چهارشنبه 9 بهمن 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

نتانياهو: توافق ژنو برنامه اتمی ايران را تنها شش هفته عقب می‌اندازد

• نخست وزير اسرائيل گفته است که توافق هسته‌ای با ايران به اين کشور فرصت می‌دهد فناوری خود را برای دستيابی به بمب اتمی جلوتر ببرد. او پيش‌تر نيز کاهش تحريم‌ها در مقابل اين توافق را "خطای تاريخی" خوانده بود.

دويچه وله ـ به گزارش رويترز، بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل، ديروز (سه‌شنبه، ۲۸ ژانويه/۸ بهمن) در يک کنفرانس امنيتی در تل‌آويو گفت: «توافق ژنو ايران را تنها شش هفته از جايی که بود عقب‌تر می‌برد و نه بيشتر.» او اضافه کرد: «آزمونی که باقی‌ مانده، رسيدن به يک توافق دائمی است که دستيابی به آن ايران را از دستيابی به سلاح هسته‌ای بازمی‌دارد.»

قرار بود دور بعدی مذاکرات ميان ايران و گروه ۱+۵ اواخر بهمن‌ماه و در نيويورک برگزار شود. اما عباس عراقچی، معاون وزير امور خارجه و عضو ارشد تيم مذاکره‌کننده هسته‌ای ايران با گروه ۱+۵، ديروز سه‌شنبه اعلام کرد که درباره زمان و مکان اين دور از مذاکرات توافقی صورت نگرفته است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


«قطع مسير ايران در رسيدن به بمب اتمی»

آن‌چه نتانياهو يک "خطای تاريخی" می‌خواند، از سوی رسانه‌های غربی "گامی تاريخی" نام گرفته است. اولين قدم برای اجرای اين توافق از هفته گذشته در ۲۰ ژانويه برداشته شد. از جمله مفاد اين توافق آزادسازی ۲/ ۴ ميليارد دلار دارايی ايران و تبديل ذخيره اورانيوم ۲۰درصدی است که به صورت گام به گام انجام می‌گيرد.

باراک اوباما اين توافق را به مثابه "قطع مسير ايران در رسيدن به بمب اتمی" دانسته است. آمريکا تمام تلاش خود را بکار می‌گيرد تا اطمينان اسرائيل را نسبت به اقدامات سياسی خود برای محدود کردن فعاليت‌های هسته‌ای ايران جلب کند.

رئيس جمهوری آمريکا امروز (چهارشنبه، ۲۹ ژانويه / ۹ بهمن) نيز در پنجمين نطق سالانه خود تاکيد کرد که مذاکره بهترين راه برای حل و فصل اين چالش امنيتی مهم "بدون خطر جنگ" است.

او فرصت پيش آمده برای حل اين مناقشه از راه مذاکره را دارای اهميت زيادی برای امنيت ايالات متحده آمريکا دانست و گفت که در جريان مذاکرات اتمی با ايران تحريم‌های جديد عليه اين کشور را وتو خواهد کرد.

پيش‌تر جان کری، وزير امور خارجه آمريکا، در کنفرانس داووس گفته بود که اگر ايران به تعهدات خود عمل نکند، آمريکا از گزينه‌های ديگر استفاده خواهد کرد. اين سخنان با واکنش مقام‌های نظامی ايران روبرو شد. محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران ايران، روز شنبه گذشته (۲۵ ژانويه) گفت که "نبرد مستقيم با آمريکا" رؤيای او و ديگر همفکرانش در ايران و سراسر جهان است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016