یکشنبه 13 بهمن 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ظريف: ايران حاضر نيست تحقيقات درباره سانتريفيوژها را کنار بگذارد

ايسنا ـ وزير امور خارجه کشورمان در گفت‌وگو با دو رسانه خارجی، تاکيد کرد که ايران حاضر نيست تحقيقات در زمينه سانتريفيوژهايی را که برای غنی‌سازی اورانيوم به کار گرفته می‌شوند، به عنوان بخشی از توافق نهايی در زمينه موضوع هسته‌ای ايران کنار بگذارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا)، ايران قرار است در تاريخ ۱۸ فوريه در وين مذاکرات با گروه ۱+۵ (آمريکا،‌ انگليس، فرانسه،‌ چين،‌ روسيه و آلمان) را درباره راه‌حل نهايی موضوع هسته‌ای ايران آغاز کند. ديپلمات‌ها گفته‌اند يکی از موانع موجود در اين مذاکرات، مسأله تحقيق و توسعه يک مدل جديد سانتريفيوژهای هسته‌ای پيشرفته است که ايران آن را نصب کرده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


محمدجواد ظريف وزير امور خارجه ايران در گفت‌وگو با خبرگزاری رويترز و شرکت تلويزيونی اينترنشنال مديا اسوشيتس در پاسخ به اينکه "آيا ايران حاضر است تحقيقات درباره سانتريفيوژها را به عنوان بخشی از توافق نهايی کنار بگذارد؟" گفت: نه؛ ولی در عين حال حاضر نيستم درباره هوا مذاکره کنم. ما قصد داريم درباره جنبه‌های مختلف برنامه‌ هسته‌ای‌مان گفت‌وگو کنيم و من فکر نمی‌کنم فناوری و علم هيچگونه ربطی به اشاعه داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری رويترز، پايگاه خبری المانيتور در ماه دسامبر به نقل از يک مقام آمريکايی نوشت که ايران به گروه ۱+۵ اعلام کرده بود قصد دارد سانتريفيوژهای "IR-۲m" اضافی را که مدل‌های تغيير يافته سانتريفيوژهای نسل دوم هستند، نصب کند.

اما ديپلمات‌ها اکنون می‌گويند ايران به گروه ۱+۵ اطلاع داده است که قصد دارد توسعه سانتريفيوژهايی را که از "IR-۲m" پيشرفته‌تر هستند، به پيش ببرد.

توافقی که در ماه نوامبر سال ۲۰۱۳ با ايران حاصل شد، به تهران اجازه می‌دهد که به تحقيق و توسعه ادامه دهد ولی تهران را از نصب سانتريفيوژهای جديد بازمی‌دارد.

ديپلمات‌های غربی نسبت به تداوم توسعه سانتريفيوژهای پيشرفته‌تر در ايران ابراز نگرانی کرده‌اند، ولی تهران تاکيد دارد که تحقيقات درباره سانتريفيوژها، حياتی است.

ظريف در پاسخ به پرسشی درباره انتظاراتی که از مذاکرات ۱۸ فوريه دارد و اينکه چقدر طول می‌کشد تا يک توافق نهايی حاصل شود، گفت: اين تازه آغاز مذاکرات برای يک توافق نهايی است. اين اولين گام از گام نهايی است و من انتظار دارم مدتی طول بکشد.

وزير امور خارجه ايران که اين اظهارات را در حاشيه کنفرانس امنيتی مونيخ بيان می‌کرد، ادامه داد: البته از نظر ما رسيدن به يک توافق آنقدرها دشوار نيست،‌ به شرطی که حسن نيت و تمايلی از جانب همه کشورهای دخيل وجود داشته باشد تا سعی کنند گزينه‌های مختلفی را که به هدف مشترک يعنی "برنامه هسته‌ای ايران منحصراً برای مقاصد صلح‌آميز استفاده می‌شود" می‌پردازد،‌ بررسی کنند.

ظريف در بخش ديگری از اظهاراتش گفت: ما آماده‌ايم‌، چراکه فکر می‌کنيم اين به نفع ماست و هيچ هدف ديگری نداريم. بنابراين از نظر فرضی، اين کار نبايد چندان دشوار باشد. شايد رسيدن به جزئيات کمی دشوارتر باشد؛ بنابراين بايد ببينيم.

آمريکا و اتحاديه اروپا در تاريخ ۲۰ ژانويه برخی از تحريم‌ها عليه ايران را لغو کردند. اين اقدام پس از آن انجام شد که آژانس بين‌المللی انرژی اتمی تاييد کرد که ايران به تعهدات خود در زمينه توافقنامه ۲۴ نوامبر عمل کرده است.

ظريف گفت که گروه ۱+۵ تقريباً به تعهدات خود در زمينه لغو برخی تحريم‌ها عمل کرده‌اند،‌ ولی هنوز برای ديدن نتايج آن روی تجارت ايران، زود است.

وزير امور خارجه ايران همچنين گفت: تأثير روانی وجود دارد،‌ ولی تأثيرات عملی آن روی پتروشيمی و تجارت‌های ديگر هنوز مشاهده نشده است.

جان کری وزير امور خارجه آمريکا و چاک هاگل وزير دفاع اين کشور برای شرکت در کنفرانس مونيخ به آنجا سفر کرده‌اند، ولی ظريف گفت که "هنوز" هيچگونه تماسی با مقامات آ‌مريکايی در آلمان نداشته است.

اولين دور مذاکرات درباره درگيری داخلی سه ساله سوريه، روز جمعه در سوئيس به پايان رسيد. بان کی مون دبيرکل سازمان ملل چند روز پيش از آغاز مذاکرات سوريه، ابتدا ايران را به اين کنفرانس دعوت کرد و ۲۴ ساعت بعد تحت فشار آمريکا دعوتش را پس گرفت.

ظريف گفت که اگر ايران در اين کنفرانس - که به کنفرانس ژنو ۲ معروف است - شرکت کرده بود، تضمينی وجود نداشت که اين مذاکرات پيشرفتی به همراه داشته باشد.

وزير امور خارجه ايران اضافه کرد: موقعيت دشواری است و من انتظار ندارم که صرفاً با حضور يا فقدان حضور ايران تفاوت زيادی در اولين دور مذاکرات ايجاد شود.

وی افزود: اين يک روند، دشوار است و کسی نبايد مشکلاتی را که پيش رو قرار دارد دست کم بگيرد، ولی من فکر نمی‌کنم مذاکراتی که بر مبنای توهم قدرت اپوزيسيونی که در ژنو وجود دارد و کنترل هيچ بخشی را در داخل سوريه بر عهده ندارد و حتی ممکن است مورد استقبال قلمروهای تحت کنترل گروه‌های مسلح در داخل سوريه قرار نگيرد، است به تحقق يک راه حل صلح‌آميز برای اين مناقشه تأسف‌آور کمک کند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016