سه شنبه 15 بهمن 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

گزارش بحران سرما در مازندران و گيلان

ايسنا ـ در پی بارش سنگين برف در غرب استان مازندران و شرق استان گيلان که از سه شب قبل آغاز شده است، آب ، برق و گاز در برخی شهرها و مناطق روستايی اين دو استان به طور همزمان قطع شده و زمينه بروز مشکلات فراوان برای ساکنان اين مناطق فراهم آورده است.

به گفته مردم و خبرنگاران ايسنا حاضر در محل، در حالی که ارتفاع برف تا شانه‌های يک فرد بزرگسال در برخی مناطق می‌رسد و امکان تردد سواره يا پياده از راههای فرعی به راههای اصلی نيست و امداد و کمک‌رسانی به ويژه برای برف‌روبی در برخی مناطق مسدود شده وجود ندارد، مردم خودشان بايد به فکر نجات خود باشند.

به گزارش خبرنگار«حوادث» خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، در همين حال مظفری – مسئول روابط عمومی استانداری مازندران درباره آخرين وضعيت رسيدگی به اين استانها با بيان اينکه « اين استان مشکل قطعی گاز نداشته و تنها با افت فشار روبرو بوده است» گفت: از روز گذشته در مناطق برف‌زده مستقر شديم و به همراه استاندار، مديرکل بحران، فرماندار و ... از شهرستان‌های نور،‌ محمودآباد و ... شروع به بازديد کرديم و جلسات مديريت بحران نيز در اين مناطق برگزار خواهد شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی با اشاره به تشکيل جلسه ديگر مديريت بحران افزود: فضا برای دريافت کمک از ديگر مناطق نيز فراهم شده و هماهنگی‌هايی نيز در اين خصوص انجام شده است.

برف‌ بام‌ها را پارو کنيد

مسؤل روابط عمومی استانداری مازندران با بيان اينکه نگرانی ما بابت‌ برف‌هايی است که روی بام مناطق برف‌زده نشسته است، افزود: به منظور پيشگيری از ريزش سقف خانه‌ها، توصيه ما اين است که حتما مردم نسبت به پارو کردن برف از پشت‌بام‌های خود اقدام کنند.

برف مازندران در ۵۰ سال اخير بی‌سابقه بوده

همچنين هاشمی – فرماندار تنکابن نيز با اشاره به بارش برف در غرب استان مازندران، به خبرنگار ايسنا گفت: بارش برف از غروب روز جمعه شروع شده و در روزهای شنبه و يکشنبه بر شدت آن افزوده شده است، به طوری که اين بارش در ۵۰ سال اخير بی‌سابقه بوده و ارتفاع آن تا دو متر نيز رسيده است.

وی با بيان اينکه اين بارش‌ها سبب شد تا ما در برقراری خدماتی نظير برق،‌ آب و ... با اختلالاتی مواجه شويم،‌ گفت: شبکه‌ها جوابگوی اين حجم بارش نيستند و سنگينی برف سبب پارگی و اتصال سيم‌های برق شده است.

هاشمی با بيان اينکه در تنکابن مشکل قطعی گاز نداريم، خاطرنشان کرد: چندين اکيپ برای حل مشکل برق مستقر شده‌اند، اما با توجه به گستردگی شبکه و مشکلات زياد تاکنون نتيجه‌بخش نبوده است.

فرماندار تنکابن با بيان اينکه تاکنون خسارات ناشی از بارش برف را ارزيابی نکرده‌ايم، گفت: گزارش‌های غيررسمی حاکی از تخريب سقف شماری از منازل در پی بارش برف است، اما آمار رسمی از گزارش‌های رسمی را تاکنون دريافت نکرده‌ايم.

وی با اشاره به تشکيل جلسه شورای بحران در صبح روز شنبه، افزود: هواشناسی تنها بارش برف و باران را پيش‌بينی کرده و نگفته بود بناست دو متر برف بيايد، چرا که اين موضوع اصلا قابل پيش‌بينی نبود.

به گفته هاشمی، بارش و شدت برف به حدی بود که با مقدورات و امکانات شهرستانی تطبيق نداشت.

فرماندار تنکابن از دريافت کمک از استان‌های معين و همجوار نيز خبر داد و گفت: تعدادی گريدر در راه استان است،‌ اما مواد غذايی و ... بايد از طريق هواپيما منتقل شود که امکان پرواز وجود ندارد.

علت قطعی برق در مازندران

افضلی – مديرعامل شرکت منطقه‌ای برق مازندران و گلستان نيز درباره قطعی برق در غرب استان مازندران به خبرنگار «حوادث» ايسنا، گفت: اين حجم از برف در هر کشوری ايجاد مشکل می‌کند و با توجه به اينکه دمای هوا نيز به زير صفر رفته است، يخ‌زدگی خطوط و وزن برف، سبب پارگی سيم‌ها می‌شود. همچنين گاه بارش برف باعث ايجاد نوسان و اتصال بين دو سيم می‌شود.

وی با بيان اينکه در اين شرايط برق را قطع کرديم، گفت: حدود ۱۵ اکيپ از استان و استان‌های گيلان، گلستان، سمنان و تهران به محل اعزام شده و به طور متوسط هر اکيپ پنج برج را در هر ساعت ساماندهی می‌کند.

افضلی با بيان اينکه بارش برف همچنان در محل ادامه دارد، افزود: ايستگاه‌های شهرها برق دارد اما اين برق به شبکه توزيع و خانگی منتقل نشده و نمی‌توان اعلام کرد که چه زمانی برق وصل می‌شود، چرا که بارش برف متوقف نشده است.

مديرعامل شرکت منطقه‌ای برق مازندران و گلستان افزود: با اين وجود عوامل شرکت برق و اکيپ‌های حاضر در حال انجام اقدامات خود برای وصل مجدد برق بين مردم هستند.

انسداد محور نور به نوشهر

در همين حال سرهنگ محمد حسين حميدی - رئيس مرکز اطلاعات و کنترل ترافيک پليس راهور ناجا از انسداد محور نور به نوشهر در استان مازندران خبر داد و گفت: از ساعت ۸:۲۰ روز دوشنبه، بارش برف و يخبندان سطح انسداد اين محور تا اطلاع ثانوی شد.

به گزارش ايسنا همچنين شماری از ساکنان مناطق غرب استان مازندران و شرق گيلان در تماس با دفتر اين خبرگزاری، از وضعيت کمک‌رسانی به ويژه قطعی آب و برق در برخی مناطق و برف‌روبی‌نشدن راههای عمدتا فرعی انتقاد کردند.

سعيد يکی از ساکنان نشتارود در اين باره به خبرنگار ايسنا، گفت: از روز شنبه برق منطقه قطع شده و متاسفانه روستاهای اين منطقه، فاقد سيستم گاز شهری است و پکيج‌های گرمايشی هم با برق کار می‌کنند که با قطع برق آنها هم از کار افتاده است.

وی با اشاره به مشکل کمبود آب در اين مناطق، افزود: متاسفانه مسيرهای ارتباطی تا جاده اصلی بسته است و امدادرسانی نيز از سوی مسؤلان به منطقه ما انجام نشده است و در حال حاضر به وسيله يک چراغ علاء‌الدين خود را گرم می‌کنيم.

مونا يکی ديگر از ساکنان رامسر است که با انتقاد از وضعيت اين شهر، گفت: متاسفانه وضعيت خوبی در شهر حاکم نيست و بارش برف بسيار زياد است؛ به طوری که حتی شب گذشته تعدادی از رانندگان، خودروی خود را در برف رها کرده و با پای پياده به منزل رفتند.

اين شهروند همچنين گفت: مواد غذايی موجود در خانه از جمله نان ، در اين چند روز بارندگی تمام شده و با توجه به اينکه امکان خروج از خانه وجود ندارد ، مردم مجبوردند بدون امکانات در خانه خود را به شکلی گرم کنند.

وی از مسؤلان خواست در کنار تصميم‌گيری‌های در جلسات، فکری برای امدادرسانی و دريافت کمکهای بيشتر و رفع مشکل مردم کنند.

در همين حال "مرضيه" يکی از مسافرانی که در شهر همجوار رامسر يعنی چابکسر که در محدوده استان گيلان قرار گرفته حضور دارد و به دليل سنگينی برف امکان بازگشت به تهران را ندارد، گفت: در اين منطقه که از توابع شهرستان رودسر محسوب می‌شود هم در برخی روستاها آب و برق نيست و لودر هم برای برف‌روبی کم است. اهالی شورای محل تلاش بسياری کرده‌اند اما امکانات برای برف‌روبی کم است. همين‌طور شاخه‌های بسياری از درختان شکسته و امکان ريزش سقف برخی خانه‌ها هم وجود دارد.

به گفته وی تعدادی از مسافرانی که پايان هفته به اين مناطق سفر کرده بودند نيز برف‌گير شده و در بهترين حالت در منزل اقوامی که برق و آب ندارند مانده‌اند. همچنين کمبود نان هم گزارش شده و نانوايی‌ها به دليل نبود گاز و برق امکان فعاليت ندارند و تعطيل شده‌اند.

وی همچنين به نقل از اهالی شورای محل خواست تا کمک‌های بيشتری از استانهای ديگر به شرق گيلان و غرب مازندران گسيل شود زيرا امکانات اين استان‌ها پاسخگو نيست و به نظر می‌رسد شرايط بحرانی منطقه هنوز به درستی درک نشده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016