چهارشنبه 14 اسفند 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

افزايش ۱۲‌ درصدی بودجه نظامی چين در سال ۲۰۱۴


• بودجه نظامی چين در سال جاری ميلادی با ۱۲ درصد افزايش به حدود ۹۵/۷ ميليارد يورو خواهد رسيد. نخست‌وزير چين هدف از اين اقدام را تقويت و مدرن‌سازی نيروهای مسلح اين کشور در عصر ارتباطات اعلام کرد.

دويچه وله ـ کنگره‌ خلق چين که نشست سالانه خود را روز چهارشنبه (۵ مارس /۱۴ اسفند) آغاز کرده است، اهداف روشنی دارد. افزايش بودجه نظامی اين کشور از جمله اين اهداف است. بودجه نظامی چين در سال جاری ميلادی با ۱۲ درصد افزايش به حدود ۹۵/۷ ميليارد يورو خواهد رسيد.

به اين ترتيب چين در سال ۲۰۱۴ ميلادی پس از ايالات‌متحده آمريکا بالاترين رقم بودجه نظامی جهان را دارا خواهد بود. بودجه نظامی ايالات متحده آمريکا برای سال جاری ميلادی ۴/ ۳۸۳ ميليارد يورو تعيين شده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


برخی از کارشناسان بر اين باورند که هزينه‌های نظامی چين بالاتر از مبلغ ياد شده است و پکن بخش قابل توجهی از اين هزينه نظامی را خارج از بودجه تعيين شده تأمين خواهد کرد. تخمين زده می‌شود که چين در سال جاری ميلادی حدود ۱۴۶ ميليارد يورو صرف نيازهای نظامی خود خواهد کرد.

لی کچيانگ، نخست‌وزير جديد چين، در نخستين سخنرانی خود پس از اعلام افزايش بودجه نظامی اين کشور، در توجيه اين اقدام گفت که نيروهای مسلح چين بايد "با توجه به شرايط جديد" مدرن‌ و تقويت شوند. او در ادامه تأکيد کرد: «نيروی بازدارندگی و آمادگی رزمی [ارتش چين] در عصر اطلاعات افزايش خواهد يافت.»

به گفته وی دولت چين همچنين قصد دارد ارتش خود را آماده انجام عمليات‌های نظامی "در تمام سناريوهای ممکن و در تمامی مناطق" کند.

نيروی هوايی، نيروهای مرزی و گارد ساحلی نيز قرار است تقويت شوند. نخست‌وزير چين همچنين تأکيد کرد که اين کشور در نظر دارد آمادگی خود را برای مقابله با "وقوع جنگ" بهبود بخشد.

رهبران جمهوری خلق چين همزمان تأکيد دارند که افزايش بودجه نظامی اين کشور تنها با هدف تقويت "نيروی دفاعی" اين کشور صورت می‌گيرد و نبايد دليلی برای نگرانی جامعه جهانی باشد.

با اين‌حال، افزايش بودجه نظامی چين نگرانی کشورهای همسايه از جمله ژاپن را برانگيخته است.

سياست تازه چين ممکن است به تنش دوباره ميان چين و ژاپن در کشمکش بر سر مالکيت مجموعه جزايری در جنوب شرقی دريای چين دامن بزند که احتمال داده می‌شود دارای ذخاير نفت و گاز باشد.

حفظ رشد اقتصادی و مقابله با آلودگی‌های زيست‌محيطی

دولت چين در نظر دارد علی‌رغم کاهش رشد اقتصادی اين کشور در سال‌های گذشته‌، در سال ۲۰۱۴ ميلادی به رشد ۵/ ۷ درصدی اقتصاد دست يابد. نخست‌وزير چين تأکيد کرد که در سال جاری ميلادی "اصلاحات در اولويت قرار دارند." چين خواستار نقشی تعيين‌کننده در بازارهای جهانی است.

نخست‌وزير اين کشور تقويت مصرف داخلی را "موتور اصلی" رشد اقتصادی چين خواند که به گفته او همزمان تغييراتی ساختاری نيز در پی خواهد داشت. لی کچيانگ همچنين مه‌دود پايدار بر فراز بخشی از اين کشور و ساير آلودگی‌های زيست‌محيطی را دومين مشکل بزرگ چين پس از اقتصاد خواند.

وی در اين مورد گفت: «اين چراغ قرمز طبيعت است که به ما در مورد توسعه ناکارآمد و کورکورانه هشدار می‌دهد.»

نخست‌وزير چين تأکيد کرد که چگونگی توليد و مصرف انرژی در چين بايد بهبود يابد. او همچنين وعده انجام "اقداماتی قاطعانه" را که اين گفته با تشويق نمايندگان حاضر در کنگره خلق چين همراه شد.

حدود ۳ هزار نماينده در نشست ۹ روزه کنگره خلق چين حضور دارند. اين نشست با يک دقيقه سکوت به احترام قربانيان ايستگاه قطار کومينگ آغاز شد.

روز شنبه (اول مارس/ ۱۰ اسفند) گروهی مرد چاقوکش به مسافران اين ايستگاه در جنوب غربی چين حمله کردند.

در اين حادثه ۲۹ نفر کشته و ۱۴۰ نفر زخمی شدند. چهار مهاجم نيز به ضرب گلوله نيروهای پليس چين کشته و چهار مهاجم ديگر بازداشت شدند. مهاجمان از جدايی‌طلبان منطقه ناآرام "شين‌جيانگ" در شمال غرب چين بود‌‌ه‌اند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016