سه شنبه 22 بهمن 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

حسن روحانی در راهپيمايی ۲۲ بهمن: همانطور که در جنگ جدی بوديم؛ در صلح هم جدی هستيم

ايلنا: رئيس‌جمهور در سخنرانی روز ۲۲ بهمن؛ پيروزی مردم ايران در ۲۲ بهمن را نه پيروزی يک قبيله و جناح و قشر بلکه پيروزی همه مردم ايران عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار ايلنا، حجت‌الاسلام و المسلمين حسن روحانی؛ با بيان اين‌که روز ۲۲ بهمن روز پيروزی اتحاد ملت و وحدت ملی است، گفت: ۳۵ سال پيش در چنين روزی مردم ايران به رهبری فقيه انديشمند و روشن‌ضمير حضرت امام خمينی(ره) در برابر اختناق و ديکتاتوری و آنها‌ که می‌خواستند ايران را در سلطه خود نگه دارند، پيروز شدند.

روحانی اظهار داشت: پيروزی ۲۲ بهمن نشان دهنده‌ی وحدت و اتحاد يک ملت است. بعداز پيروزی انقلاب دست به دست هم داديم و پيروز آن بوديم اگر رقابتی باهم داشتيم اما در صحنه دفاع مقدس دست به دست هم داديم و در سنگر مقاومت دربرابر متجاوزين در کنار هم بوديم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


دکتر روحانی ادامه داد: زمانی که بعداز جنگ نوبت صلح فرارسيد؛ همه پشت سر حرکت صلح‌آميز ايستاديم. امام بزرگوار ما فرمود همانطور که در جنگ جدی بوديم؛ در صلح هم جدی هستيم.

رئيس‌جمهور تصريح کرد: پيروزی ما همواره در سايه وحدت و اتحاد و در پشت سر فقيهی عادل قرار دارد که هر زمان اين چنين شده؛ نصرت الهی هم ما را دربرابر قدرت‌های جهان پيروز کرده است.

روحانی با تاکيد بر اينکه ۲۲ بهمن سال ۵۷ روز پيروزی حرکت اعتدالی مردم سراسر ايران بود، گفت: در انقلاب ما شمشير بر شمشير پيروز نشد. در انقلاب ما خون بر شمشير پيروز شد. در انقلاب ما گلوله بر گلوله پيروز نشد گل بر گلوله پيروز شد. امام عزيز و بزرگوار ما در شرايطی انقلاب را به پيروزی رساند که فرهنگ و ندای مردم دربرابر دشمنان پيروز شد. اسلحه نبود که پيروز شد؛ کلام بود که پيروز شد.

وی گفت: نوار ضبط صوت صدای امام بود که پيروز شد. فرهنگ ايستادگی و مقاومت ملت ايران بود که ما را به پيروزی رساند. ما می‌بينيم يک حرکت اعتدالی وحدت‌آفرين و پرشور و با استقامات ملت ما را در برابر نه استبداد داخلی بلکه حتی بر استعمار خارجی پيروز نمود.

روحانی با اشاره به اين‌که فرهنگ استقامت ملت ايران را به پيروزی رساند، گفت: يک حرکت اعتدالی وحدت آفرين و پرشور و با استقامت ملت ما را نه تنها دربرابر استبداد داخلی، بلکه حتی بر استعمار خارجی و استثمار پيروز گردانيد. انقلاب ما حرکت عليه استبداد بود.

رئيس جمهور افزود: اين انقلاب برای اين بود که رژيم کودتايی را سرنگون کند و هم در پی اين بود که به مداخلات ناروا و نابجا و غلط آمريکا در اين سرزمين پايان ببخشد. انقلاب ما متکی به هيچ قدرتی خارجی نبود. حتی زمانی که نظام دو قطبی در جهان حاکم بود، هيچ کشور و ابر قدرتی ما را پيروز نکرد، بلکه اين ملت ما بود که با انگيزه دينی و ملی در برابر تحقيرها ايستاد و مقاومت کرد.

رئيس‌ دولت با بيان اين‌که رژيم کودتا به مردم ما آزادی بيان و آزادی رای نمی‌داد، اظهار کرد: در آن دوره رای و نظر مردم در اداره کشور مداخله نداشت که اين تحقير بزرگی برای ملت تاريخ‌ساز ايران بود. مردم می‌خواستند اداره‌ی کشور با رای و نظر آنها باشد، يعنی استقلال حاکميت ملی در برابر رژيم استبداد.

رئيس‌جمهور همچنين با اشاره به اين‌که تحقير دربرابر خارجی‌ها ملت ما را بسيار عصبانی کرده بود، گفت: ابرقدرت‌ها در امور داخلی کشور ما مداخله می‌کردند، آمريکا فکر می‌کرد سرزمين ايران از آن، آنها است. آنها در امور فرهنگی‌، مسائل فرهنگی اقتصادی و حتی مسائل امنيتی و نظامی مداخله می‌کردند و مستشاران نظامی آنها در همه پايگاه‌ها و پادگان‌ها مهم ما حضور داشتند. انقلاب برای اين بود که دست ردی به سينه مداخله‌جويان و استعمارگران بزند.

روحانی اظهار کرد: اساس اين انقلاب بر اين استوار بود که مردم تحقير را نپذيرند و آيا امکان‌پذير است که اين ملت انقلابی بعد از ۳۵ سال بخواهند تحقير قدرت‌های خارجی را بپذيرند؟ گويا آنها ملت بزرگ ايران را نشناخته‌اند. انقلاب ما همچنين برای استقرار احکام عزت‌آفرين و مسير نجات بخش اسلام در اين سرزمين بود، رژيم گذشته به دنبال دين‌زدايی بود، اما مردم ما در پی استقلال‌،آزادی و جمهوری اسلامی بود.

وی با اشاره به اين‌که ما خوشحاليم که بعداز ۳۵ سال روز به روز به اهداف و آرمان‌های بلند انقلاب نزديک‌تر و نزديک‌تر می‌شويم، افزود: مردم ما در خرداد امسال در چارچوب تدابير رهبری حماسه عظيم و بزرگی را آفريدند. پيام اصلی مردم در انتخابات ۲۴ خرداد اين بود که اولا به دنيا اعلام کنند که مردم به نظامشان نظام جمهوری اسلامی ايران پايبندند و هرگونه اصلاح و تغييری را در مديريت بخواهند در چارچوب مردم سالاری دينی آن را خواهند خواست و درنهايت برای مردم تحقق اهداف نظام اسلامی اهميت دارد.

روحانی افزود: پيام ديگری که مردم در ۲۴ خرداد دادند اين بود که خواستند به دنيا بگويند ما از دولتی حمايت می‌کنيم که در مسير عقلانيت، تدبير و با مشی اعتدال اميدها را زنده می‌کند و راه پيشرفت و توسعه کشور را از طريق اتکا به مردم خود امکانات و قابليت‌های داخلی و تعامل زنده در برابر جهان ادامه خواهد داد.

وی با بيان اين‌که دولت تدبير و اميد که برخواسته از اراده مردم است بر همين اساس شکل گرفته است، گفت: يکبار ديگر اين دولت با مردم عزيز پيمان می‌بندد که به اهداف و آرمان‌های انقلاب و نظرات مردم و منويات مقام معظم رهبری و خواست ملت بزرگ ايران‌ و عزت و سربلندی کشور پافشاری خواهد کرد و اين دولت برای تحقق اين اهداف تا پای جان مقاومت و ايستادگی می‌کند.

روحانی گفت: ما امروز در ۲۲ بهمن پس از گذشت حدود شش ماه از عمر دولت يازدهم مشاهده می‌کنيم نسبت به شش ماه پيش جامعه ما آرامش و ثبات بيشتری دارد و از لحاظ اقتصادی، اجتماعی و سياسی امروز شاهد آرامش،‌وحدت و انسجام بيشتر در اين سرزمين هستيم و بازارهای اقتصادی ما نيز در طول اين شش ماه از آرامش نسبی برخوردار بوده است.

رييس جمهور با بيان اين‌که مردم ما بيش از گذشته صلح،‌دوستی و آشتی را در ميان خود برقرار کرده‌اند، اظهار کرد: مردم ما می‌خواهند ما به آينده متحد و وحدت آفرين بيانديشيم.

روحانی در بخش ديگری از صحبت‌های با بيان اينکه امروز هم از لحاظ اقتصادی هم از لحاظ اجتماعی هم از لحاظ سياسی امروز شاهد آرامش بيشتر وحدت بيشتر انسجام بيشتر در اين سرزمين هستيم. بازارهای اقتصادی ما در طول اين شش ماه از يک آرامش نسبی برخوردار است.

وی ادامه داد: مردم ما بيشتر از گذشته مسير صلح و دوستی و آشتی در ميان خود برقرار کرده‌اند مردم ما می‌خواهند، بيشتر به آينده متحد و وحدت آفرين بينديشيم. ما امروز در دانشگاه‌ها در مطبوعات می‌بينيم فضای آزاد‌تر و آرامتری وجود دارد مسير تحقيقات مسير دانش مسير فناوری از ديروز هموار‌تر است.

رئيس‌جمهور اضافه کرد: همه به فکر اعتلای اين کشور هستند. اين دولت در فکر حاکميت قانون در سراسر اين سرزمين است. اين دولت با قانون‌گريزی مقابله خواهد کرد. از همين رو دولت علی‌رغم اينکه ماه‌های اوليه کارش بود و تنظيم يک بودجه جامع برايش سخت بود اما تلاش کرد تا حتی يک روز از قانون تخلف نکند و در نيمه آذرماه بودجه را تقديم مجلس شورای اسلامی کند که اين کار انجام شد.

وی متذکر شد: اين دولت معتقد به هماهنگی در ميان قوا است، تلاش دولت اين است که تعامل بسيار نزديک و خوبی با مجلس شورای اسلامی و با قوه قصاييه داشته باشد. همکاری دولت و مجلس نسبت به بررسی و تصويب بودجه سال ۱۳۹۳ نمايشی از تعامل و همکاری دو قوه برای رشد و توسعه کشور است.

رئيس‌جمهور با بيان اينکه ما در پی يک مديريت منسجم در کشور هستيم، اظهار داشت: علت اينکه برخی دلايل استعفای اين مسئول و يا اختلاف بين مسئولان را به نادرست شايع می‌کنند اين است که می‌بينند که امروز يک مديريت منسجمی در اين کشور وجود دارد.

به گفته وی؛ ما امروز در ميان کانبيه شاهد يک هماهنگی و همکاری هستيم. بين همه مردم ما شاهد يک نوع اتحاد و وحدت و هماهنگی هستيم. هيچ کس نبايد فکر کند که يک جناح می‌تواند بر کشور حاکم باشد بايد همه جناح‌ها همه احزاب همه گروه‌ها نقش خود را ايفا کند.

روحانی خاطرنشان کرد: ۲۲ بهمن امسال با سال‌های گذشته طبق اطلاعاتی که تا دقايق قبل به من دادند کاملا متفاوت است. امسال همه گرو‌ها، احزاب و تفکر‌های مختلف در اين راهپيمايی عظيم و بزرگ شرکت کردند. اين مايه مباهات برای مسئول و مايه ياس برای دشمنان است.

وی متذکر شد: انقلاب و آثار انقلاب تعلق به گروه خاصی ندارد، انقلاب از آن ملت ايران است. از آن همه آحاد اين سرزمين است ما می‌خواهيم روز به روز آشتی ملی، وحدت ملی و انسجام ملی بيشتر شود دل‌ها را از کينه‌ها پاک کنيم و مداوم به گذشته نپردازيم. بيشتر به فکر امروز و فردای کشورمان باشيم.

رئيس‌جمهور با بيان اينکه اين دولت در فکر نظام اداری سالم‌تر و در پی مبارزه با فساد است، بيان داشت: من از همه مردم درخواست می‌کنم دولت را در زمينه مبارزه با فساد ياری کنند، همه قوا بايد دست به دست هم بديم دولت و مجلس قوه قضاييه و همه مردم.

وی ادامه داد: مگر می‌توان تحمل کرد که يک فرد ۹ هزار ميليارد تومان پول اين ملت را ببرد؟ کجا برده است؟ کجا مصرف شده است؟ چه کسانی اجازه داده‌اند؟ ما بايد مواظب فساد باشيم؟ ما بايد در برابر مفسدان ايستادگی کنيم. ملت ما نمی‌پذيرد که پول بيت‌المال در جيب مفسدان و افراد خاصی باشد مبارزه با فساد خواست اين ملت بزرگ است.

روحانی با بيان اينکه اين دولت به تمام وعده‌هايی که در انتخابات داده است، پايبند خواهد بود و به آن عمل خواهد کرد، بيان داشت: حقوق شهروندی که اکنون درحال تدوين نهايی و در چارچوب فصل سوم قانونی است در اين کشور بايد مورد احترام همگان قرار گيرد. همه ما ايرانی هستيم همه ما به قانون اساسی افتخار می‌کنيم همه مردم بايد از حقوق عادلانه شهروندی برخوردار باشند و دولت اين خط را دنبال خواهد کرد.

رئيس دولت يادزهم با اشاره به اين‌که اين دولت مسووليت‌پذير،‌ پاسخگو دربرابر ملت و انتقاد پذير خواهد بود، افزود: دولت به انتقاد سازنده افتخار می‌کند. همه يادمان باشد بايد به فکر انتقاد باشيم و هيچ‌کس به فکر انتقام نباشد. نصحيت يعنی دلسوزی و با اخلاص صحبت کردن با گفتار صحيح کمک کردن. همه بايد نقد را بپذيريم و يادمان باشد همه ممکن است اشتباه کنند. اگر در مورد خاصی اشتباه شد؛ به صراحت به مردم خواهم گفت و از آنها عذرخواهی می‌کنم. عذرخواهی در برابر مردم فخری برای دولت خواهد بود.

روحانی گفت: ما امروز شاهديم وضعيت اقتصادی از گذشته بهتر شده است، در طول شش ماهه گذشته تورم و رشد تورم کاهش يافته و تورم ۴۳ درصدی به ۳۵ درصد کاهش يافته است. دولت در سال آينده اين رقم را به ۲۵ درصد می‌رساند. دولت در برابر رکود ايستادگی می‌کند و رونق را به اقتصاد بازمی‌گرداند. دولت سعی می‌کند رشد منفی ۵.۸ درصد را در پايان سال نزديک به صفر برساند و اين رقم ممکن است در پايان امسال به منفی ۷دهم درصد برساند. همچنين با اقدام مناسب و به موقع دولت نسبت به خريد تضمينی محصولات کشاورزی و ارائه خدمات مثل ماشين‌آلات و وام‌ها بانکی؛ شاهد کشاورزی بهتری نسبت به سال گذشته خواهيم بود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016