سه شنبه 22 بهمن 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

"کارزار جديد اسرائيل" با هدف جلوگيری از کاهش تحريم‌های ايران

راديو فردا ـ ميترا فرهمند (اسرائيل) ـ همزمان با اعلام سفر سه هفته ديگر نخست وزير اسرائيل به آمريکا برای ديدار با باراک اوباما و سخنرانی در «ايپک»، يک روزنامه اسرائيلی از راه اندازی کارزار جديد دولت اين کشور با هدف «جلوگيری از کاهش تحريم‌ها» عليه ايران خبر داد.

روزنامه جروزالم پست روز دوشنبه بيست و يکم بهمن نوشت هدف از کمپين دولت اسرائيل نشان دادن اين امر است که «کاهش تحريم‌ها عليه ايران، رفتار‌ها و سياست‌های تهاجمی جمهوری اسلامی و سران آن را تغيير نداده است».

بنا بر اين گزارش، سخنان بنيامين نتانياهو در نشست هفتگی دولت او در روز يکشنبه بيستم بهمن، سرآغاز اين کمپين جديد است.

نتانياهو در آن جلسه کابينه خود، به اعلام رسمی ايران در راهی کردن دو رزمناو به نزديکی آب‌های سواحل آمريکا اشاره کرد و آن را نمونه‌ای جديد از «رفتارهای تهاجمی ايران» ناميد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


ناوخدايکم افشين رضايی حداد از فرماندهان ارشد نيروی دريايی ايران روز شنبه نوزدهم بهمن گفت دو رزمناو ايران از سمت آب‌های آفريقای جنوبی به سوی سواحل اقيانوس اطلس در نزديکی آمريکا تغيير مسير داده‌اند.

نخست وزير اسرائيل در اين زمينه گفت: «در حالی که به همين تازگی جامعه بين المللی تحريم‌ها عليه ايران را کاهش داده و انتظار رفتارهای ملايم از ايران می‌رفت، سران تهران برعکس عمل کرده و تهاجم در سطح بين المللی را افزايش می‌دهند».

نتانياهو همچنين به سخنرانی روز شنبه آيت الله علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ايران در محکوم دانستن و عدم اعتماد ايران به آمريکا اشاره کرد.

نتانياهو گفت حملات رهبر ايران به آمريکا، اظهاراتی «خام و تند» است و نشان می‌دهد که نه تنها تغييری در سياست‌های رهبری ايران ايجاد نشده بلکه «دقيقاً عکس آن رخ داده است».

نخست وزير اسرائيل گفت: «تقويت خوی تعرضی ايران را می‌توان در اقدامات ديگری که همين روزهای گذشته رخ داده است، مشاهده کرد؛ به تازگی وزير خارجه ايران با رييس جهاد اسلامی فلسطين ديدار کرده است».

محمد جواد ظريف وزير امورخارجه ايران ماه گذشته در سفر به لبنان، در کنار اقدام به نهادن تاج گل بر مزار عماد مغنيه مسئول ارشد امور نظامی حزب الله که موجب انتقاد آمريکا نيز شد، با رمضان عبدالله شلح دبيرکل جهاد اسلامی فلسطين ديدار کرد.

اما آقای شلح که از هفته گذشته برای شرکت در جشن‌های سی و پنجمين سالروز انقلاب ايران به تهران دعوت شده است، چند روز پيش برای دومين بار در کمتر از يک ماه اخير، با ظريف ديدار کرد.

بنيامين نتانياهو در سخنان خود در مورد ايران اين را نيز گفت که «تهران همچنان به تجهيز سازمان‌های تروريستی ادامه می‌دهد؛ همدست قتل عام سوريه است و حال نيز با اعزام کشتی‌های جنگی به اقيانوس اطلس، آمريکا را به چالش می‌کشد».

همزمان، دفتر نخست وزيری اسرائيل خبر داد که نتانياهو سه هفته ديگر در سفری پنج روزه به آمريکا، با باراک اوباما رييس جمهوری اين کشور ديدار می‌کند.

دفتر نتانياهو اعلام کرد که جزييات اين سفر در روزهای آينده مشخص خواهد شد اما ملاقات او با اوباما به احتمال زياد در هفته نخست مارس انجام می‌شود.

نتانياهو برای سخنرانی در همايش ساليانه «ايپک»، قوی‌ترين لابی آمريکايی برای اسرائيل در واشينگتن، به اين سفر می‌رود.

کاخ سفيد پيش‌تر تاييد کرده است که اوباما در ادامه ماه مارس رسماً از عربستان سعودی ديدار می‌کند. هدف از سفر او به عربستان و احتمالا بخش ديگری از اميرنشين‌های خليج فارس، دلجويی از پادشاه عربستان است.

عربستان مانند اسرائيل از موضع گيری‌های آمريکا در خصوص برنامه اتمی ايران و همچنين خودداری از حمله به سوريه، ناخشنود بوده است.

بنيامين نتانياهو نخست وزير اسرائيل توافق اتمی موقتی به دست آمده ميان ايران و شش قدرت را که از ماه گذشته اجرايی شده و به رفع بخشی از تحريم‌ها عليه ايران انجاميده است، «اشتباهی تاريخی» می‌داند.

باراک اوباما قويا از کنگره خواسته است در زمان انجام مذاکرات ميان تهران و قدرت‌های جهانی، از تصويب تحريم‌های بيشتر عليه ايران خودداری کند اما نتانياهو تشديد تحريم‌ها عليه ايران را توصيه می‌کند هرچند که مدتی است به طور مستقيم از آمريکا به خاطر اين رويه انتقاد نمی‌کند.

کمپين دولت نتانياهو با هدف جلوگيری ازکاهش بيشتر تحريم‌ها عليه ايران در آستانه دور اول از مذاکرات ميان ايران و قدرت‌های جهانی راه اندازی شده است.

نخستين دور از گفت‌و‌گوهای ايران و کشورهای گروه ۱+۵ سه شنبه آينده در وين آغاز می‌شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016