دوشنبه 30 دی 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اميرعبداللهيان: ايران دعوت‌نامه شرکت در ژنو۲ را دريافت کرده است

حسين امير عبداللهيان معاون امور عربی و آفريقايی وزير امور خارجه گفت: جمهوری اسلامی ايران دعوتنامه شرکت در نشست ژنو ۲ درباره سوريه را دريافت کرده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


تهران – ايرنا – اين مقام ارشد وزارت امور خارجه اين مطلب را صبح دوشنبه در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار سياسی ايرنا بيان کرد اما به اين پرسش که آيا ايران در اين نشست شرکت خواهد کرد، پاسخی نداد.

بان کی مون دبير کل سازمان ملل، روز يکشنبه ( به وقت محلی) در يک نشست خبری در نيويورک، از ايران دعوت کرد تا در نشست بين المللی صلح سوريه موسوم به ژنو ۲ شرکت کند.

اعلام دعوت رسمی از جمهوری اسلامی ايران برای شرکت در کنفرانس ژنو ۲ بامداد دوشنبه به سرعت به خبر يک شبکه های خبری جهان مبدل شد.

به گزارش ايرنا، خبرگزاری های رويتر، فرانس پرس، آسوشيتدپرس و شبکه های خبری بی بی سی، فرانس ۲۴ و الجزيره از جمله رسانه های بودند که دعوت ايران را به کنفرانس ژنو ۲ بسرعت بازتاب دادند.

کنفرانس ژنو ۲ از روز چهارشنبه در شهر مونترو در کشور سوئيس برگزار می شود.

شبکه ˈ بی بی سیˈ در خبری فوری گزارش داد: بان کی مون دبير کل سازمان ملل متحد در نشستی خبری اعلام کرد از ايران برای شرکت در کنفرانس ژنو دو برای حل بحران سوريه دعوت کرده و ايران در اين کنفرانس شرکت خواهد کرد.

اين شبکه خبری افزود: دبير کل سازمان ملل متحد گفته است در روزهای گذشته چندين بار با وزير امور خارجه ايران صحبت کرده و ايران اعلاميه ژنو ١ را به عنوان اساس کنفرانس ژنو ٢ پذيرفته و متعهد شده ˈنقشی مثبت و سازندهˈ در سوريه ايفا کند.

به گزارش بی بی سی ، بان کی مون در نشست خبری اش از صدور چندين دعوتنامه تازه برای شرکت برخی از کشورها در کنفرانس ژنو خبر داده است که کشورهايی از جمله بحرين، ايران، استراليا و جمهوری کره جنوبی را نيز در بر می گيرد.

دبير کل سازمان ملل متحد همچنين با استقبال از تصميم ائتلاف ملی انقلاب سوريه و نيروهای مسلح برای شرکت در کنفرانس ژنو ۲ گفته در ۴۸ ساعت گذشته با رهبران متعددی در جهان گفت وگوهای جدی و فشرده تلفنی و حضوری داشته است و در تلاش بوده است که بهترين فضای ممکن را برای موفقيت کنفرانس ژنو۲ فراهم کند.

خبرگزاری رويترز نيز در خبر فوری خود، با انتشار خبر دعوت بان کی مون از ايران برای حضور در نشست ۲۲ ژانويه در سوئيس اعلام کرد: ايران قول داده است که نقش مثبت و سازنده ای را در اين رابطه ايفاء کند.

براساس اين گزارش، دبير کل سازمان ملل متحد درنشست خبری اش افزود: به عنوان ميزبان کنفرانس ژنو۲ تصميم گرفته است که از ايران برای حضور در اين کنفرانس دعوت به عمل آورد

به گزارش رويترز، دعوت ايران در شرايطی صورت می گيرد که آمريکا، برخی از دولت های غربی و کشورهای حوزه خليج فارس از ايده شرکت ايران در اين مذاکرات حمايت نکرده بودند.

بان کی مون همچنين گفت او انتظار دارد ايران بزودی بيانيه ای را در ارتباط با دعوت صورت گرفته برای حضور در کنفرانس ژنو۲ صادر کند.

خبرگزاری فرانسه نيز به نقل از بان کی مون گزارش کرد تهران وعده داده است در صورت شرکت در نشست صلح سوريه ˈنقشی مثبت و سازنده ایˈ را ايفا نمايد.

در همين حال خبرگزاری آسوشيتدپرس با اشاره به دعوت بان کی مون از تهران ، مدعی شد که ايران دعوت سازمان ملل برای شرکت در نشست بين المللی صلح سوريه را پذيرفته است.

شبکه خبری ˈان بی سی نيوز ˈ نيز در خبری فوری با اشاره به دعوت بان کی مون دبير کل سازمان ملل از تهران گفت: ايران به مذاکرات صلح سوريه پيوست.

به گزارش اين شبکه، بان کی مون گفت سازمان ملل پس از اينکه ايران حاضر به قبول تشکيل دولت انتقالی پس از اسد شد، از اين کشور برای پيوستن به کنفرانس بين المللی در ارتباط با سوريه دعوت به عمل آورد.

شبکه خبری الجزيره نيز گزارش داد: بان کی مون روز يکشنبه ( به وقت محلی) گفت که وی از ايران برای کنفرانس ژنو۲، دعوت به عمل آورده است.

شبکه خبری الجزيره در همين حال به نقل از رويتر خبر داد که برخی از مخالفان دولت سوريه که خود را ائتلاف ملی سوريه می نامند در نخستين واکنش به دعوت رسمی از جمهوری اسلامی ايران برای حضور در کنفرانس ژنو ۲ اعلام کردند: در صورت حضور ايران در اين کنفرانس، در آن شرکت نخواهند کرد.

الجزيره در توضيح آورده است: خبرگزاری رويترز با اشاره به يک بيانيه تويتری که به وسيله مخالفان سوريه منتشر شده است گزارش داد که ائتلاف ملی تهديد کرده است از کنفرانس ژنو ۲ خارج خواهد شد مگر اينکه بان کی مون دعوتش را از ايران پس بگيرد.

براساس اين گزارش، گروه موسوم به ائتلاف ملی سوريه در جلسه ای که روز شنبه هفته جاری در استانبول تشکيل داد نهايتا تصميم به شرکت در اجلاس ژنو ۲ گرفت و اعلام کرد که اميدوار است اين کنفرانس زمينه تشکيل دولت انتقالی در دولت سوريه بدون نفوذ بشار اسد رييس جمهوری اين کشور باشد.

براساس اين گزارش، کنفرانس ژنو دو که در سوئيس برگزار خواهد شد بيش از ۳۵ کشور با هدف ايجاد يک دولت انتقالی در دولت سوريه به عنوان بخشی از راه حل موجود برای پايان دادن به جنگ داخلی در اين کشور شرکت خواهند کرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016