چهارشنبه 21 اسفند 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

گفتگوهای هسته‌ای بین اسرائیل و کشورهای عربی

اسرائیل و کشورهای عربی سومین دور گفتگوهایش درباره رسیدن به منطقه‌ای عاری از سلاح‌های هسته‌ای در خاورمیانه در منطقه گلیون سویس برگزار کردند.

به گزارش خبرنامه گویا٬ روزنامه وال استریت ژورنال با فاش کردن این دیدار به نقل از یکی از شرکت‌کنندگان آن می‌گوید: "این دیدار مخفیانه صورت گرفته و توسط گروهی از سازمان ملل به رهبری یک دیپلمات فنلاندی به نام جاکو لایاوا٬ ترتیب داده شده است. این گفتگوها به موازات گفتگوهای ایران با قدرت‌های جهانی در وین درباره برنامه هسته‌ای این کشور برگزار شد."

این مقام شرکت‌کننده در مذاکرات٬ و دیگر دیپلمات‌هایی که وی از آنها نقل قول می‌کرد٬ امکان رسیدن ایران به سلاح هسته‌ای را در آینده نزدیک بعید می‌دانند اما می‌گویند حضور پیگیرانه مقامات میان‌رتبه اسرائیلی و عرب درگفتگوها درباره مسائل هسته‌ای دلگرم کننده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اولین دور این مذاکرات در ماه اکتبر نیز در گلیون برگزار شده بود. منطقه‌ای کوهستانی که به دریاچه ژنو مشرف است. سازمان ملل آقای لایاوا را برای ترتیب دادن گفتگویی به قصد رسیدن به منطقه‌ای عاری از سلاح‌های هسته‌ای در خاورمیانه فرستاده است. کنفرانس بازخوانی پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای سازمان ملل در سال ۲۰۱۰ اجرای چنین طرحی را الزامی کرده‌است.

یکی از دیپلمات‌های شرکت‌کننده در این مذاکرات آنرا "بسیار مفید" خوانده است.

اسرائیل با وجود نگرانی از تک ماندن در این گفتگوها در برابر کشورهای عربی با شرکت در آن موافقت کرده‌ بود. گفته می‌شود که اسرائیل تنها کشور خاورمیانه است که زرادخانه هسته‌ای دارد اما مقامات این کشور از تائید یا رد این ادعا سرباز می‌زنند.

به گفته دیپلمات‌ها ایران یک دیپلمات پایین رتبه را به دور اول این مذاکرات فرستاده بود اما در دورهای بعدی آن شرکت نکرده‌است. مقامات ایرانی به شرکت‌کنندگان در این گفتگو گفته بودند که نماینده ایران تنها برای "مشاهده" به این مذاکرات رفته بود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016