یکشنبه 11 اسفند 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

آغاز سفر نتانياهو به آمريکا؛ برنامه هسته‌ای ايران در صدر مذاکرات

راديو فردا ـ ميترا فرهمند (اسرائيل) - با آغاز سفر بنيامين نتانياهو نخست وزير اسرائيل به آمريکا، نظر به موضع گيری‌های وی عليه مذاکرات هسته‌ای شش قدرت جهانی و جمهوری اسلامی ايران، انتظار می‌رود که مسئله برنامه اتمی ايران در روزهای آينده بار ديگر مورد توجه قرار گيرد.

آقای نتانياهو روز يکشنبه يازدهم اسفند برای ديدار از آمريکا و گفت‌وگو با مقام‌های اين کشور راهی واشينگتن شد.

نخست وزير اسرائيل روز دوشنبه دوازدهم اسفند با حضور در کاخ سفيد با باراک اوباما رييس جمهوری آمريکا ديدار می‌کند.

آقای نتانياهو قرار است روز سه شنبه، سيزدهم اسفند، با حضور در همايش «آيپک»- لابی آمريکايی حامی اسرائيل- در اين نشست سخنرانی کند. همايش «آيپک» کار خود را از روز يکشنبه يازدهم اسفند آغاز می‌کند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


او همچنين ديدارهای متعددی با سران کنگره و نيز ساير مقامات بلندپايه دولت آمريکا خواهد داشت.

نخست‌وزير اسرائيل در اين سفر با رسانه‌های بزرگ آمريکا نيز مصاحبه خواهد کرد.

همه ارزيابی‌ها حاکی است که نتانياهو تلاش خواهد کرد در ديدار با اوباما و سخنرانی در «آيپک» و ساير ديدار‌ها و مصاحبه‌هايش، سياست‌های مورد نظر خود را در مورد برنامه اتمی ايران تشريح کرده و برای قبولاندن آن به آمريکا، تلاش کند.

وی در روزهای گذشته بويژه در زمان ميزبانی آنگلا مرکل صدراعظم آلمان که به اسرائيل رفته بود، با تکرار ناخشنودی از نتايج مذاکرات هسته‌ای که تا کنون قدرت‌های جهانی با ايران انجام داده‌اند، مدعی شد که «تا کنون، ايران تنها برنده اين گفت‌و‌گوهای هسته‌ای بوده است».

نتانياهو همچنين مدعی است که توافق ژنو، موسوم به «اقدام مشترک»، که از سی‌ دی، بيستم ژانويه، اجرايی شد، پيشرفت در برنامه اتمی ايران را تنها شش هفته عقب انداخته است.

همزمان با سفر نخست وزير اسرائيل به واشينگتن، شماری از سناتورهای جمهوری خواه حامی اسرائيل، تلاش‌های پيشين با هدف تشديد تحريم‌ها عليه ايران را از سرگرفته‌اند.

وبسايت وای. نت روز يکشنبه يازدهم اسفند نوشت: نتانياهو در حالی اين تلاش‌ها را تکرار می‌کند که «آيپک» ديگر حمايت قاطع و سراسری گذشته از مواضع او را نشان نمی‌دهد.

رسانه‌های آمريکا ماه گذشته نوشتند «آيپک» به اوباما اطلاع داده است که از ايجاد فشار بر کنگره برای تشديد تحريم‌ها عليه ايران در حال حاضر عدول می‌کند تا به ديپلماسی، بختِ موفقيت داده شود.

اما پس از چند روز، مايکل کاسن، رييس «آيپک» در نامه‌ای برای رسانه‌های آمريکايی، «سوء برداشت رسانه‌ها» را رد کرد و در نامه‌ای به اعضای اين سازمان «اطمينان خاطر» داد که تلاش‌ها برای برقراری تحريم‌های بيشتر عليه ايران متوقف نشده است.

هرچند «آيپک» می‌خواهد چنين نشان دهد که همايش ساليانه اين سازمان «جلوه‌ای از قدرت» آن است و همه چيز عادی است، اما به نوشته وبسايت «وای. نت»، «آيپک» ديگر قدرت گذشته خود را از دست داده است.

نتانياهو: «فشار در مورد صلح با فلسطينی‌ها را رد می‌کنيم»

هر چند نخست‌وزير اسرائيل با محوريت تلاش عليه برنامه اتمی ايران به آمريکا می‌رود، اما دولت آمريکا از او می‌خواهد در روند صلح با فلسطينی‌ها، نرمش نشان دهد.

روزنامه نيويورک تايمز هفته گذشته نوشته بود، باراک اوباما در ديدار با نتانياهو، برای پذيرش چارچوب توافق صلح نهايی اسرائيلی – فلسطينی به او فشار خواهد آورد.

از سوی ديگر، نتانياهو روز يکشنبه پيش از ترک اسرائيل به سوی آمريکا، به رسانه‌های کشورش گفت: «در گذشته نيز ما زير فشار بوديم و همه آن‌ها را پشت سرگذاشته‌ايم و اين بار هم نمی‌گذاريم چيزی را به ما تحميل کنند».

کاخ سفيد تاييد کرده که باراک اوباما، محمود عباس رهبر تشکيلات خودگردان فلسطينی را نيز برای ديداری جداگانه، دو هفته پس از ملاقات با نتانياهو، به واشينگتن دعوت کرده است.

جان کری وزير امور خارجه آمريکا دو هفته پيش، دو بار با ابومازن در پاريس ديدار کرد ولی پس از آن، رهبر فلسطينی‌ها گفت، نسبت به موفقيت آمريکا در ايجاد صلح نهايی اسرائيلی – فلسطينی به شدت ترديد دارد.

از فرصت ۹ ماهه‌ای که آمريکا پيش‌تر برای نهايی کردن گفت‌و‌گوهای صلح تعيين کرده بود، هفت ماه سپری شده اما کری در روزهای گذشته گفت، می‌توان اين مذاکرات را پس از ۲۹ آوريل، نهم ارديبهشت، نيز ادامه داد.

محمود عباس گفته است فلسطينی‌ها تنها در صورتی که احساس کنند، روند صلح رو به پيشرفت است، حاضر به تمديد مهلت گفت‌و‌گو‌ها خواهند بود اما اکنون فاقد چنين احساسی هستند.

روزنامه فلسطينی «القدس» روز چهارشنبه، هفتم اسفند، به نقل از دستياران ابومازن که در ديدارهای وی با جان کری در پاريس حضور داشتند، نوشته بود اين گفت‌و‌گو‌ها در فضايی «دشوار» انجام شد و هر لحظه ممکن بود «منفجر» شود.

بر اساس گزارش‌ها، صائب عريقات مذاکره کننده ارشد فلسطينی با جان کری درگيری لفظی شديدی داشت و تاکيد کرد که فلسطينی‌ها از پذيرش زياده خواهی‌های نتانياهو «جان به لب» شده‌اند.

نتانياهو در روزهای گذشته در ديدار با آنگلا مرکل صدراعظم آلمان در بيت المقدس تکرار کرد که «بدون شناسايی اسرائيل به عنوان "کشور يهود" از سوی فلسطينی‌ها، پيمان صلح به دست نخواهد آمد».

همزمان، با حضور نتانياهو در آمريکا، صائب عريقات نيز که به آمريکا رفته است، با مقامات دولت واشينگتن ديدار می‌کند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016