پنجشنبه 22 اسفند 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

گروه جهاد اسلامی و اسرائیل مواضع یکدیگر را گلوله باران کردند

میترا فرهمند (اسرائیل) - راديو فردا ـ در پی اقدام روز سه شنبه ارتش اسرائیل در کشتن سه نفر از نیروهای شاخه نظامی سازمان جهاد اسلامی فلسطین در غزه، دور دیگری از حملات متقابل اسرائیل و فعالان سازمان‌های فلسطینی علیه یکدیگر آغاز شده است.

در دور جدید تنش که از عصر چهارشنبه بیست و یکم اسفند آغاز شد، از یکسو ده‌ها حمله راکتی از غزه به جنوب اسرائیل شلیک شد و از سوی دیگر، نیروی هوایی اسرائیل ده‌ها بار به هدف‌هایی در نوار غزه حمله برد.

اسرائیل می‌گوید، تا بامداد پنجشنبه بیست و دوم اسفند، شصت راکت را ردگیری کرد و در برابر، ۲۹ هدف را در غزه بمباران کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل چهارشنبه شب در کنفرانس خبری با دیوید کامرون نخست وزیر بریتانیا در بیت المقدس گفت: «نبود آرامش در اسرائیل یعنی نبود آرامش در غزه».

نتانیاهو این را نیز گفت که «با بیشترین قدرت به حملات راکتی، واکنش نشان می‌دهیم».

موشه یعلون وزیر دفاع اسرائیل نیز گفت هم جهاد اسلامی فلسطین و هم حماس «بهای سنگینی» خواهند پرداخت.

آویگدور لیبرمن وزیر خارجه اسرائیل نیز خواهان آن شد که اسرائیل برای تامین امنیت خود، دوباره به غزه لشگرکشی کند «و در صورت لزوم، غزه را اشغال کند».

ارتش اسرائیل مدعی است که سه عضو جهاد اسلامی فلسطین به سوی نیروهای واحد گشتی اسرائیلی در حصار مرزی غزه تیراندازی کرده و سربازان «واکنش لازم» را نشان داده‌اند.

«یگان‌های القدس» شاخه نظامی سازمان جهاد اسلامی فلسطین که پیکر سه عضو خود را در مراسمی با شرکت هزاران نفر از فلسطینی‌ها خاک کرد، مسئولیت شلیک راکت‌ها به اسرائیل را بر عهده گرفته است.

با وجود این، اسرائیل تایید می‌کند که در حملات راکتی، آسیب جانی به شهروندانش وارد نشده و تنها خساراتی جزیی به بار آمده است زیرا سامانه دفاع راکتی «گنبد آهنین» لایه محافظتی نسبتاً کاملی ایجاد کرده است.

نظر به موفقیت سامانه «گنبد آهنین»، این بار برخلاف بارهای گذشته، حتی وضعیت غیرعادی در مناطق جنوبی اسرائیل برقرار نشده است.

اما ارتش اسرائیل در ماه‌های اخیر از وزیر دفاع دستور گرفته است که به هر حمله راکتی، فارغ از میزان آسیب جانی یا مالی آن، واکنش نشان دهد.

اسرائیل در پاییز ۲۰۱۲ در عملیاتی شش روزه و پیش از آن نیز در زمستان ۲۰۰۹ در عملیاتی ۲۲ روزه، تلفات و خساراتی سنگین به غزه وارد کرد.

در پی هر یک از این دور عملیات، حماس که حاکم بر نوار غزه است، با میانجی‌گری مصر در آتش بسی نانوشته، موافقت کرد که برای کنترل فعالان شاخه‌های نظامی تشکیل‌های فلسطینی تلاش کند.

سایر سازمان‌های مسلح نیز در چارچوب توافق داخلی فلسطینی، به دولت حماس تعهد داده بودند که از حمله به اسرائیل خودداری کنند اما سازمان جهاد اسلامی فلسطین تاکید دارد که اسرائیل با کشتن سه عضو آن در روز سه شنبه، خط قرمز فلسطینی را پایمال کرده است.

در همین حال، سخنگویان جهاد اسلامی فلسطین پنجشنبه گفتند، در صدد بحرانی کردن اوضاع نیستند اما اگر اسرائیل حملات هوایی را گسترش دهد، پاسخ فلسطینی‌ها نیز ادامه خواهد یافت.

همچنین جنبش حماس به اسرائیل نسبت به ماجراجویی نظامی دیگری علیه نوار غزه هشدار داد.

خشم اردن از کشته شدن قاضی اردنی به دست نظامیان اسرائیلی

روابط اسرائیل و اردن نیز از روز دوشنبه که نظامیان اسرائیل یک قاضی اردنی را در گذرگاه مرزی میان اردن و کرانه باختری کشتند، بحرانی شده است.

رائد زعیتر، قاضی ۳۶ ساله اردنیِ فلسطینی الاصل، بامداد دوشنبه با اتوبوس مسافران فلسطینی از اردن به گذرگاه مرزی رسیده و در انتظار گرفتن مجوز ورود به کرانه باختری بود، که به ضرب پنج گلوله نظامیان اسرائیل کشته شد.

سربازان اسرائیل در محل مدعی بودند که این قاضی اردنی «درصدد ربودن اسلحه یکی از سربازان برآمده بود» اما شاهدان فلسطینی این ادعا را قویاً رد می‌کنند و می‌گویند دلیلی ندارد که یک قاضی اردنی به چنین تعرضی دست بزند.

با کشته شدن قاضی زعیتر، تظاهرات گسترده‌ای از روز دوشنبه در امان، پایتخت اردن، علیه اسرائیل در جریان بوده و قرار است روز جمعه اعتراض‌ها گسترش یابد.

هزاران نفر از مردم اردن، و از جمله قضات، وکلا و حقوقدانان اردنی، با شرکت در تظاهرات، خواهان اخراج سفیر اسرائیل از کشورشان شده‌اند.

پارلمان اردن نیز روز سه شنبه قطع روابط این کشور با اسرائیل را درخواست کرد. اعضای پارلمان اردن نخست وزیر را تهدید کردند که اگر دیپلمات‌های اسرائیلی را اخراج نکند، دولت او را ساقط خواهند کرد.

عبدالله النسور نخست وزیر اردن با محکوم کردن اسرائیل خواهان پوزش‌خواهی این کشور شد اما آویگدور لیبرمن وزیر خارجه اسرائیل چهارشنبه گفت، نظامیان اسرائیل «طبق مقررات» عمل کرده‌اند.

به گزارش جروزالم پست، لیبرمن و یووال اشتاینیتز وزیر اطلاعات اسرائیل گفتند «احتمال قطع روابط اردن با اسرائیل در پی این حادثه، ضعیف است».

تشکیلات خودگردان فلسطینی و حماس قتل قاضی اردنی را که خانواده‌اش در شهر نابلس در کرانه باختری زندگی می‌کنند، محکوم کرده‌اند.

گزارش تحقیقی سازمان‌های بین المللی که دو هفته پیش انتشار یافت، می‌گوید، «دست نظامیان اسرائیل در کشتن فلسطینیان در کرانه باختری، به آسانی روی ماشه می‌رود».


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016