سه شنبه 13 اسفند 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

فعاليت‌های سازمان حماس در مصر ممنوع شد

• بر اساس رای دادگاهی در قاهره، تمامی فعاليت‌های سازمان حماس در اين کشور غيرقانونی اعلام شد. رهبران اين سازمان، رای دستگاه قضايی مصر را محکوم کرده و آن را "حمله به حقوق فلسطينی‌ها" ناميده‌اند.

دويچه وله ـ حماس که نام اختصاری "حرکت مقاومت اسلامی" است از تابستان ۲۰۰۷ کنترل نوار غزه را در دست دارد. هدف اين سازمان اسلام‌گرای سياسی- نظامی فلسطينی، "آزاد‌سازی تمامی خاک فلسطين" اعلام شده ‌است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 



رهبران پيشين اين سازمان که موجوديت اسرائيل را به رسميت نمی‌شناسند، دارای پيوندهای تاريخی با اخوان المسلمين مصر بودند.

ممنوعيت سازمان حماس در مصر، در پی غيرقانونی اعلام‌شدن فعاليت‌های اخوان‌المسلمين در اين کشور صورت می‌گيرد.

اين تشکيلات، پيشتر با رای دادگاهی در ۲۳ سپتامبر۲۰۱۳ غيرقانونی اعلام شد. بر اساس اين حکم، اموال و املاک اخوان‌المسلمين نيز به مالکيت دولت مصر درآمد.

بازداشت رهبران اخوان المسلمين

از ابتدای ژوئيه سال ۲۰۱۳ که ارتش مصر محمد مرسی، رئيس‌جمهوری نزديک به اخوان‌المسلمين را از مقام خود برکنار کرد، اعتراضات خيابانی هواداران او و اين تشکيلات، شهرهای بزرگ مصر را به صحنه‌ی درگيری‌های خونين بدل کرد. در اين درگيری‌ها، بسياری از اعضا و طرفداران اخوان‌المسلمين نيز به اتهام قتل تظاهرکنندگان، خيانت به کشور و تروريسم بازداشت شدند.

سرانجام در پی انفجار تروريستی شهر "منصوره" در ۲۳ دسامبر ۲۰۱۳ ، حسام عيسی، معاون نخست‌وزير مصر، فعاليت تشکيلات اخوان المسلمين را از ۲۶ دسامبر ۲۰۱۳ ممنوع اعلام کرد.

پيش از آن محمد بديع، يکی از رهبران اين تشکيلات، در ۱۹ اوت ۲۰۱۳ در آپارتمانی در شهرک نصر قاهره بازداشت شده بود. نيروهای امنيتی مصر، هم‌چنين در ۱۷ سپتامبر ۲۰۱۳ اعلام کرده بودند که برخی از اعضای ارشد اخوان‌المسلمين، از جمله جهاد الحداد، سخن‌گوی اين گروه، در قاهره بازداشت شده‌ است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016