جمعه 9 اسفند 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

آمریکا: وضع حقوق بشر در ایران بهبود چندانی نداشته است

بی بی سی ـ وزارت امور خارجه آمریکا بر این باور است که وضع حقوق بشر در ایران پس از آغاز به کار دولت حسن روحانی بهبود چندانی نداشته است.

به گفته عذرا ضیا، مدیرکل دموکراسی، حقوق‌بشر و امور کارگری وزارت امور خارجه آمریکا، در ماه‌های نخست فعالیت دولت جدید در ایران، موارد اعدام‌هایی که "بدون طی روند صحیح قضایی" به اجرا گذاشته شده‌اند، افزایش یافته است.

خانم ضیا که پنجشنبه (۲۷ فوریه - هشتم اسفند) همزمان با انتشار کلیک گزارش سالانه حقوق بشر وزارت امور خارجه آمریکا، صحبت می‌کرد، در این گزارش از ثبت موارد شکنجه زندانیان، بازداشت‌های سیاسی، محدودیت آزادی بیان و آزار اقلیت‌ها، فعالان سیاسی، روزنامه‌نگاران و مدافعان حقوق‌بشر در ایران خبر داد.

گزارش منتشر شده مربوط به سال ۲۰۱۳ است. آقای روحانی در نیمه این سال در انتخابات ریاست جمهوری ایران به پیروزی رسید.

خانم ضیا گفت: "قدم‌هایی برداشته شده، مانند آزادی بعضی از زندانیان سیاسی در پاییز گذشته ولی به طور کلی باید بگویم وضع (حقوق بشر در ایران) همچنان بد است."

پیش از سخنان خانم ضیا، جان کری وزیر امور خارجه آمریکا با حضور در میان خبرنگاران مهم‌ترین یافته‌های گزارش سالانه حقوق بشر آمریکا را ارائه کرد.

این گزارش که به دستور کنگره آمریکا همه ساله تهیه می‌شود، وضع حقوق‌بشر در همه کشورهای جهان را بررسی می‌کند.

در گزارش امسال وزارت امور خارجه آمریکا، موارد نقض حقوق‌بشر به وسیله‌ نیروهای نظامی در کشور‌های بحران‌زده مانند سوریه، اوکراین، ترکیه، ویتنام و مصر برای سرکوب مخالفان اشاره شده است.

به گفته آقای کری سال ۲۰۱۳ یکی از مهم‌ترین سال‌ها در تاریخ معاصر برای کسب حقوق بیشتر و آزادی‌ بوده است.

آقای کری به بمباران شیمیایی مخالفان به وسیله دولت سوریه و مرگ هزاران کارگر تولیدی‌های لباس در آتش‌سوزی مهیب بنگلادش به عنوان نمونه‌هایی از نقض حقوق‌بشر در سال گذشته اشاره کرد.

جان کری همچنین به نقض گسترده حقوق دگرباشان جنسی در بعضی از جوامع اشاره کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


آقای کری با انتقاد از تصویب قانون ضدهمجنس‌گرایی در اوگاندا، این گونه تحولات را عامل افزایش خشونت علیه این افراد دانست.

آقای کری گفت: "از نیجریه گرفته تا روسیه و ایران و البته در حدود ۸۰ کشور دیگر، دگرباشان جنسی شاهد اعمال قوانین تبعیض‌آمیزی هستند که شئونات انسانی آنها را هدف گرفته و ایمنی آنها را در خطر انداخته است."

انتقاد از انتخابات ایران

ایران از جمله کشورهایی است که گزارش سالانه حقوق بشر وزارت امور خارجه آمریکا به طور مفصل به شرح موارد مختلف 'نقض حقوق‌بشر' در آن پرداخته است.

به نوشته این گزارش، یکی از بارزترین موارد نقض حقوقبشر در ایران دخالت دولت در روند برگزاری انتخابات است.

بر این اساس، این موضوع حقوق مردم ایران برای تغییر مسالمت‌آمیز دولت از طریق برگزاری انتخابات آزاد و عادلانه را نقض کرده است.

در این گزارش همچنین به ۶۲۴ مورد اعدام در ایران در سال ۲۰۱۳ اشاره شده است.

به نوشته گزارش وزارت امور خارجه آمریکا، مواردی از اعدام‌ها بدون طی روند صحیح قضایی به اجرا گذاشته شده است.

علاوه بر این، وزارت امور خارجه آمریکا از عدم مجازات عاملان اعدام‌های غیرقانونی در ایران انتقاد کرده است.

این گزارش به انتقاد سازمان‌های مدافع حقوق‌بشر از انتصاب مصطفی پورمحمدی، به وزارت دادگستری در دولت حسن روحانی اشاره کرده است.

بر این اساس، سازمان‌های مدافع حقوق‌بشر، از جمله دیدبان حقوق‌بشر، آقای پورمحمدی را به دست داشتن در اعدام مخالفان حکومت ایران در سال ۱۹۸۸(۱۳۶۷) و قتل‌های رنجیره‌ای دوران ریاست جمهوری محمد خاتمی متهم کرده‌اند.

این گزارش همچنین به مواردی از ناپدید شدن فعالان سیاسی، شکنجه و مجازات غیرانسانی، وضع نامناسب زندان‌ها و بازداشت سرخود مخالفان اشاره شده است.

از جمله موارد اشاره شده، ادامه بازداشت خانگی میرحسین موسوی، مهدی کروبی و زهرا رهنورد، از رهبران معترضان به انتخابات سال ۱۳۸۸ است.

نقض حقوق اقلیت‌های مذهبی و قومی مانند دراویش، بهائیان و ادامه بازداشت سعید عابدینی، کشیش مسیحی از دیگر موارد فهرست شده نقض حقوق بشر در ایران است.

گزارش وزارت امور خارجه آمریکا همچنین به تلاش حکومت ایران برای محدود کردن اطلاع رسانی و بازداشت تعدادی از روزنامه نگاران و آزار خانواده روزنامه‌نگاران ایرانی مقیم خارج از این کشور اشاره کرده است.

از سوی دیگر، این گزارش به از سرگیری انتشار بعضی از نشریات نزدیک به اصلاح طلبان به عنوان تحول مثبت یاد کرده است.

وزارت امور خارجه آمریکا همچنین از عدم اعطای مجوز به احمد شهید، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد برای سفر به ایران انتقاد کرده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016