سه شنبه 20 اسفند 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

عصر ايران: ۳ نکته درباره ديدار کاترين اشتون با نرگس محمدی و مادر ستار بهشتی

عصرايران - ديدار کاترين اشتون، مسوول سياست خارجی اروپا با چند نفر از فعالان زن در ايران، از جمله نرگس محمدی و مادر مرحوم ستار بهشتی، دستمايه ای برای برخی انتقادات شده است که البته آبشخور اين نقدها هم کاملاً مشخص است و زياد وارد جزئياتش نمی شويم و فقط به چند نکته کوتاه، اشاره می کنيم:



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 



۱ - ديدار مقامات خارجی با شهروندان کشورهای ديگر، يک امر عادی در دنيای سياست و ديپلماتيک است. کسانی که از ديدار يک مقام خارجی با چند شهروند ايرانی، برافروخته می شوند، کاملاً مشخص است که از روابط بين الملل و کارهای شناخته شده آن اطلاع ندارند و يا تجاهل می کنند.

به عنوان مثال، مگر محمود احمدی نژاد رييس جمهور وقت ايران در سفر به آمريکا با شهروندان آمريکايی و نيز با خاخام های ضد صهيونيسم ديدار نکرد؟
آيا بعد از اين ديدار، نمايندگان کنگره آمريکا عليه وزير خارجه کشورشان جوسازی کردند؟ معلوم است که خير؛ زيرا آنها اين نکته ساده را می فهميدند که ديدار مقامات خارجی با شهروندانشان يک امر عادی است.

۲ - در اين که هر ديداری هدفی مبتنی بر منويات طرفين دارد، امری بديهی است کما اين که در ديدار مقامات ايران با شهروندان خارجی نيز اهدافی وجود دارد. وقتی جمهوری اسلامی اصول حقوق بشری را رعايت می کند و مثلاً در همين پرونده ستار بهشتی، عدالت را در محاکمه متهمان رعايت می کند تا تسکينی بر دل داغدار مادرش باشد ، چه باک از اين که اشتون يا هر کس ديگری با او ديدار کند؟!
اتفاقاً وقتی برخی افراد، از اين ديدارها ابراز نگرانی می کنند، در واقع دارند در سطح جهانی فرياد می زنند که ما مشکلی داريم و نگران اين ديدارها هستيم و اين، نقض غرض است.

۳ - اما درباره ادعاهای حقوق بشری خانم اشتون و ديگر مقامات غربی نيز بايد نکته ای را متذکر شد.
اگر ايشان واقعاً داعيه حقوق بشری دارد، کاش ديداری با کسانی که در طول جنگ ۸ ساله با سلاح های شيميايی غربی ها ، مصدوم شده اند و الان ، بيش از ربع قرن است که حتی در نفس کشيدن عادی هم مشکل دارند ديدار می کرد و به نمايندگی از اروپا، از آنان عذرخواهی می کرد.

بديهی است که غربی ها در پيگيری مسائل مربوط به حقوق بشر، اهداف و ديدگاه های خود را دارند ولی نيات آنها ، نبايد بهانه يا مانعی برای ارتقای سطح استانداردهای حقوق بشری در ايران باشد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016