چهارشنبه 16 بهمن 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

صدراعظم پيشين آلمان هم هدف جاسوسی آژانس امنيت ملی آمريکا بود

آژانس امنيت ملی آمريکا نه تنها از آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، ‎جاسوسی می‌کرده بلکه از سال ۲۰۰۲ ميلادی صدراعظم پيشين آلمان را زير نظر داشته است. به گزارش رسانه‌های آلمانی، دليل اين جاسوسی انتقاد شرودر از جنگ عراق بوده است.

در محافل دولتی آلمان از مدتها پيش اين گمانه‌زنی مطرح بود که آژانس امنيت ملی آمريکا (NSA) نه تنها صدراعظم آلمان، آنگلا مرکل، بلکه صدراعظم پيش از او، گرهارد شرودر را نيز شنود می‌کرده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


روزنامه "زود دويچه" و راديو دولتی شمال آلمان ‌(NDR‌) گزارشی منتشر کرده‌اند که نشان می‌دهد آژانس امنيت ملی آمريکا، دستکم از سال ۲۰۰۲ ميلادی مأموريت داشته است مکالمات صدراعظم پيشين آلمان را شنود کند.

در اين گزارش که چهارشنبه (۱۶ بهمن/ ۵ فوريه) منتشر شده، دليل آغاز مأموريت آژانس امنيت ملی آمريکا مخالفت صدراعظم وقت آلمان با جنگ عراق عنوان شده که دولت آمريکا به رياست جمهوری جورج دبليو بوش برنامه‌ريزی و سال ۲۰۰۳ ميلادی آغاز کرد.

از آن گذشته روزنامه "زود دويچه" به نقل از محافل منابع خود در دولت آمريکا و اسناد محرمانه آژانس امنيت ملی اين کشور خاطر نشان کرده است که آمريکا نگران ايجاد اختلاف نظر در ناتو بوده است.

آژانس امنيت ملی آمريکا از سفارت آمريکا در برلين سياستمداران آلمانی را شنود می‌کرده است

شخصی که به طور مستقيم از اين ماجرا اطلاع داشته به روزنامه "زود دويچه" گفته است: «ما دليل داشتيم که باور کنيم شرودر به موفقيت نيروهای ناتو کمک نمی‌کند.»

گرهارد شرودر شماره ۳۸۸

گرهارد شرودر، صدراعظم پيشين آلمان، با شماره ۳۸۸ در ليست افراد و موسسه‌هايی ثبت شده که مورد شنود آژانس امنيت ملی آمريکا بوده‌اند.

شرودر در واکنش به گزارش‌ منتشر شده توسط روزنامه "زود دويچه" و راديو دولتی شمال آلمان ‌(NDR‌) گفته که تصور هم نمی‌کرده آمريکايی‌ها مکالمات او را شنود کنند.

صدراعظم پيشين آلمان درعين حال با توجه به گزارش‌های منتشر شده در ماه‌های اخير در مورد جمع‌آوری گسترده اطلاعات و فعاليت‌های جاسوسی آژانس امنيت ملی آمريکا افزوده است که "غافلگير" نشده است.

هانس کريستين اشتروبله، نماينده سبزها در مجلس نمايندگان آلمان که چندی پيش با ادوارد اسنودن، کارمند پيشين سازمان امنيت ملی آمريکا، در مسکو ديدار داشت گزارش ‌منتشر شده را تأييد کرده است.

او افزوده است: «بر اساس اطلاعات من حقيقتأ چنين بوده است که از سال‌های ۲۰۰۲ و ۲۰۰۳ ميلادی مکالمات صدراعظم شرودر و شمار ديگری از سياستمداران ائتلاف دولتی سوسيال دمکرا‌ت‌ها و سبزها شنود می‌شده است.»

رصد ‎تمامی سخنان اظهار شده يا مکتوب

آژانس امنيت ملی آمريکا از ساختمان سفارت ايالات متحده در قلب برلين سياست‌مداران آلمانی را شنود می‌کرده است. بر اساس سندی که ادوارد اسنودن در اختيار خبرنگاران آلمانی قرار داده، سال ۲۰۰۲ ميلادی زمان آغاز شنود سياستمداران آلمانی بوده است.

نام آنگلا مرکل نيز در اين سند ذکر شده است. آنگلا مرکل سال ۲۰۰۲ ميلادی رهبر حزب دمکرات مسيحی آلمان بود. در آلمان پيشتر نيز گمانه‌‌زنی‌هايی مطرح شده بود مبنی بر اينکه شنود تلفن آنگلا مرکل از ۱۲ سال پيش آغاز شده است.

آژانس امنيت ملی آمريکا در مقابل، پس از دريافت کپی سندی که ادوارد اسنودن در اختيار خبرنگاران آلمانی قرار داده، مأموريت خود را اين‌گونه توجيه کرده است: «مأموريت ما شنود از پست‌ها بوده و نه از افراد، و اين سند تنها نشان می‌د‌هد که صدراعظم آلمان شنود می‌شده است.»

در سند نام‌برده انام صدراعظم وقت آلمان برای شنود ثبت می‌شده است. بر اين اساس تلفن آنگلا مرکل از سال ۲۰۰۵ و از زمان تصدی پست صدرات‌اعظمی شنود شده است.

البته پس از برملا شدن جاسوسی آژانس امنيت ملی آمريکا از آنگلا مرکل در تابستان گذشته‌، باراک اوباما، رئيس‌جمهور آمريکا، به مرکل اطمينان داد که ديگر به عنوان صدرا‌عظم آلمان شنود نخواهد شد.

نکته قابل توجه اينجاست که مأموريت آژانس امنيت ملی آمريکا در جاسوسی از صدراعظم‌های آلمان تنها شامل ارتباطات تلفنی نبوده، بلکه شامل تمامی سخنان اظهار شده يا مکتوب آنها نيز می‌شده است.

آژانس امنيت ملی آمريکا در واکنش به درخواست خبرنگاران آلمانی برای توضيح در اين مورد، حاضر به پاسخگويی نبوده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016