سه شنبه 8 بهمن 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

جواد لاریجانی: گزارش‌های “احمق شریر” نژادپرستانه است

تقاطع: در ادامه‌ی حملات لفظی مقامات ارشد جمهوری اسلامی به احمد شهید، محمدجواد لاریجانی، رییس “ستاد حقوق بشر قوه قضاییه” در ایران، گزارش‌گر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران را “احمق شریر” خواند و مدعی شد که گزارش‌های او «نژادپرستانه» است چرا که در آن زندانیان، بر اساس “قومیت” و “شیعه و سنی” تقسیم‌بندی شده‌اند.

آقای لاریجانی که در مراسمی در دانشگاه تهران با عنوان “رونمایی از گزارش نقض حقوق بشر آمریکا”، سخنرانی می‌کرد، گفت: «در گزارش شخص “احمقِ شریری” گفته شده که ۴ نفر در ایران قرار است اعدام شوند و در طی این گزارش ۴ هزار نامه برای ما آمد که این ۴ نفر را اعدام نکنید؛ اما این ۴ نفر چه کسانی بودند؟ یکی از آنها جلوی نانوایی ۲ نفر را ترور کرد، یک نفر دیگر خانه‌ای را منفجر کرد، نفر سوم با اسلحه به کسی حمله کرده بود و نفر چهارم در خانه‌ای مملو از آرپی‌جی و بمب دستگیر شده بود.»

وی با بیان این‌که «کسانی که تحت عنوان مدافعان حقوق بشر مطرح می‌شوند، آلوده به تحرکات تروریستی هستند»، اظهار داشت: «مدافع حقوق بشر عنوان جعلی است و در اسناد سازمان ملل متحد هیچ پایه‌ای ندارد.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


او ایران کنونی را «ستاره درخشان دموکراسی در خاورمیانه» دانست، و با بیان این‌که متحدان آمریکا در منطقه «دیکتاتوری» هستند گفت که آمریکا نمی‌تواند «مدعی دموکراسی باشد».

رییس “ستاد حقوق بشر قوه قضاییه” اضافه کرد: «در جریان فتنه ۸۸ زمانی که گروهی به خیابان‌ها آمدند، خرد و درشت آمریکا با وقاحت تمام بدون ترس و ابایی، از این شورش‌ها به اسم دموکراسی دفاع کردند.»

وی در حاشیه‌ی این مراسم نیز در جمع خبرنگاران، احمد شهید را «یک عروسک و هنرپیشه رسانه‌ای» خواند و گفت که او «علیه جمهوری اسلامی تبلیغ می‌کند و گزارش‌هایش فاقد اصالت است».

این نخستین بار نیست که جواد لاریجانی با کلماتی این‌چنینی، گزارش‌گر ویژه حقوق بشر سازمان ملل را توصیف می‌کند. او پیش از نیز آقای شهید را «یک ابله به تمام معنا» و «هنرپیشه رسانه‌های غربی» خوانده و گفته بود که «نظام اسلامی ایران محکم‌تر از آن است که گزارش‌های احمد شهید شائبه‌ای در آن ایجاد کند».

هرچند که این‌گونه اظهارات تنها به این عضو خانواده‌ی قدرتمند لاریجانی‌ها اختصاص ندارد و سایر مقامات جمهوری اسلامی نیز به مناسبت‌های مختلف، احمد شهید را مورد حمله‌ی شدید لفظی قرار داده‌اند.

در یکی از آخرین این حملات، روز ۲۶ دی‌ماه، مصطفی پورمحمدی، وزیر دادگستری در دولت حسن روحانی، گزارش‌گر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران را یک «عمله سیاسی» خواند و مدعی شد که او «از روز اول فعالیت خود شروع به صدور بیانیه‌های خلاف واقعیت داده است».

مرضیه افخم، سخن‌گوی وزارت خارجه‌ی جمهوری اسلامی در دولت حسن روحانی نیز، روز دوم آبان‌ماه امسال، آخرین گزارش احمد شهید در خصوص وضعیت حقوق بشر در ایران را «جهت‌دار و دارای انگیزه‌های سیاسی» خوانده و گفته بود «جمهوری اسلامی انتصاب گزارش‌گر ویژه حقوق بشر را توهین به ملت ایران دانسته آن را به رسمیت نمی‌شناسد».

آقای شهید در تازه‌ترین بیانیه‌ی خود که روز یکم بهمن (۲۱ ژانویه) همراه با کریستوف هینز، گزارش‌گر ویژه‌ی سازمان ملل در مورد “اعدام‌های فراقضایی، فوری و خودسرانه” منتشر کرد، با اشاره به اعدام ۴۰ نفر در دو هفته اول سال میلادی جاری، از «تداوم استفاده جمهوری اسلامی از مجازات اعدام با تناوبی نگران‌کننده» به شدت ابراز «ناخشنودی» کرده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016