دوشنبه 5 اسفند 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مصطفی پورمحمدی: کشور و نظام ما قابل مقايسه با اوکراين نيست

وزير دادگستری گفت: اقتصاد مقاومتی به اين معنی نيست که درِ مملکت را ببنديم و به بيرون کار نداشته باشيم، بلکه سياست‌های کلی اقتصاد مقاومتی با رويکردی جهادی، انعطاف پذير، فرصت ساز و مولد است.

به گزارش ايسنا، مصطفی پورمحمدی در نشست هفتگی با کارکنان وزارت دادگستری به برخی مسايل بين المللی روز دنيا نظير مساله اوکراين اشاره کرد و گفت: به عنوان مثال اتفاقی در اوکراين افتاده، بعضی ها در روزنامه جوری تيتر می زنند که گويا مسئله ای داخلی اتفاق افتاده. يک شخصی چيزی می گويد تتير اول می شود و عکسهای رنگی بزرگ در لوگوی فلان روزنامه با عکس و رنگ همان حرکت سياسی که در آن کشور اتفاق افتاده است؛ به نحوی که آنها احساس پيروزی می کنند و اگر اتفاقی و تحول سياسی در جايی اتفاق افتاده تبديل به موضوعی داخلی می کنند. عده ای هم به نوعی گزارش می دهند يا تيتر می زنند که گويا چيزی از دست داده اند و عزادار هستند. واقعا جای تعجب است.

وزير دادگستری نظام جمهوری اسلامی ايران را نظامی با ثبات، با اقتدار و کشوری با فرهنگ سابقه دار و عميق ناميد و گفت: مردم ما با متانت، اصالت، انسجام و سابقه ای اينچنين روشن دارند و دارای قدرت تاثيرگذاری بالايی هستند، اما کشورهايی نظير اوکراين که يک دوره متمايل به فضای غربی شده و دوباره تمايل به شرق پيدا کرد و باز هم حرکت هايی می شود که متمايل به غرب شوند در حدی نيستند که کسی فکر کند اگر در آنجا اتفاقی افتاده حالا در ايران هم تيتر بزرگ و لوگوی رنگی و حرکت‌ها و حرفهايی از اين دست زده شود.

وی افزود: واقعا بايد از اين فضای احساسی و موجی و ... ما فاصله بگيريم. کشور و نظام ما قابل مقايسه با اينجاها نيست؛ نه کسانی که حال و هوای ديگری دارند امر برايشان مشتبه شود و نه دوستان ملت و انقلاب و نظام احساس نگرانی و دغدغه داشته باشند. به نظر من اين فضا احساسی است و از اين اتفاقات در دنيا می افتد، مهم نظام ماست که با اقتدار و سلامت بايد پيش برود و همانطور که رهبری فرمودند حماسه سياسی به دنبالش حماسه اقتصادی و اقتدار عمومی و اقتدار ملی ماست، ان‌شاءالله می توانيم به هدف‌هايمان برسيم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی با بيان اينکه مقام معظم رهبری چند روز پيش سياست‌های کلی اقتصاد مقاومتی را بيان کرده بودند، گفت: چند نکته مهم به نظر من در اين فرمايش مقام معظم رهبری که خودشان هم تاکيد فرمودند وجود دارد. اين نکات تکميلی بر همان سياست‌های کلی اقتصادی کشور و رشد و توسعه کشور در ادامه اصل ۴۴ قانون اساسی است.

پورمحمدی افزود: مقام معظم رهبری در مقدمه اين سياست‌های اقتصادی مقاومتی فرمودند که اين ادامه و تکميل همان سياست‌هاست. پس يک نقطه اصلی و اولی اين است که سياست‌های اقتصادی ما با اين بيان مقام معظم رهبری شفاف‌تر، کامل‌تر، دقيق‌تر و اجرايی تر شد. اين يک نقطه محوری و اساسی است. پس يک موضوع موردی، مقطعی و يک برش خاص يا برای زمان خاصی نيست، بلکه در همان دور و مدار فعاليت‌ها و رشد اقتصادی و رشد و توسعه کشور و مکمل آن است که نکته بسيار مهمی است.

وی در ادامه به دلايل مطرح شدن بحث اقتصاد مقاومتی پرداخت و تصريح کرد: دشمنان به طور مداوم به ما فشار می آورند و اعمال محدويت می کنند، از طرفی ما بعضا فکر می کنيم که برای توسعه کشور اگر راه با بيرون هموار باشد به رشد و تعالی خواهيم رسيد و در عين حال برخی از اقتصاد مقاومتی و نگاه درون گرايانه به اقتصاد توجه می کنند.

وزير دادگستری بيانات و سياست‌های کلی مقام معظم رهبری را از جهات مختلف روشنگر و راهنما دانست و ادامه داد: مقام معظم رهبری بحث اقتصاد مقاومتی را در بيانی کاملا وافی، جامع، منطقی، عقلانی و بدون افراط و تفريط بيان فرمودند و بنا بر نظر ايشان نبايد گفت اقتصاد مقاومتی يعنی درِ مملکت را ببنديم و به بيرون کار نداشته باشيم؛ چرا که سياست‌های کلی اقتصاد مقاومتی با رويکردی جهادی، انعطاف پذير، فرصت ساز، مولد و درون زا است.

وی افزود: اقتصاد مقاومتی مد نظر مقام معظم رهبری بايد قدرت رقابت با بيرون را داشته باشد و بر اين اساس بايد تلاش کنيم بازارهای بيرون را کشف و جذب و فتح کرده و از همه ظرفيت‌های ديپلماسی استفاده کنيم، اجازه اثربخشی به تحريم کننده را ندهيم و تحريم کننده را با سياست‌هايمان مجازات کنيم. يعنی اگر می خواهيم به يک اقتصاد قوی برسيم حتما بايد در عرصه بيرونی هم فعال باشيم.

پورمحمدی در تشريح مواضع اقتصاد مقاومتی خاطرنشان کرد: با توجه به مجموع موارد ملاحظه می‌شود اقتصاد مقاومتی موضع ايجابی و مثبت دارد و تقريبا مواضع سلبی آن محدود است که اين نکته جالبی است. به اين معنی که اقتصاد مقاومتی اقتصاد محدود کننده، مضيق و سلبی نيست؛ چراکه بعضا القا می شود اقتصاد مقاومتی، اقتصاد رياضتی، بسته و محدود را در ذهن تداعی می‌کند و اين در حاليست که اقتصاد مقاومتی مد نظر مقام معظم رهبری چنين مواضعی را در بر نمی‌گيرد.

وزير دادگستری با بيان اين که در دولت قرار نيست شعاری، احساسی و تعارفی برخورد شود اعلام کرد: در فضای عمل و اجرايی واقعا جدی، کارشناسانه و با اراده حضور پيدا کنيم و با توجه به اينکه کشور به بلوغ کارشناسی، تصميم گيری و اجرايی رسيده و مردم هم ظرفيت بسيار بالايی پيدا کرده اند، فضا برای اينکه اين سياستها و مواضع را تعقيب کنيم مهياست.

وی با اشاره به لزوم شفاف سازی اقتصاد، سالم‌سازی آن و جلوگيری از اقدامات، فعاليت‌ها و زمينه‌های فسادزا در حوزه‌های پولی، تجاری ارزی و غيره که در اقتصاد مقاومتی مورد توجه قرار گرفته، از وزارت دادگستری به عنوان حوزه ضد فساد و سازمان تعزيرات به عنوان يک سازمان ماموريتی خاص نام برد که بايد تمرکز و فعاليت بيشتری در اين حوزه داشته باشند.

وزير دادگستری دولت يازدهم با تاکيد بر نظر مقام معظم رهبری در بحث «فرهنگ مصرف»، اين موضوع را ناظر بر همگان دانست، اضافه کرد: موضوعاتی چون کوچک کردن نظام اداری، افزايش بهره وری و يکسری موارد مشابه نسبت به همه ما ساری و جاری است و اميدواريم بتوانيم از فضای مناسب سياسی ايجاد شده پس از انتخابات پرشکوه رياست جمهوری و نيز راهپيمايی عظيم مردمی در ۲۲ بهمن امسال که همانا تحقق حماسه سياسی در پيش چشم جهانيان بود و باعث ايجاد فضای آرامش در کشور شد و دستاوردهای مذاکرات هسته ای هم در ذيل همين حماسه سياسی اتفاق افتاد، به نحو شايسته بهره بگيريم.

وزير دادگستری در ادامه با طرح موضوع مذاکرات هسته‌ای، به گزارش وزير امور خارجه و اخبار منتشر شده در رسانه ها اشاره کرد و فضای موجود را در مجموع مثبت ارزيابی و تصريح کرد: اين فضای مثبت به هر حال به دنبال قدرت سياسی است که در داخل شکل گرفته است و اين قدرت سياسی هم دارای ثبات و آرامش و افزايش دهنده اقتدار داخلی است و هم آثار خارجی مثبتی بر جای گذاشته است.

وی علت اين امر را غلبه فضای عقلانی، قانونمدارانه، غيراحساسی و غير تشنجی و مبتنی بر تقويت انسجام ملی دانست و افزود: وقتی فضاهای حاشيه ساز و مزاحم کنار می روند و فضاهای عميق، بالغ و عاقلانه حاکم می شوند، اثرش همين اتفاقات مثبتی است که می افتد و همانگونه که مقام معظم رهبری اشاره فرمودند حال که حماسه سياسی محقق شده، بايد به دنبال تحقق حماسه اقتصادی باشيم و در فضای ثبات سياسی و اقتدار سياسی می توان اقتدار اقتصادی نيز به وجود آورد.

پورمحمدی در ادامه گفت: بايد خيلی دقت کرد اين فضا حفظ شود. بعضی ها دوست ندارند اين فضای متانت سياسی و عقلانيت سياسی و اين انسجام ملی در کشور پايدار بماند و هر حادثه ای که اتفاق می افتد يک حاشيه برايش درست می کنند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016