دوشنبه 19 اسفند 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

رهبر کره شمالی با ۱۰۰ درصد آرا پيروز "انتخابات پارلمانی" شد

توماج طاهباز - راديو فردا ـ رسانه‌های رسمی کره شمالی تائيد کردند که کيم جونگ‌اون، رهبر آن کشور، در «انتخابات پارلمانی» با به دست آوردن «۱۰۰ درصد آرا» و «بدون رای ممتنع» پيروز شده است.

کيم جونگ‌اون، مانند مابقی «نامزدهای انتخابات پارلمانی» کره شمالی، تنها نامزد معرفی شده به حوزه خود -حوزه شماره ۱۱۱ در کوه‌ پک‌تو- بود.

خبرگزاری رسمی کره شمالی، روز ۱۹ اسفند ماه اعلام کرد «همه واجدين شرايط در انتخابات شرکت کرده و همه آنها» به کيم جونگ‌اون «رای داده‌اند».



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


بنا به گفته اين خبرگزاری اين «پيروزی» نشان «حمايت قاطعانه و اعتماد خدشه‌ناپذير به رهبر معظم، کيم جونگ‌اون است که نشان می‌دهد مردم متفق‌القول به او وفادار مانده‌اند، آنچه عزت والای او را کماکان حفظ می‌کند».

با «پيروزی» در «انتخابات تک نامزده» کره شمالی، که امتناع از شرکت کردن در آن می‌تواند عواقبی به دنبال داشته باشد، عنوان «نماينده مجلس» نيز به ديگر عنوان‌های کيم جونگ‌اون اضافه می‌شود.

شبکه ان‌تی‌وی ژاپن از زبان يکی از کسانی که پيشتر در کره شمالی ساکن بود، در مورد انتخابات گذشته آن کشور، «راهنمايی» را منتشر کرده بود. در اين راهنما از جمله به «محدوديت بيشتر در صدور اجازه سفر داخلی» برای «شرکت در انتخابات» يا «نظارت بر رای آری يا خير (رای خير با خودکار قرمز داده می‌شد) از سوی نيروهای امنيتی آن کشور» اشاره شده بود.

در رای‌گيری جديد نزديک به ۷۰۰ نامزد، هر يک به‌تنهايی به حوزه‌های «انتخاباتی» معرفی شدند و مردم می‌توانستند به آنها رای آری (يا خير) بدهند.

با اين همه «انتخابات» پارلمانی کره شمالی که هر پنج سال يک بار برگزار می‌شود، فرصتی برای ناظران است تا بر تغييرات احتمالی سياسی در آن کشور -به ويژه از زمان قدرت گرفتن کيم جوان- نظری بياندازند.

اين نخستين «انتخابات» پارلمانی از زمان قدرت گرفتن رهبر جديد در سال ۲۰۱۱ ميلادی است و طی اين زمان تغييراتی در ساختار قدرت آن کشور صورت گرفته است.

رسانه‌های رسمی کره شمالی «مشارکت انتخاباتی» گذشته را ۹۹.۹۸ درصد اعلام کرده‌ بودند. به گزارش خبرگزاری رسمی کره جنوبی، يون‌هاپ، «نامزدها» با به دست آوردن ۱۰۰ درصد آرا، پيروز انتخابات قبلی بودند. همين خبرگزاری پيش‌بينی کرده است که انتخابات جديد نيز نتيجه‌ای مشابه همراه داشته باشد.

کوه پک‌دو که بلندترين قله آن کشور و حوزه «انتخاباتی» کيم به شمار می‌رود در بخشی از تبليغات دولتی آن کشور، به عنوان «محلی اسطوره‌ای» معرفی می‌شود که کيم‌ها بر آن به دنيا آمده‌اند.

رئيس فعلی شورای عالی خلق کره شمالی (پارلمان آن کشور)، کيم يونگ‌نام، کسی است که پيشتر به ايران سفر کرده بود. او در زمان رياست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد در اجلاس جنبش عدم تعهد در تهران نيز شرکت کرده بود.

مقام‌های امنيتی و سياسی کره جنوبی، کيم يونگ‌نام ۸۶ ساله را از نظر رسمی، «نفر دوم» در سازوکار سياسی پيونگ‌يانگ معرفی می‌کنند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016