در کنفرانس “ژنو ۲” شرکت می‌کند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در رأی‌گیری نشست ائتلاف ملی سوریه ۵۸ نماینده به شرکت در کنفرانس رأی مثبت و ۱۴ نماینده رأی منفی دادند. دو نماینده رأی ممتنع دادند و رأی یک نماینده نیز معتبر نبود.

اگر اپوزیسیون سوریه در کنفرانس “ژنو ۲” شرکت نمی‌کرد برگزاری این کنفرانس زیر سئوال می‌رفت.

احمد جربا، رهبر ائتلاف ملی سوریه گفت: “ما نباید در چنین کنفرانس مهمی غایب باشیم. ما در آن‌جا از منافع مردم سوریه دفاع خواهیم کرد.”

حکومت سوریه پیش از این شرکت خود در این کنفرانس را اعلام کرده بود.

این دو روز مذاکرات اپوزیسیون در تبعید بازتاب تفاوت‌های جدی در مسائل سیاسی و استراتژیک میان نمایندگان ائتلاف بود و طرفداران شرکت در مذاکرات سوئیس با مخالفت‌های جدی‌ای روبه‌رو بودند.

کنفرانس “ژنو ۲” قرار است دوم بهمن‌ماه (۲۲ ژانویه) برگزار شود و هدف از آن یافتن راه حلی سیاسی برای پایان دادن به جنگ داخلی در سوریه است که از مارس ۲۰۱۱ تاکنون ۱۳۰ هزار نفر در آن کشته و میلیون‌ها نفر آواره شده‌اند.

تا امروز ائتلاف ملی سوریه نگران آن بود که کنفرانس “ژنو ۲” به انتقال قدرت در سوریه منجر نشود اما سرانجام تصمیم گرفت هیئتی را برای مذاکره به این کنفرانس اعزام کند.

در ماه نوامبر گذشته ائتلاف ملی سوریه شرایط دشواری را برای شرکت خود در کنفرانس “ژنو ۲” اعلام کرد.

این ائتلاف بر “انتقال کامل قدرت سیاسی” در سوریه تأکید داشت و می‌گفت بشار اسد و “همه کسانی که دستشان به خون آلوده است” در این انتقال هیچ نقشی نباید داشته باشند.

ائتلاف ملی سوریه در همین حال خواهان آتش‌بس در حین برگزاری مذاکرات و ارسال کمک‌های بشردوستانه برای نجات زخمی‌شدگان بود.

کشورهای غربی و عربی پشتیبان آن‌ها در روزهای اخیر فشارهای خود را برای متقاعد کردن این ائتلاف به‌منظور شرکت آن‌ها در کنفرانس “ژنو ۲” افزایش دادند.

با اعلام حضور اپوزیسیون در کنفرانس “ژنو ۲” تنها مورد باقی مانده شرکت ایران در این کنفرانس است.

در کنار روسیه، حکومت بشار اسد نیز از حضور ایران در این کنفرانس پشتیبانی می‌کند اما واشنگتن می‌خواهد که ایران تنها به‌عنوان ناظر شرکت کند.

ایران این پیشنهاد را امروز رد کرد. محمدجواد ظریف گفت ایران تنها با دعوتنامه رسمی و بدون پیش‌شرط در این کنفرانس شرکت خواهد کرد.

ظریف گفت: “موضع ما روشن است و من آن را با دبیرکل سازمان ملل نیز در میان گذاشته‌ام.”

در کنفرانس “ژنو ۲” افزون بر نمایندگان حکومت اسد و مخالفان آن، نمایندگان چندین کشور منطقه نیز شرکت خواهند داشت.

این کنفرانس از ماه‌ها پیش به پیشنهاد روسیه و آمریکا برنامه‌ریزی شد و مدت‌ها زمان برگزاری آن مورد بحث بود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016