پنجشنبه 10 بهمن 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

آيت الله موسوی بجنوردی: امام با زندان انفرادی مخالف بود، به لاجوردی گفتم بايد زندان‌های انفرادی تعطيل شود

ايلنا ـ يکی از اعضای بيت امام خمينی(ره) تاکيد کرد: در سال۶۴ به آقای لاجوردی گفتم که زندان انفرادی خلاف شرع است و بايد اين زندان‌ها تعطيل شود و وقتی اين ماجرا را برای حضرت امام (ره) تعريف کردم امام نيز به من احسنت گفتند وايشان نيز با زندان انفرادی مخالف بودند.

به گزارش خبرنگار ايلنا، آيت الله موسوی بجنوردی در دوازدهمين کنگره حزب مردم سالاری که امروز در مجتمع فرهنگی آدينه در حال برگزاری است، گفت: ما ۵ جلسه که هر کدام ۴ ساعته بوده‌است با معاونت حقوقی رئيس جمهوری در خصوص منشور حقوق شهروندی داشتيم و سعی کرديم که اين منشور از روح اسلام گرفته شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 



وی با بيان اينکه در نظام‌هايی که از رأی ملت برآمده‌اند وجود احزاب ضروری است، تاکيد کرد: احزاب می‌توانند نگهدارنده و نگهبان دموکراسی،استقلال ملت، عدالت اجتماعی و حافظ حقوق شهروندی و حقوق بشر باشند.

عضو بيت امام خمينی(ره) با اشاره به خاطره خود در مصاحبه امام خمينی با روزنامه فيگارو که فرموده بودند نظام ما جمهوری اسلامی خواهد بود،افزود: هدف اصلی امام اين بود که نظامی جوشيده از مردم حکومت کند که البته براساس اسلام نيز باشد اما برگفته از آراء‌ملت باشد و نتواند برخلاف نظر ملت کاری کند.

اين استاد حوزه و دانشگاه با بيان اينکه حقوق شهروندی شعبه‌ای از حقوق بشر است، به تلاش خود در تدوين منشور شهروندی در دولت يازدهم اشاره کرد و گفت: من در آن جلسات گفتم که با زندان انفرادی مخالفم چرا که زندان انفرادی برخلاف حقوق بشر و حقوق شهروندی است و طبق گفته دکتر کاتوزيان زندان انفرادی يکی از مصاديق شکنجه است و اين در حالی است که اسلام زندان را برای تأديب افراد می‌داند.

آيت الله موسوی بجنوردی به خاطره خود از بازيد از زندان اوين در سال۶۴ اشاره کرد و اذعان داشت: من در آنجا ديدم که ۷ زندان انفرادی وجود دارد و به آقای لاجوردی گفتم که اين مسئله خلاف شرع است و بايد اين زندان‌ها تعطيل شود و وقتی اين ماجرا را برای حضرت امام (ره) تعريف کردم امام نيز به من احسنت گفتند وايشان نيز با زندان انفرادی مخالف بودند.

عضو بيت امام خمينی(ره) آزادی بيان، انديشه وعمل را يکی ديگر از مسائل حقوق شهروندی دانست و ادامه داد: نمی‌شود مردم را مجبور کرد که اين طور فکر و آن گونه زندگی کنند! نبايد به زندگی مردم جهت بدهيم و نه آنکه انديشه‌ای را بکشيم.

وی با بيان اينکه زبان رسمی کشور ما فارسی و مذهب رسمی ما تشيع است، تاکيد کرد: با اين حال قوميت‌ها و اقليت‌ها مذهبی برای ما محترم هستند.

آيت الله موسوی بجنوردی در ادامه به روی کار آمدن دولت تدبير و اميد اشاره کرد و گفت: اينک دولت جديدی آمده است که بر اساس آرای ملت است و همه طالب حقوق بشر و حقوق شهروندی هستند ما هم در حد خودمان به ايشان کمک می‌کنيم تا موفق شوند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016