پنجشنبه 24 بهمن 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

حمايت ۱۰۴ قانون‌گذار آمريکايی از «فرصت دادن» به مذاکرات اتمی با ايران

راديو فردا ـ ۱۰۴ تن از قانونگذاران آمريکايی در مجلس نمايندگان آن کشور، در نامه‌ای از سياست‌های باراک اوباما، رئيس‌جمهوری آمريکا، برای دادن فرصت به مذاکرات اتمی با ايران و تلاش‌ها برای حل ديپلماتيک آن حمايت کردند.

در اين نامه به رئيس‌جمهوری آمريکا، خطاب به ديگر نمايندگان آمده است «معتقديم، کنگره بايد به ديپلماسی فرصت دهد».

ديويد پرايس و لويد داجت، دو نماينده‌ای که تهيه نامه و جمع‌آوری امضا برای آن را در دست داشتند هر دو از نمايندگان دمکرات مجلس نمايندگان آمريکا هستند. اما در ميان امضاکنندگان چهار نماينده جمهوری‌خواه نيز حضور دارند. اين نامه برای جمع امضاهای بيشتر در مجلس «باز» است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


«هافينگتون‌پست» نامه حمايتی از سياست‌های باراک اوباما و تقابل با تصويب تحريم‌های جديد عليه ايران را نشانه «ايجاد موجی» در حمايت از ديپلماسی در قبال ايران عنوان کرده است.

ديويد پرايس در بيانيه‌ای که در ارتباط با اين نامه منتشر کرده می‌گويد «معتقدم بايد از فرصتی که در مقابل ما ايجاد شده استفاده کنيم تا برای برنامه اتمی ايران، راه‌حلی صلح‌آميز و ديپلماتيک بيابيم».

واژگانی شبيه به اين را پيشتر باراک اوباما، رئيس‌جمهوری آمريکا نيز در مورد سياست در قبال ايران به کار برده بود.

رئيس‌جمهوری آمريکا، نهم بهمن ماه در پنجمين سخنرانی ساليانه خود در کنگره آمريکا از تلاش‌های ديپلماتيک خود در برابر ايران دفاع کرده و گفته بود اين تلاش‌ها، بختی برای حل يکی از مهم‌ترين مسائل امنيتی جهان بدون خطر جنگ به وجود آورده است.

او پيشتر نيز در مورد تصويب تحريم‌های جديد عليه ايران هشدار داده و گفته بود چنين تحريم‌هايی را وتو خواهد کرد. آنچه در سخنرانی ساليانه خود بار ديگر بر آن تاکيد کرد.

امضاکنندگان نامه به اوباما نيز از همکاران خود خواسته‌اند از تصويب طرح‌ها يا قطع‌نامه‌هايی که اين مذاکرات يا ائتلاف بين‌المللی در مورد برنامه هسته‌ای تهران را به خطر بياندازد، خودداری کنند.

اين نامه در حالی تهيه و به سرعت بر شمار امضاکنندگان آن افزوده شده که گروهی از نمايندگان در نظر دارند، قطع‌نامه‌ای غيرالزام‌آور را تهيه کنند که در آن رئوس نتيجه‌های نهايی در توافق‌نامه اتمی با ايران ذکر شده است.

در اوايل بهمن ماه خبرگزاری رويترز در گزارشی گفته بود تلاش‌های نمايندگان آمريکا در کنگره آن کشور برای تصويب تحريمی جديد عليه ايران، متوقف شده و گروهی از نمايندگان در حال گفت‌وگو برای ارائه اقدامی مانند يک قطع‌نامه غيرالزام‌آور هستند. بنا بر آن گزارش در قطع‌نامه غيرالزام‌آور نمايندگان قصد دارند از مذاکره‌کنندگان بخواهند ايران را به «توقف کلی غنی‌سازی اورانيوم خود و برچيدن -و نه توقف فعاليت- تاسيساتی مانند آب سنگين اراک» وادار سازند.

در کنار شکل‌گيری‌ حمايت‌های تازه از تلاش‌های ديپلماتيک در مورد ايران و مخالفت با تصويب تحريم‌های جديد در شرايط فعلی، جيمز کپلر، مدير سازمان اطلاعات مرکزی آمريکا «سيا»، نيز به صف مخالفان تحريم‌ها پيوسته است.

او روز سه‌شنبه در جلسهٔ استماع کميته خدمات نيروهای مسلح سنای ايالات متحده گفته بود «مهم است به ياد داشته باشيم که ايرانيان چگونگی کارکرد دولت ايالات متحده را درک می‌کنند و لزومی به اعمال تحريم های بيشتر نيست.»

طرف‌های مذاکرات بر سر برنامه اتمی در گروه ۵+۱ از روز ۲۹ بهمن‌ ماه دور تازه گفت‌وگوها با تهران را در وين -پايتخت اتريش- آغاز می‌کنند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016