شنبه 24 اسفند 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

نامه شيرين عبادی به کاترين اشتون درباره طرح اتهامات به نرگس محمدی

شيرين عبادی، برنده جايزه صلح نوبل ۲۰۰۳ و رييس کانون مدافعان حقوق بشر در نامه ای به کاترين اشتون، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا نسبت به مواضع برخی مسئولان حکومتی و سايت ها و رسانه های وابسته به طيف محافظه کار در خصوص نرگس محمدی، نايب رييس کانون مدافعان حقوق بشر ابراز نگرانی کرد و اتهام های وارد شده را ناصحيح دانست.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


جوسازی تندروها عليه فعالان زنان برای برخوردهای امنيتی عليه اين افراد است

کانون مدافعان حقوق بشر ـ پس از ملاقات کاترين اشتون با گوهر عشقی- مادر ستار بهشتی-، نرگس محمدی و ۵ فعال ديگر حقوق زن در ايران، برخی مسئولان حکومتی و سايت ها و رسانه های وابسته به طيف محافظه کار در موضع گيری هايی با انتقاد از عملکرد دستگاه ديپلماسی، اتهام هايی را هم به خانم محمدی نسبت دادند. کاترين اشتون اولين سفر خود به تهران را با ديدار با ۷ نفر از فعالان حقوق زن آغاز کرد.

به گزارش سايت کانون مدافعان حقوق بشر، متن نامه خانم عبادی به خانم اشتون در تاريخ ۱۴ مارچ ۲۰۱۴ که رونوشت آن برای کميسر عالی حقوق بشر، خانم پيلای، آقای احمد شهيد ، گزارشگر ويژه وضعيت حقوق بشر در ايران و گزارشگر ويژه وضعيت مدافعان حقوق بشر نيز ارسال شده، به شرح زير است:

سرکار خانم کاترين اشتون

مسئول محترم امور خارجه اتحاديه اروپا

با سلام و احترام

پس از ملاقات شما با خانم گوهر عشقی- مادر ستار بهشتی-، خانم نرگس محمدی، نايب رييس کانون مدافعان حقوق بشر و ۵ فعال حقوق زنان در ايران، خبرهای نگران کننده ای را شاهد بوده ايم.

خانم فاطمه رهبر، رييس فراکسيون زنان نماينده مجلس شورای اسلامی در اظهار نظری که در سايت ها منتشر شده و خطاب به جنابعالی است، بيان کرده که نرگس محمدی فردی با سابقه مبارزه مسلحانه است.

کاظم انبارلويی در روزنامه رسالت که متعلق به جناح محافظه کار تندرو است، در مقاله ای که در روزنامه چاپ و منتشر شده است ادعا کرده که نرگس محمدی محارب است و در پرونده اش عمليات مسلحانه دارد.

در اينجا لازم می دانم که به ۲ نکته اشاره کنم، اولا مجازات فرد محارب و مسلح اعدام است و کارکرد اين گونه خبرها و اظهار نظرها در روزنامه هايی چون کيهان و رسالت در واقع پرونده سازی عليه فعالان اجتماعی است.

در اقدامی ديگر بيست نماينده مجلس در اعتراض و رسيدگی به اين ملاقات، طی نامه ای خواستار حضور وزير اطلاعات و وزير امور خارجه در مجلس شده اند.

رييس مجلس شورای اسلامی و رييس قوه قضاييه جمهوری اسلامی ايران و برخی نمايندگان مجلس در مصاحبه های متعدد اظهار نظرهای تندی عليه اين ملاقات داشته اند. سايت های فارس ومشرق و روزنامه های وطن امروز، کيهان، جوان و رسالت در مقالات منتشر شده خود با اشاره به سوابق محکوميت و بازداشت های خانم نرگس محمدی او را فردی فتنه گر، عامل فتنه و فرد مسلح و محارب خوانده اند.

متاسفانه به نظر می رسد تندروها با ايجاد چنين شرايط امنيتی، زمينه سازی های گسترده ای برای برخورد با اين افراد تدارک می بينند.

افکار عمومی با توجه به شناخت خود از اين افراد می دانند که طرح چنين اتهاماتی عليه اين افراد بی اساس و کذب است و صرفا برای توجيه اقدامات آتی تندروها عليه اين افراد صورت می گيرد.

نرگس محمدی، زن چهل ساله ای است که هنگام انقلاب، ۶ ساله بوده است و درزمان وقوع عمليات های مسلحانه توسط برخی گروه ها، کودکی دبستانی بوده و هرگز به هيچ گروه مسلحی تعلق نداشته و فعاليتی نکرده است. او يک روزنامه نگار و فعال در حوزه حقوق زنان و حقوق بشر است و بيش از ده سال است که با کانون مدافعان حقوق بشر همکاری مفيد و مستمر داشته است و کليه فعاليت های اجتماعی وی با مشی مسالمت آميزی صورت گرفته است. و لذا اينگونه اظهارات مقامات و روزنامه ها مبنی بر انجام عمليات مسلحانه و محارب بودن او قابل پيگرد قضايی است. اما متاسفانه همان گونه که در مورد شکايت مادر ستار بهشتی اقدامی از سوی قوه قضاييه صورت نپذيرفت، در اين موارد نيز اميدی به پيگيری و رسيدگی وجود ندارد.

اينجانب ضمن تکذيب ادعاهای بی اساس جناح تندرو عليه اين افراد، بر اساس تجربه های سال های اخير اعلام می دارم که اين جوسازی ها برای ايجاد موانع جديد و برخوردهای امنيتی عليه اين افراد است که به عنوان فعال زنان در اين ملاقات حضور داشته اند.

شيرين عبادی
رئيس کانون مدافعان حقوق بشر
۱۴ مارچ ۲۰۱۴

رونوشت:
کميسر عالی حقوق بشر، خانم پيلای
آقای احمد شهيد ، گزارشگر ويژه وضعيت حقوق بشر در ايران
گزارشگر ويژه وضعيت مدافعان حقوق بشر


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016