یکشنبه 11 اسفند 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

شمس‌الواعظين: انجمن صنفی روزنامه‌نگاران آماده بازگشايی می‌شود

رييس هيئت مديره‌ی انجمن صنفی روزنامه‌نگاران در واکنش به صحبت‌های وزير ارشاد مبنی بر برگزاری انتخابات انجمن صنفی روزنامه‌نگاران، از آمادگی اين انجمن برای برگزاری مجمع عمومی و انتخابات تازه خبر داد.

ماشاءالله شمس‌الواعظين در گفت‌وگو با خبرنگار رسانه خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)،‌ با تشکر از وزير ارشاد برای اين‌که پس از مدتی طولانی، پاسخی روشن‌ و مطابق با حقوق روزنامه‌نگاران درباره‌ی انجمن صنفی داده است، تصريح کرد: فک پلمپ دفتر انجمن صنفی روزنامه‌نگاران معمولا با حضور نماينده‌ی دادستان انجام می‌شود و ما منتظر هستيم همچنان که وزير تعاون‌، کار و رفاه اجتماعی وعده‌ی فک پلمپ دفتر انجمن را داده است، اين اتفاق به‌زودی رخ دهد تا بتوانيم مجمع و انتخابات هيئت مديره را در محل خود انجمن برگزار کنيم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


او با اشاره به وجود نگرانی‌هايی نسبت به برخورد دستگاه قضايی، بيان کرد: با توجه به وجود کميته‌ی مشترک شامل سه وزارتخانه‌ی ارشاد،‌ اطلاعات و کار برای بازگشايی انجمن صنفی روزنامه‌نگاران و برگزاری جلسات مختلف، نبايد نگرانی وجود داشته باشد؛ اما اميدواريم دستگاه قضايی به‌صورت ناگهانی به ماجرا وارد نشود و جلوی اين اتفاق را نگيرد. از آنجا که نهاد قضايی، بنا بر شکايت وزارت اطلاعات‌، دفتر انجمن صنفی را پلمپ کرده است،‌ با توجه به پس گرفتن اين شکايت از سوی وزارت اطلاعات، ديگر دليلی برای پلمپ اين دفتر وجود ندارد.

شمس‌الواعظين درباره‌ی اين‌که آيا انجمن صنفی روزنامه‌نگاران آمادگی برگزاری انتخابات و مجمع عمومی را دارد‌، گفت: ما صد درصد خود را برای چنين روزی آماده کرده‌ايم‌، کميته‌ی برگزاری مجمع انجمن صنفی روزنامه‌نگاران و بازوی اجرايی انتخابات تشکيل شده و تدابير لازم صورت گرفته است. نامه‌های مربوط برای برگزاری مجمع برای وزارت کار در حال آماده شدن است. حتی اگر قرار باشد‌، در فضای بيرونی، اين انتخابات و مجمع برگزار شود،‌ ما آمادگی آن را داريم و به سرعت وارد عمل خواهيم شد تا اظهار نظر وزير ارشاد به حقيقت بپيوندد.

رييس انجمن صنفی روزنامه‌نگاران تأکيد کرد: اين خبر برای روزنامه‌نگاران بسيار شادی‌آفرين است و اميدواريم گره کوچک «فک پلمپ» دفتر انجمن نيز توسط دستگاه قضايی باز شود.

شمس‌الواعظين با تأکيد بر برگزار شدن انتخابات، يادآوری کرد: دليل تأکيد من برای برگزاری انتخابات، اين است که ما فاصله‌ی زيادی با آخرين تحولات نظر روزنامه‌نگاران نسبت به اعضای هيئت مديره گرفته‌ايم و بايد اين فاصله را کم کنيم تا روزنامه‌نگاران بگويند چه کسانی را به‌عنوان نماينده‌ی خود انتخاب می‌کنند.

او خطاب به جامعه‌ی روزنامه‌نگاران، تصريح کرد: من از همه‌ی همکاران و روزنامه‌نگاران می‌خواهم تا هنگامی که موضوع مجمع عمومی مطرح شد‌، با حضور گسترده‌ی خود، فضا را برای برگزاری بهتر انتخابات فراهم و با رأی بالای خود، هيئت مديره‌ی مورد نظر خود را برگزينند. تا ما اداره‌ی انجمن را به‌دست هيئت مديره‌ی منتخب برسانيم.

اين روزنامه‌نگار در پاسخ به اين پرسش که شما پيش از اين، از اصلاح اساسنامه در مواردی سخن گفته بوديد، آيا اين اصلاح در همين هيئت مديره صورت می‌گيرد يا به‌دست هيئت مديره‌ی بعدی سپرده می‌شود‌، توضيح داد: اصلاح اساسنامه به‌دليل اين‌که انجمن روزنامه‌نگاران، يک سنديکای فراگير است و از همه جای ايران برای شرکت در مجمع روزنامه‌نگاران به تهران خواهند آمد، بايد در همين مجمع صورت گيرد تا هيئت مديره‌ی بعدی دچار مشکل نشود. در اصلاح اساسنامه اين پرسش مطرح خواهد شد که آيا مفهوم ژورناليسم هنوز به روزنامه‌نگاران روزنامه‌های کاغذی می‌پردازد يا يک مفهوم فراگير است که همه‌ی خبرنگاران سايت‌ها و رسانه‌های سمعی و بصری می‌توانند در آن شريک باشند. اگر چنين چيزی باشد، آيا خبرنگاران صداوسيما و نهادهای رسمی که کارمند دولت هستند، می‌توانند در انجمن عضو شوند يا خير.

او اضافه کرد: ما فقط با دامنه‌ی اين مفهوم سروکار نداريم، بلکه اگر چنين پرسشی رأی بياورد بايد برای مصداق‌های آن نيز تدابيری در نظر گرفته شود.

به گزارش ايسنا، ماه گذشته، نزديک به يک‌هزار و ۲۰۰ نفر از روزنامه‌نگاران برای بازگشايی انجمن صنفی روزنامه‌نگاران به رييس‌جمهور نامه نوشتند. وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی نيز صبح امروز از بدون مانع بودن برگزاری مجمع و انتخابات اين انجمن سخن گفت.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016