چهارشنبه 14 اسفند 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اسرائيل از کشف "محموله موشکی ايران برای غزه" خبر داد

راديو فردا ـ نيروی دريايی ارتش اسرائيل می‌گويد که يک کشتی حاوی ده‌ها راکت که «در حال ارسال از سوی ايران برای شبه‌نظاميان فلسطينی در نوار غزه بود» را در دريای سرخ متوقف و محموله آن را ضبط کرده‌است.

به گزارش خبرگزاری رويترز، ارتش اسرائيل می‌گويد که اين کشتی که با پرچم پاناما حرکت می‌کرده را روز چهارشنبه ۱۴ اسفند در آب‌های بين‌المللی روبه‌روی ساحل سودان، بدون مقاومت از سوی سرنشينان آن، متوقف کرده و قرار است آن را طی روزهای آينده به بندر ايلات در اسرائيل منتقل کند.

پيتر لِرنر، سخنگوی ارتش اسرائيل، به رويترز گفته‌است که اين راکت‌ها «که در سوريه ساخته شده از سوريه با هواپيما به ايران برده شده و از آنجا به عراق و بعد به سوی سودان فرستاده شده‌است.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی افزود که «اگر اين محموله به ساحل آفريقا می‌رسيد به احتمال زياد قرار بود از طريق زمينی به مصر و سپس به نوار غزه قاچاق شود.»

سخنگوی ارتش اسرائيل در ادامه گفت که «سازماندهی اين نقل و انتقالات را ايران انجام داده و برای آماده‌سازی مقدمات اين کار ماه‌ها وقت صرف شده‌است».

به نوشته رويترز، نام کشتی ضبط‌شده توسط اسرائيل «کلوس سی» است و وب‌سايت‌های رديابی مسيرهای کشتی‌ها، موقعيت اين کشتی را در اوايل فوريه ۲۰۱۴ در بندرعباس و پيش از آن در ماه ژانويه در پورت سعيد مصر نشان می‌دهند.

پيتر لرنر در ادامه گفت که «ده‌ها راکت ام۳۰۲ در اين کشتی پيدا شده»، راکت‌هايی که اگر به نوار غزه می‌رسيد می‌توانست تا اعماق اسرائيل را هدف قرار داده و قدرت موشکی حماس و ديگر گروه‌ها را به ميزان زيادی تقويت کند.

وی افزود که «ام۳۰۲ در نوع پيشرفته خود بُردی بيش از ۱۰۰ مايل (۱۶۰ کيلومتر) دارد و اگر اين موشک‌ها به غزه می‌رسيد جان ميليون‌ها اسرائيلی را با تهديد روبه‌رو می‌کرد».

به گفته او عمليات کشف و ضبط اين محموله در محلی ۱۸۰۰ کيلومتر دورتر از اسرائيل «عملياتی پيچيده و مخفی» بود که به نتيجه رسيده‌است.

وی افزود که ۱۷ خدمه کشتی «کلوس سی» از شهروندان چند کشور مختلف بودند اما تبعه‌ای از ايران در ميان آنان نبود و اين خدمه احتمالاً از ماهيت محموله‌ای که حمل می‌کردند بی‌خبر بوده‌اند.

به نوشته رويترز گروه حماس اعلام کشف و ضبط اين کشتی توسط اسرائيل را «يک شوخی مسخره» دانسته‌است و ايران و سوريه هنوز به اين خبر واکنشی نشان نداده‌اند.

حماس تاکنون با استفاده از راکت‌های ام-۷۵ توانسته‌است اهدافی تا حدود ۸۰ کيلومتر در داخل خاک اسرائيل را هدف قرار دهد.

به گفته ارتش اسرائيل، گروه حزب‌الله لبنان در جنگ سال ۲۰۰۶ عليه اسرائيل از موشک‌های ام-۳۰۲ استفاده می‌کرد.

اسرائيل به تازگی لايه پنجمی از سپر پدافندی حريم هوايی خود را در نمايشگاه هوايی سنگاپور رونمايی کرد. اين سيستم جديد دفاعی، يک سامانه پدافند ليزری جديد است که «پرتو آهنين» نام گرفته‌است.

ضبط محموله جديد موشکی در حالی اعلام می‌شود که بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير اسرائيل، برای افزودن فشار بر ايالات متحده به منظور سخت‌گيری بيشتر نسبت به ايران هم‌اينک به آمريکا سفر کرده‌است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016