سه شنبه 13 اسفند 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

گفت‌وگوهای اوباما و نتانياهو در مورد ايران و صلح خاورميانه

راديو فردا ـ باراک اوباما، رئيس‌جمهوری آمريکا، در ديدار ۱۳ اسفند با بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير اسرائيل به او اطمينان داد تعهد کامل دارد که ايران به سلاح هسته‌ای دست پيدا نکند. او در عين حال از نتانياهو خواسته است تا از طرح صلح واشينگتن ميان اسرائيل و فلسطينی‌ها حمايت کند.

خبرگزاری رويترز می‌گويد نتانياهو روز دوشنبه در حالی به آمريکا رفته است که رئيس‌جمهوری آمريکا هشدار داده است حمايت از اسرائيل در برابر انزوای بين‌المللی، در صورت شکست تلاش‌های صلح سخت‌تر خواهد بود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


از سوی ديگر او در گفت‌وگوهای خود با نخست‌وزير اسرائيل زمانی که به برنامه اتمی ايران اشاره شده گفته خود را کاملا متعهد می‌داند تا تهران به سلاح اتمی دست پيدا نکند.

اوباما در گفت‌وگويی با شبکه خبری بلومبرگ پيش از ديدار خود با نخست‌وزير اسرائيل گفته است اگر او (نتانياهو) «به اينکه صلح با فلسطينی‌ها کار درستی‌ست که اسرائيل بايد انجام دهد اعتقاد ندارد، آنگاه لازم است رويکرد جايگزينی را شرح دهد».

آمريکا در تلاش است تا ميان اسرائيل و فلسطينی‌ها طبق يک نقشه راه، صلح برقرار شود و تاريخی که اميدوار است تا آن زمان توافق‌هايی صورت گيرد، پايان ماه آوريل است. با اين همه اين مذاکرات پيشرفتی نداشته است.

نتانياهو از سوی ديگر با مقصر شمردن فلسطينی‌ها، گفته است اسرائيل آنچه بايد انجام داده است.

از سوی ديگر مقام‌های فلسطينی نيز در مواردی گوناگون -مانند مواردی از شهرک‌سازی‌ها- اسرائيل را به مختل کردن گفت‌وگوها متهم کرده‌اند.

شبکه خبری فاکس‌نيوز در عين حال می‌گويد نتانياهو با اوباما در مورد «تهديد از سوی ايران» صحبت کرده است.

به گفته اين شبکه در حالی‌که اوباما به دنبال ايجاد فضای ديپلماتيک با ايران است، نتانياهو می‌گويد تحريم‌ها عليه ايران زودتر از موعد مقرر برداشته شده‌اند.

خبرگزاری رويترز نيز از قول نتانياهو می‌گويد «من به عنوان نخست‌وزير اسرائيل همه آنچه بايد را انجام می‌دهم تا از ملک يهود دفاع کنم». او در عين حال گفته است «تغييری در رفتار ايران نمی‌بيند».

با وجود اختلاف نظرهايی که در مورد مسائلی ميان دو کشور مطرح شده هر دو مقام ارشد بر استحکام روابط واشينگتن و تل‌آويو تاکيد کرده‌اند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016