پنجشنبه 1 اسفند 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

گزارش فيس بوکی ظريف از مذاکرات وين

تهران - ايرنا - محمدجواد ظريف وزير امور خارجه جمهوری اسلامی ايران که برای دور جديد مذاکرات هسته ای با گروه ۱+۵ به وين سفر کرده است، گزارشی از اقدامات انجام شده در اين سفر را روی صفحه فيس بوک خود منتشر کرد.

به گزارش ايرنا، مشروح گزارش فيس بوکی ظريف به شرح زير است:



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


دوستان سلام

ساعت ۶و ۴۵ دقيقه صبح پنج شنبه يکم اسفندماه ۹۲ است و آخرين روز دور اول مذاکرات گام نهايی در وين. اين دور مذاکرات از غروب دوشنبه با شام کاری با خانم اشتون شروع شد و تا ساعت ۱۱ ديشب در جلسه جمع بندی بين خانم اشتون و دستيارانشان با اينجانب و همکارانم ادامه يافت. امروز صبح هم يک جلسه رسمی در مقر سازمان ملل متحد در وين داريم و يک مصاحبه مشترک و بدين ترتيب اولين دور مذاکرات به پايان خواهد رسيد.

شام کاری قبل از شروع مذاکرات سنت خوبی است که در زمان دکتر جليلی بنا شد و امکان برخی هماهنگی های اجرايی و حتی محتوايی قبل از شروع گفت وگوهای رسمی را فراهم می کند. از زمانی که بنده مسئوليت مذاکرات را به عهده گرفته ام اين شام کاری در سفارت يا اقامتگاه سفير جمهوری اسلامی ايران با حضور خانم اشتون، معاون ايشان خانم دکتر اشميت و دستيارخانم اشتون از سوی ۱+۵ و دکتر عراقچی و دکتر روانچی و بنده از طرف ايران تشکيل می شود. در شام دوشنبه شب که در ساختمان تاريخی نمايندگی جمهوری اسلامی ايران نزد دفاتر ملل متحد و آژانس بين المللی انرژی اتمی در وين برگزار شد و بيش از ۲ ساعت طول کشيد، در مورد نحوه برگزاری دور اول تفاهم کرديم. همين طور موضوعاتی که در چارچوب برنامه اقدام مشنرک ژنو برای دستيابی به راه حل جامع مورد بحث قرار خواهد گرفت ، مرور نموديم و ديدگاه های خودمان در مورد مسايلی که مربوط به مذاکرات می شود و موضوعاتی راکه مرتبط با اين مذاکرات نيست به روشنی مطرح کرديم. همچنين مروری داشتيم بر نحوه اجرای گام اول و اقداماتی که لازم است در اين زمينه صورت گيرد.

نخستين جلسه رسمی مذاکرات ساعت ۱۱ صبح سه شنبه در مقر سازمان ملل متحد در وين شروع شد. شايد برای شما سؤال باشد که چرا اين قدر دير. علت آن است که معمولاً بعد از شام کاری بين رييس هيات ايرانی و خانم اشتون، ايشان در يک صبحانه کاری داخل ۱+۵ موضوعات مطروحه در شام را با اعضای ۱+۵ هماهنگ می کند و به همين جهت جلسه رسمی بين دو طرف ديرتر شروع می شود.

البته ما هم از فرصت استفاده کرديم و ساعت ۷ صبح يک جلسه هماهنگی با معاون وزير خارجه روسيه داشتيم و بعد يک صبحانه کاری با وزير امور خارجه اتريش، يک ملاقات جالب و محتوايی با رييس جمهوری اتريش (که قرار است به ايران سفر کند) و نهايتاً يک ملاقات با مديرکل آژانس بين المللی انرژی اتمی.

به هرحال، در جلسه رسمی، طبق توافق قبلی خانم اشتون مروری کلی بر نحوه ادامه کار داشت و بنده نيز در يک صحبت نسبتاً طولانی، هدف مذاکرات در قالب برنامه اقدام مشترک (توافق ژنو) که تضمين تداوم برنامه هسته ای ايران به صورت کاملاً صلح آميز (مضمون جمله اول توافق ژنو) است ، تشريح نمودم و اصول و چارچوب های ضروری برای رسيدن به اين هدف مشترک را تببين کردم و با مروری صريح و نقادانه نسبت به اظهارات و اقداماتی که در ۲ ماه گذشته به ويژه از سوی مقامات آمريکايی صورت گرفته، تشريح کردم که اين حرکت های بی منطق ناشی از فشار گروه های داخلی در آمريکا، به تشديد بی اعتمادی مردم و مسئولين کشور انجاميده است.

در پايان صحبت ها هم ضمن تاکيد بر اراده سياسی کشور برای رسيدن به راه حل و استناد به فرمايشات اخير مقام معظم رهبری که جمهوری اسلامی ايران به تعهدات خود پايبند است، نتيجه گيری کردم که در صورت اراده سياسی و احترام متقابل و رعايت حقوق و عزت مردم سربلند ايران، امکان رسيدن به راه حل جامع در بازه زمانی پيش بينی شده در برنامه قدام ژنو فراهم خوهد بود.

براساس توافق قبلی، بعد از صحبت های من جلسه رسمی پايان يافت و مذاکرات دوجانبه شروع شد. با توجه به اين که قبل از جلسه، معاون وزير خارجه روسيه را ديده بودم، بعد از جلسه با معاون وزير خارجه چين شخصاً ملاقات و گفت وگو کردم. ولی گفت وگو با معاون وزير خارجه آمريکا و مديران سياسی سه کشور اروپايی توسط همکاران خوبم دکتر عراقچی و دکتر روانچی و هيات مذاکره کننده انجام شد و من در اين ملاقات ها شرکت نکردم که البته اين روال کاری من در دوره های قبل نيز بود و کار جديدی نبود.

بعد از ملاقات های دوجانبه، اولين جلسه مذاکراتی در سطح معاونين و مديران سياسی، بدون حضور بنده و خانم اشتون، حدود ساعت ۵ بعدازظهر شروع شد و تا بعد از ساعت ۸ شب ادامه يافت که مجدداً روز چهارشنبه نيز از حدود ساعت ۱۰ صبح تا ۱۲ و نيم با همان ترکيب تشکيل شد و تبادل نظرهای سازنده ای در مورد موضوعات قابل بحث در مذاکرات جامع ادامه پيدا کرد. حدود ساعت ۲ و نيم بعدازظهر گزارشی از جلسه معاونين و مديران سياسی به بنده و خانم اشتون ارائه شد و در يک جلسه نسبتاً طولانی، با جمع بندی بحث های جلسات، در مورد نحوه رفع نگرانی های متقابل و نيز ادامه گفت وگوها توافق کرديم. همين طور توافق کرديم که برای اينکه از همين دور اول وارد بحث محتوايی بشويم، در يک جلسه کارشناسی موضوعاتی مانند همکاری در حوزه فناوری مورد تبادل نظر قرار گيرد که جلسه ای در غروب چهارشنبه به همين شکل بين متخصصين دو طرف برگزار شد.

در آخرين ديدار خانم اشتون و بنده و هيات مذاکره کننده که تا حدود ساعت ۱۱ شب گذشته ادامه داشت و پس از هماهنگی خانم اشتون با ساير اعضای گروه ۱+۵ انجام می شد، توافق شد که تا خرداد ماه چندين جلسه در سطح خانم اشتون و بنده با فواصل حدود ۴ هفته يک بار و در ميان اين جلسات، نشست های کاری پيرامون موضوعات مختلف دستور کار در سطح کارشناسان برجسته دو طرف تشکيل شود. در مورد زمان هر يک از جلسات توافق کرديم و قرار شد اولين جلسه رسمی در روزهای پايانی سال ۹۲ در وين تشکيل شود و قبل از آن خانم اشتون سفری به ايران داشته باشند و همين طور کارشناسان در حاشيه اجلاس شورای حکام ملاقات های فشرده ای داشته باشند. موضوعات مورد بحث در جلسه کارشناسی و جلسه بعدی خودمان را هم توافق کرديم.

همانگونه که عرض کردم، حدود نيم ساعت ديگر هم جلسه اختتاميه رسمی داريم و يک مصاحبه کوتاه مشترک. همه معتقدند که مجموعاً شروع خوبی بود و در همان حد توقعات و شايد قدری مثبت تر. به هرحال با توکل به خدا و توسل به پيامبر رحمت و ائمه معصومين عليم السلام کار دشوار مذاکرات نهايی را شروع کرديم که اميدواريم به ياری خدا و با حمايت و دعای شما به سرانجام خوبی برسد.

همانگونه که عرض کردم، در حاشيه اين مذاکرات، ملاقات هايی با رييس جمهوری و وزير امورخارجه اتريش و همين طور مديرکل آژانس بين المللی انرژی اتمی و مديرکل سازمان توسعه صنعتی ملل متحد داشتم و يک صبحانه کاری با مسئولين موسسات مطالعاتی از اتريش و ۸-۹ کشور ديگر اروپايی که صبح چهارشنبه برگزار شد و بحث خوبی صورت گرفت.

برنامه جالب ديگری که در اين سفر داشتم يک گفت وگوی ويدئويی بود با اساتيد و دانشجويان دانشگاه دنور که دکترای خود را نزديک به ۲۶ سال قبل از آنجا دريافت کردم.

البته برای اين که قدری از سرعت کم اينترنت در ايران کمتر برنجيد بايد خدمتتان عرض کنم که به دليل مشکلات ارتباط اينترنتی بين وين و دنور، تکنيسين های هتل دو ساعت تلاش کردند که ارتباط ويدئويی برقرار شود که موفق نشدند و آخر با تاخير يک ارتباط يک سويه ويدئويی برقرار شد که طرف مقابل از طريق تلفن با من صحبت می کرد و من از طريق اينترنت.

بعد که تصاوير را ديديم متوجه شدم که چه ارتباط افتضاحی بوده و تنها يک شبح هولناک از بنده نمايش داده می شد. به هرحال خواستم بدانيد که به هرکجا که روی آسمان همين رنگ است.

ضمنا برای آنهايی که هميشه در مورد ساعت می پرسند بايد عرض کنم که من در ابتدا ساعت شروع نوشتن را می نويسم. اين بار حدود يک ساعت و نيم طول کشيد (البته چند بحث کاری در حين نگارش با همکارانم داشتم). الآن ساعت ۸ و ربع به وقت وين (يک ربع به ۱۱ شب به وقت ايران عزيز) است.

خدا يار و نگهدارتان.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016